Eli Heimanslaan
Vanaf maandag 12 mei 2025 gaan we aan het werk. Dit doen we op de Eli Heimanslaan, Jac. P. Thijsselaan en Laan der Molens. We maken deze wegen verkeersveiliger door kruispunten aan te passen. De maximumsnelheid op deze wegen gaat omlaag. We sluiten tijdelijk kruispunten af, u kunt hier last van hebben.
Waarom dit werk?
De gemeenteraad heeft op 25 maart 2024 een besluit genomen. De maximumsnelheid gaat op wegen van 50 naar 30km/u. Dit geldt voor de Eli Heimanslaan, Jac. P. Thijsselaan en Laan der Molens. Hiervoor is het nodig om kruispunten op deze wegen aan te passen. We maken uw buurt hiermee verkeersveiliger.
Wanneer zijn we aan het werk?
We starten met het werk op maandag 12 mei. Het werk is eind september 2025 klaar. Om uw buurt bereikbaar te houden doen we niet alles tegelijk.
Wat gaan we doen?
We passen de volgende kruispunten aan:
A. Eli Heimanslaan - Cleyndertstraat;
B. Eli Heimanslaan - Sportlaan;
C. Jac. P. Thijsselaan - Van Disselstraat;
D. Jac. P. Thijsselaan - Strijbosstraat;
E. Jac. P. Thijsselaan - Weeversstraat;
F. Jac. P. Thijsselaan - Oude Wetering;
G. Laan der Molens - Beukmolen;
H. Laan der Molens - Kalandermolen.
Wat betekent dit voor het verkeer?
Tijdens het werk sluiten we kruispunten af. We leiden u om met borden langs de weg. Dit geldt voor auto’s, fietsers en voetgangers. Op de borden geven wij aan hoe lang wij het kruispunt afsluiten.
We beginnen op het kruispunt Laan der Molens - Kalendermolen. Dan kunnen de auto’s een tijdelijke route gebruiken (rode pijlen). Daarna passen we de andere kruispunten aan. Dan is de doorgaande route dicht en volgt u de omleiding.
Tijdens het werk rijdt buslijn 11 een andere route. Deze rijdt dan niet over de Laan der Molens, Jac. P. Thijsselaan en Eli Heimanslaan. De bus keert op de rotonde Stadshagenallee-Laan der Molens. Op de Stadshagenallee zijn er tijdelijke bushaltes.
Informatieavond 6 mei 2025
Wat: Informatieavond Eli Heimanslaan, Jac. P. Thijsselaan en Laan der Molens.
Waar: Milligers, Milligerlaan 2, Zwolle.
Wanneer: dinsdag 6 mei 2025.
Hoe laat: Inloop vanaf 19.15 uur. De bijeenkomst start om 19.30 en stopt om 21.00 uur.
Aanpassingen kruispunten
A) Eli Heimanslaan - Cleynderstraat:
Op dit kruispunt begint de 30km/u-zone. Het asfalt vervangen we door straatstenen. Dit kruispunt wordt een lange drempel. Hierdoor remt het verkeer af. De doorgaande rijstroken worden smaller. Hierdoor is er meer wachtruimte voor overstekende voetgangers en fietsers.
B) Eli Heimanslaan - Sportlaan:
Het asfalt vervangen we door straatstenen. Dit kruispunt wordt een lange drempel. Hierdoor remt het verkeer af. De doorgaande rijstroken worden smaller. De route voor auto’s en fietsers naar de Sportlaan splitsen we. Op de drempel komt een zebrapad. Fietsers steken in de voorrang over.
De hele Sportlaan wordt eenrichtingsverkeer.
C) Jac. P. Thijsselaan - Van Disselstraat:
Het asfalt vervangen we door straatstenen. Het kruispunt blijft vlak. De inritblokken in de Van Disselstraat halen we weg. Verkeer van rechts heeft dan voorrang.
D) Jac. P. Thijsselaan - Strijbosstraat:
Dit kruispunt is al een drempel. Op de Strijbosstraat vervangen we een stukje asfalt door straatstenen. De haaientanden op de Strijbosstraat halen we weg. Verkeer van rechts heeft dan voorrang.
E) Jac. P. Thijsselaan - Weeversstraat:
Het asfalt vervangen we door straatstenen. Het kruispunt blijft vlak. De inritblokken in de Weeversstraat halen we weg. Verkeer van rechts uit de Weeversstraat heeft dan voorrang. De inritblokken in de Gorterstraat laten we liggen. Verkeer uit de Gorterstraat moet voorrang geven aan het andere verkeer.
F) Jac. P. Thijsselaan - Oude Wetering:
Dit kruispunt is al een drempel. Het asfalt op de drempel vervangen we door straatstenen. Op de drempel komt een zebrapad. Fietsers steken in de voorrang over. We passen het voetpad aan de noordkant van het zebrapad aan. Dit doen we tot het eerste zijpad, hier leggen we tegels neer. Boven de drempel hangen we verlichte borden die wijzen op het zebrapad.
G) Laan der Molens - Beukmolen:
Dit kruispunt wordt een schoolzone. Het asfalt vervangen we door straatstenen. Dit kruispunt wordt een lange drempel. Hierdoor remt het verkeer af. De doorgaande weg wordt smaller. Op de drempel komt een zebrapad. Fietsers steken in de voorrang over. We leggen een fietspad en voetpad aan naar de brug Bovenkruier.
H) Laan der Molens - Kalandermolen:
Het asfalt vervangen we door straatstenen. Dit kruispunt wordt een lange drempel. Hierdoor remt het verkeer af. De doorgaande weg wordt smaller en buigt uit. Hierdoor ligt het kruispunt verder van de heuvel langs de weg af. Dit zorgt voor meer overzicht.
Op de drempel komt een zebrapad. Fietsers steken in de voorrang over. Het fietspad en voetpad sluiten op een bouwweg aan. Over 2 of 3 jaar passen we de rest van de weg Laan der Molens aan. Boven de drempel hangen we verlichte borden die wijzen op het zebrapad.