Anders op weg in Zwolle
Zwolle staat voor grote opgaven en heeft flinke ambities. De stad groeit. Het aantal inwoners, forensen en bezoekers neemt toe en hierdoor ontstaat er een groeiende verkeersdrukte in de stad. Daarom kiezen we als gemeente voor een andere benadering ten aanzien van mobiliteit. We willen de ontwikkeling van Zwolle als bereikbare én leefbare stad voor iedereen overeind houden. Dit noemen we de mobiliteitstransitie. Op deze pagina lees je meer informatie over hoe deze transitie er de komende jaren uitziet.
Hoe pakken we de mobiliteitstransitie aan?
Waarom is het nodig om de mobiliteit in Zwolle ingrijpend anders te benaderen?
Een fundamenteel andere benadering ten aanzien van mobiliteit is nodig voor de ontwikkeling van Zwolle om bereikbaar én leefbaar te blijven voor iedereen. De stad groeit. Er worden ongeveer 10.000 woningen gebouwd in de komende tien jaar. Nieuwe bedrijven vestigen zich in Zwolle. Hierdoor groeit het aantal inwoners, neemt het aantal forensen en bezoekers toe en ontstaat er een groeiende verkeersdrukte in de stad. Daarmee komen de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid van de stad onder druk te staan. Ook komen door uitstoot en verstening, onze klimaatdoelen in gevaar. Het moet dus anders. Daar moeten we allemaal mee aan de slag.
Wat is die aanpak in grote lijnen?
Het creëren van meer ruimte voor de voetganger en de fietser is van belang in de mobiliteit. Als we meer lopen en fietsen, gaan we efficiënter om met de ruimte. Voetgangers en fietsers hebben namelijk minder ruimte nodig dan het autoverkeer. Hierdoor kunnen meer mensen gelijktijdig gebruik maken van de infrastructuur. Ruimte voor lopen en fietsen biedt ook kansen om de leefbaarheid van de verdichte stad te vergroten. Als we de auto een wat minder prominente rol geven op straat, creëren we ook nog eens ruimte voor onder andere groen-, speel- en andere openbare verblijfsvoorzieningen. Deelvervoer en knooppunten vanwaar je de auto achterlaat en de fiets pakt of een stukje loopt, HUBS geheten, zijn onderdeel van het plan.
Kan de gemeente zelf wel aan zoveel touwtjes tegelijk trekken?
Nee, zeker niet. Wij kunnen veel mogelijk maken. Maar we moeten ook een dringend beroep doen op de veranderende rol die Zwollenaren, bedrijven en bezoekers spelen om Zwolle die fijne stad te laten blijven die het nu is. En we zoeken nauwe samenwerking met de provincie en het rijk. Zij staat voor regionale en landelijke uitdagingen waar gemeenten bij aan kunnen sluiten. Als we onze plannen aan ze voorleggen, is soms ook financiële hulp mogelijk.
Als gemeente delen we onze visie en keuzes met de inwoners van onze stad. Gelukkig zijn er tal van inwoners die hun straat of woonwijk ook graag fijner en veiliger willen maken door meer groen, meer speelruimte en minder auto's een plek te geven. Een inrichting van onze stad waarbij lopen en fietsen meer plek krijgen. De wensen en belangen van inwoners, bezoekers, ondernemers en andere betrokkenen zijn voor ons erg belangrijk. Voor ons is belangrijk oog te hebben voor iedereen. Maar kiezen moet. Daar kunnen we niet omheen.
Hoe gaat de gemeente mij betrekken in deze veranderingen?
We organiseren gesprekken om samen met de stad een verdiepingsslag te maken. Zo komen we tot goede oplossingen, maatregelen en een concrete planning.
In nieuw te ontwikkelen gebieden smeden we gebiedscoalities met het omliggende gebied.
In bestaande wijken stellen we gebiedsplannen op met de wijk om de bestaande en toekomstige leefbaarheids- en bereikbaarheidsproblemen op te lossen.
Soms moeten we met z’n allen keuzes maken die niet voor iedereen leuk zijn. Juist daarom vinden we het belangrijk om te weten wat jouw zorgen zijn, maar ook welke kansen jij ziet. Niet alles kan, maar we willen je ideeën graag meenemen waar het wel mogelijk is.
Hoeveel tijd is nodig om dit allemaal op tijd mogelijk te maken?
We nemen ruim de tijd om de maatregelen stapsgewijs in te voeren. De komende tien tot vijftien jaar gaan we hiermee aan de slag.
We zetten de maatregelen in daar waar de druk op de openbare ruimte en de parkeerdruk het hoogst zijn: vanuit de historische binnenstad.
We benutten de ontwikkelingen (zoals nieuwbouw of toenemende parkeerdruk) zo logisch mogelijk. Hierbij is het uitgangspunt dat nieuwe ontwikkelingen de bestaande stad helpen in plaats van de bestaande problemen vergroten. Door een oplossing te vinden voor meerdere vraagstukken tegelijk, proberen we het geld zo efficiënt mogelijk uit te geven.
De transitie uitgelegd in zes thema's
Wandelen en fietsen in Zwolle
In de aanpak hanteren we het STOMP-principe: we passen de mobiliteit aan naar volgorde van belangrijkheid. Op nummer 1 staan de voetganger(stappen), en de fietser (trappen), het openbaar vervoer en deelmobiliteit via mobihubs. Daar wissel je je privévervoersmiddel in voor deelvervoer.
Hubs & deelmobiliteit
Mobiliteitshubs zijn voorwaardelijk om de mobiliteit ingrijpend te veranderen. De hubs faciliteren de groei en ontwikkeling van de stad. Tegelijkertijd spelen ze een rol in verschillende andere beleidsopgaven, zoals de energietransitie en klimaat adaptatie.
De mobiliteitshub fungeert als ruimtemaker in de stad, en is daarnaast ondersteunend aan de ontwikkeling van een gebied.
Bereikbaar Zwolle
We zetten verkeersmanagement in om te sturen op een betere bereikbaarheid voor voetgangers, fietsers en openbaar vervoer. Mede door de toenemende groei van technische mogelijkheden (waaronder Smart Mobility) krijgt verkeersmanagement steeds meer potentie om actief bij te dragen aan onze ambities op het gebied van duurzame mobiliteit en het beter benutten van bestaande infrastructuur.
Verkeersveiligheid
Ondanks dat Zwolle op het gebied van verkeersveiligheid al een relatief veilige stad is, blijft de ambitie om het aantal verkeersslachtoffers nog verder terug te brengen. De focus ligt daarbij op de preventie van ongevallen bij kwetsbare groepen, gedragsverandering en infrastructurele maatregelen die het verkeer veiliger maken.
Parkeren
Om Zwolle als groeiende stad ook leefbaar te houden, is een passend parkeerbeleid nodig. Passend parkeren geldt niet alleen voor auto parkeren, maar juist ook voor het parkeren van de fiets en ruimte voor deelmobiliteit. Stedelijke verdichting, transformatie van functies in de binnenstad (maar ook daarbuiten) en verscheidenheid van doelgroepen vragen om maatwerk in het parkeerbeleid.
Zero-emissie
Stadslogistiek is zoals in iedere stad een gegeven. De vervoersbewegingen van bestel- en vrachtauto’s hebben flinke impact op bereikbaarheid, veiligheid, luchtkwaliteit en de beleving van de binnenstad. Het doel van schone en slimme stadslogistiek is een aantrekkelijke en goed bereikbare binnenstad met meer ruimte voor voetgangers, fietsers en verblijven.
Contact of meedenken
Heb je vragen of wil je meedenken over anders op weg in Zwolle? Neem contact op met m.rouschop@zwolle.nl.