Klachten en huurmisstanden
We willen dat mensen goed en veilig kunnen wonen in Zwolle en dat zij daarvoor een redelijke huurprijs betalen. Heeft u een klacht of zijn er huurmisstanden of onveilige situaties? En doet de verhuurder hier niets aan? Dan kunt u bij verschillende organisaties terecht voor advies en (juridische) ondersteuning. Hieronder leest u waar u met uw klacht terecht kunt.
Meldpunt problemen met verhuurder
In de Wet goed verhuurderschap staan regels waaraan een verhuurder zich moet houden. Houdt een verhuurder zich niet aan de regels? Dan kan een huurder dit melden bij de gemeente.
U kunt bij ons een melding doen bij deze situaties:
- De verhuurder discrimineert u als woningzoekende.
- De verhuurder bedreigt u of maakt u bang.
- De verhuurder vraagt meer dan 2 maanden huur als borg.
- De verhuurder geeft u geen schriftelijke huurovereenkomst.
- De verhuurbemiddelaar vraagt bemiddelingskosten.
- De verhuurder geeft u geen goede informatie over:
- uw rechten en plichten bij de huur van de woning.
- de hoogte van de borg en wanneer u die terug krijgt na einde huurovereenkomst.
- hoe u met de verhuurder in contact kunt komen.
- de servicekosten: een overzicht van alle servicekosten die u vooraf moet betalen en de werkelijk gemaakte servicekosten.
- de contactinformatie van het Meldpunt problemen met verhuurder.
Buitenlandse werknemer
Bent u een buitenlandse werknemer uit de EU? Dan kunt u ook dit melden:
- Uw huurovereenkomst zit vast aan uw arbeidsovereenkomst.
- Uw verhuurder informeert u niet schriftelijk in een taal die u begrijpt.
Wilt u een melding doen?
Vul dan het meldingsformulier in. Stuur het formulier via het contactformulier op. U ontvangt binnen 5 dagen een ontvangstbevestiging. Wij beoordelen uw melding daarna zo snel mogelijk. U ontvangt dan een e-mail of brief.
Wij kunnen de verhuurder een waarschuwing of boete geven.
Als dat nodig is, verwijzen wij u door naar de juiste organisatie die u kan helpen.
Doet u uw melding anoniem? Dan kunnen wij u niet informeren over het vervolg.
Huurt u een woning van een woningcorporatie? Meld uw klacht dan daar.
Lees meer over de Wet Goed Verhuurderschap op de website van de Rijksoverheid.
Er bestaat ook een video met uitleg. Deze video heeft ondertiteling in: Engels (English), Spaans (Español), Pools (Polski), Roemeens (Românâ) en Bulgaars (български).
Handhaving (bouw)regels
Denkt u dat iemand iets gebouwd heeft zonder vergunning? Of dat iemand iets doet wat niet mag volgens het omgevingsplan? Of andere (bouw)regels overtreedt? Dan kunt u de gemeente vragen om te handhaven.
Kijk op onze pagina Verzoek om handhaving (bouw)regels hoe u een verzoek indient.
Huurcommissie (Woonbond)
Bij klachten en juridische bijstand over:
- huurprijs
- bemiddelingskosten
- onderhoud
- servicekosten
- kosten voor nutsvoorzieningen van uw huurwoning
Kijk op www.huurcommissie.nl voor meer informatie.
Het Juridisch loket
Eerste hulp bij juridische vragen over:
- huurprijs
- bemiddelingskosten
- onderhoud- en servicekosten
- of kosten voor nutsvoorzieningen van uw huurwoning
Kijk voor meer informatie op de website van Het Jurdisch Loket
GGD IJsselland
Hier kunt u terecht als u gezondheidsklachten heeft die misschien door uw omgeving komen. Denk aan:
- vocht en schimmel in huis
- geluidsoverlast
- luchtvervuiling
- slechte ventilatie
Meer informatie vindt u op de website van de GGD.
Studentenbalie SOOZ
Voor al je vragen en/of klachten over studeren, wonen en werken in Zwolle. Denk aan een huurprijscheck en klachten en juridische bijstand over:
- de huurprijs
- bemiddelingskosten
- onderhoud- en servicekosten
- kosten voor nutsvoorzieningen van je studentenwoning
Kijk op www.sooz.nl voor meer informatie.