Klachten en huurmisstanden
We willen dat mensen goed en veilig kunnen wonen in Zwolle en dat zij daarvoor een redelijke huurprijs betalen. De meeste huurders zijn blij met hun verhuurder, maar soms vinden er misstanden plaats bij de verhuur van woonruimte. Heeft u een klacht of zijn er huurmisstanden of onveilige situaties? Dan kunt u bij verschillende organisaties terecht voor advies en (juridische) ondersteuning. Hieronder leest u waar u met uw klacht terecht kunt.
Meldpunt problemen met verhuurder
In de Wet goed verhuurderschap staan regels waaraan verhuurders zich moeten houden. Het kan gebeuren dat uw verhuurder zich niet aan de regels houdt. Bijvoorbeeld als het gaat om het vragen van een te hoge borg of servicekosten of misschien bent u bang voor uw verhuurder of wordt u bedreigd? Dan kunt u in een melding doen bij het meldpunt. Vanaf 1 januari 2025 kunt u ook een te hoge huur melden.
Voor wie?
U kunt ongewenst gedrag van een verhuurder melden als:
- U een particuliere huurwoning zoekt;
- U een woning huurt van een particuliere verhuurder of verhuurbemiddelaar. Een verhuurbemiddelaar brengt huurders in contact met particuliere verhuurders;
- U een buitenlandse werknemer bent met een werk-huurcontract. U werkt en woont dan vaak via een uitzendbureau.
Let op: Huurt u een woning van een woningcorporatie? Als gemeente kunnen wij alleen handhaven als u een te hoge huurprijs betaald of als u een te hoge huurverhoging heeft gekregen. Voor deze twee situaties kunt u een melding doen via het contactformulier. Voor de overige situaties kunnen wij niet handhaven op meldingen van huurders van een woningcorporatie. Meld uw klacht in die gevallen bij uw woningcorporatie.
Melding
U kunt een melding doen in de volgende situaties:
Te hoge huurprijs:
Huurt u een woning van een particuliere verhuurder en bent u van mening dat u teveel huur betaalt? Doe dan eerst zelf de huurprijscheck op www.huurcommissie.nl. Betaalt u inderdaad teveel en komt u er met verhuurder niet uit? Maak dan een melding via het meldpunt, zodat de gemeente u kan helpen en waar nodig kan ingrijpen.
Te hoge huurverhoging:
Het is per 1 juli 2024 voor verhuurders verboden om een te hoge huurverhoging toe te passen. Per woningsegment geldt een ander percentage waarbij de huurprijs verhoogd kan worden. Zie voor de actuele percentages de website van de Rijksoverheid. Is uw huur inderdaad verhoogt met een te hoge huurverhoging? Maak dan een melding via het meldpunt, zodat de gemeente u kan helpen en waar nodig kan ingrijpen.
Intimidatie en woondiscriminatie:
Intimidatie en discriminatie zijn verboden en strafbaar. Een verhuurder mag een huurder niet kiezen op basis van nationaliteit, godsdienst, seksuele voorkeur of op welke grond dan ook. Heeft u te maken met discriminatie of uitsluiting bij het vinden of huren van een huurwoning? U kunt hiervan melding doen via:
Daarnaast mogen verhuurders en verhuurbemiddelaars niet intimideren. Er is bijvoorbeeld sprake van intimidatie als een verhuurder dreigt om uw huurovereenkomst te beëindigen. Of het (dreigen om) gas, water of licht af te sluiten.
Als u graag wil dat de gemeente onderzoek doet en uw verhuurder mogelijk een waarschuwing of boete geeft, kunt u woondiscriminatie en intimidatie ook melden.
Te veel borg:
Vanaf 1 juli 2023 mogen verhuurders maximaal 2 maanden borg (kale huur) vragen. Is het contract voor 1 juli 2023 afgesloten? Dan mogen verhuurders maximaal 3 maanden borg vragen. De borgsom moet binnen 14 dagen na het einde van de huurovereenkomst aan u worden terugbetaald. Alleen de onderstaande kosten mogen worden verrekend met de borgsom:
- Achterstallige huur
- Servicekosten
- Schade aan de huurwoning die voor de rekening van de huurder is
- Energieprestatie
Andere kosten mogen niet verrekend worden. Bij een verrekening met de borgsom moet de verhuurder de huurder het resterende bedrag binnen 30 dagen na beëindiging van de huur terug aan de huurder terugbetalen. U kunt een melding maken als uw verhuurder zich niet aan deze regels houdt.
Geen schriftelijk huurcontract
Een huurcontract moet altijd op papier staan. Maakt een verhuurder mondeling afspraken met een huurder over de huur van een woning? Dan moeten deze afspraken schriftelijk worden bevestigd. Dit geldt voor alle huurovereenkomsten die zijn aangegaan vanaf 1 juli 2023. Op alle huurcontracten die vanaf 1 juli 2023 zijn afgesloten moet een handtekening staan van u en van de verhuurder. Mocht dit niet het geval zijn, kunt u dit melden.
Dubbele bemiddelingskosten
Als de verhuurder met een verhuurmakelaar werkt, betaalt de verhuurder zelf de bemiddelingskosten. Deze kosten heten ook wel administratie-, contract- of makelaarskosten. Mocht u deze kosten zelf moeten betalen, kunt u een melding doen. Schakelt u zelf een eigen verhuurmakelaar of bemiddelaar in? Dan moet u dit wel zelf betalen en kan u dit niet melden.
Te hoge servicekosten
Servicekosten zijn kosten die boven op de kale huur van een woning komen en te maken hebben met de woning. Onder servicekosten vallen onder meer schoonmaakkosten, kosten voor portiekverlichting en werkzaamheden van de huismeester.
Verhuurders en verhuurbemiddelaars moeten ieder jaar een afrekening van de servicekosten sturen. Dit moet een gespecificeerd overzicht zijn waarbij het duidelijk is waar het geld voor is gebruikt. De verhuurder mag alleen daadwerkelijk gemaakte kosten doorberekenen via servicekosten. U kunt een melding doen als uw verhuurder zich niet houdt aan de bovenstaande punten.
In het Beleidsboek Servicekosten van de Huurcommissie staat een overzicht van de toegestane servicekosten.
Geen informatie over rechten en plichten als huurder
Rechten en plichten over huren moeten altijd op papier staan. Mocht dit niet het geval zijn, kunt u een melding doen. De verhuurder moet schriftelijk informatie gegeven hebben met daarin:
- Extra regels en informatie die niet in het huurcontract staan.
- Als u de waarborgsom hebt betaald: de hoogte van dit bedrag, en de (opzeg)termijnen waarin de huurder het bedrag terugkrijgt of de verhuurder het bedrag houdt.
- Contactgegevens waar de huurder naartoe kan als er iets is met de gehuurde woning.
- Contactgegevens van het meldpunt van de gemeente.
- Als u servicekosten betaalt: Op welk tijdstip u per maand moet betalen en dat u jaarlijks een complete kostenomschrijving krijgt van de verhuurder.
Voor alle bestaande huurovereenkomsten dient de huurder uiterlijk 1 juli 2024 geïnformeerd te zijn over bovenstaande punten. Voor alle nieuwe huurovereenkomsten die sinds 1 juli 2023 zijn afgesloten geldt geen overgangsperiode. Die huurders dienen direct geïnformeerd te worden.
Buitenlandse werknemer
Bent u een buitenlandse werknemer uit de EU? Dan kunt u ook dit melden:
- Uw huurovereenkomst zit vast aan uw arbeidsovereenkomst.
- Uw verhuurder informeert u niet schriftelijk in een taal die u begrijpt.
Op de pagina verhuur aan arbeidsmigranten staat meer informatie.
Wilt u een melding doen?
Vul dan het meldingsformulier in. Stuur het formulier via het contactformulier op. U ontvangt binnen 5 dagen een ontvangstbevestiging. Wij beoordelen uw melding daarna zo snel mogelijk. U ontvangt dan een e-mail of brief.
Wij kunnen de verhuurder een waarschuwing of boete geven.
Als dat nodig is, verwijzen wij u door naar de juiste organisatie die u kan helpen.
Doet u uw melding anoniem? Dan kunnen wij u niet informeren over het vervolg.
Lees meer over de Wet Goed Verhuurderschap op de website van de Rijksoverheid.
Er bestaat ook een video met uitleg. Deze video heeft ondertiteling in: Engels (English), Spaans (Español), Pools (Polski), Roemeens (Românâ) en Bulgaars (български).
Handhaving (bouw)regels
Denkt u dat iemand iets gebouwd heeft zonder vergunning? Of dat iemand iets doet wat niet mag volgens het omgevingsplan? Of andere (bouw)regels overtreedt? Dan kunt u de gemeente vragen om te handhaven.
Kijk op onze pagina Verzoek om handhaving (bouw)regels hoe u een verzoek indient.
Huurcommissie (Woonbond)
Bij klachten en juridische bijstand over:
- huurprijs
- bemiddelingskosten
- onderhoud
- servicekosten
- kosten voor nutsvoorzieningen van uw huurwoning
Kijk op www.huurcommissie.nl voor meer informatie.
Het Juridisch loket
Eerste hulp bij juridische vragen over:
- huurprijs
- bemiddelingskosten
- onderhoud- en servicekosten
- of kosten voor nutsvoorzieningen van uw huurwoning
Kijk voor meer informatie op de website van Het Jurdisch Loket
GGD IJsselland
Hier kunt u terecht als u gezondheidsklachten heeft die misschien door uw omgeving komen. Denk aan:
- vocht en schimmel in huis
- geluidsoverlast
- luchtvervuiling
- slechte ventilatie
Meer informatie vindt u op de website van de GGD.
Studentenbalie SOOZ
Voor al je vragen en/of klachten over studeren, wonen en werken in Zwolle. Denk aan een huurprijscheck en klachten en juridische bijstand over:
- de huurprijs
- bemiddelingskosten
- onderhoud- en servicekosten
- kosten voor nutsvoorzieningen van je studentenwoning
Kijk op www.sooz.nl voor meer informatie.