Inkomsten doorgeven
Als u inkomsten heeft naast uw bijstandsuitkering of IOAW/IOAZ-uitkering, vullen wij uw inkomsten aan. Daarvoor moeten wij weten hoeveel inkomsten u ontvangt. Zodat u het uitkeringsbedrag ontvangt waarop u recht heeft.
Voor wie?
Als uw inkomsten maandelijks wisselen, moet u ze iedere maand aan ons doorgeven. Of dit voor u geldt, staat in de brief die u van ons heeft ontvangen. Of uw consulent heeft u dit verteld.
Moet u maandelijks inkomsten aan ons doorgeven? En heeft u een maand geen inkomsten? Ook dan moet u een opgave doen. U kunt dan bij de toelichting van uw opgave vermelden wat de reden/situatie is.
U ontvangt uw uitkering zodra wij uw volledige opgave hebben ontvangen en verwerkt. U kunt maandelijks uw inkomsten online (met uw DigiD) doorgeven.
Geen inkomsten? Of wisselen uw inkomsten weinig?
Het kan zijn dat u geen inkomsten heeft. Of dat uw inkomsten maar één of twee keer per jaar wisselen. Bijvoorbeeld omdat u een Wajong-uitkering of pensioen ontvangt. U kunt dan een ontheffing krijgen van de maandelijkse opgaveplicht.
U ontvangt uw uitkering elke maand zolang uw situatie hetzelfde blijft. Verandert er toch iets in uw woon-, werk-, inkomen- of vermogenssituatie? Dan moet u binnen 14 dagen uw wijziging doorgeven. Want de wijziging kan invloed hebben op de hoogte van uw uitkering.
Hoe het werkt
U geeft hier iedere maand uw inkomsten door. Hiervoor moet u inloggen met DigiD. Zodra u bent aangemeld met uw DigiD, vult u in over welke periode u opgave doet. Ook voegt u de bewijsstukken van uw inkomsten digitaal toe.
In het overzicht ziet u welke bewijsstukken u wanneer moet doorgeven.
Heeft u uw bewijsstukken van de betreffende maand compleet? Dan kunt u uw inkomsten doorgeven.
Doorgeven
Online inkomsten opgeven
Geef uw inkomsten online op. Hiervoor moet u inloggen met DigiD.
Bewindvoerder of curator
Heeft u geen eHerkenning stuur dan uw bericht via de pagina stuur-ons-een-bericht.
Hoe verder?
Zodra u uw bewijsstukken hebt doorgegeven, krijgt u een e-mail van ons. Daarin staat dat wij uw melding hebben ontvangen. In de e-mail staat ook het nummer van uw melding. Dit noemen wij het zaaknummer.
Nadat wij uw opgave hebben verwerkt, ontvangt u uw uitkering. Alle betaaldatums vindt u in dit overzicht.
Let op:
Helaas kunnen wij uw uitkering niet uitbetalen als u uw inkomsten niet heeft doorgegeven. Daarom is het belangrijk dat u dit op tijd en volledig doet.
Komt uw opgave vlak voor de betaaldatum binnen? Dan kunnen wij die mogelijk niet meer op tijd verwerken. Uw uitkering ontvangt u dan maximaal vijf werkdagen later.
Zelf volgen
Op Mijn Loket ziet u hoever wij zijn met het verwerken van uw opgave. Eventueel kunt u daar nog bewijsstukken toevoegen.
Hulp nodig?
Bekijk of iemand uit uw gezin, familie of vriendenkring u kan helpen. Anders kunt u terecht bij Op Orde.
Heeft u hulp nodig bij het aanvragen van DigiD? Volg dan de cursus Digisterker.
Hulp bij uw melding
Wilt u hulp bij het doorgeven van uw inkomsten of een wijziging? Neem dan contact op met Op Orde:
- U kunt naar het inloopspreekuur.
- Of bel (088) 4780 600.
- Of stuur een appje naar (06) 12 18 54 37.
- Of stuur een e-mail naar info@opordezwolle.nl.
Contact
Heeft u vragen? Bel ons op 14038 (5 cijfers). Of neem contact op met uw consulent Inkomen.