Logo van Gemeente Zwolle dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Zwolle
Logo van Gemeente Zwolle dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Zwolle
Microhub Burgemeester Van Roijensingel (Pedro Sluiter)

Hubs en deelmobiliteit

Hubs en deelmobiliteit vormen een belangrijke voorwaarde voor het succes van de veranderingen die we ons wensen als het gaat om verplaatsingen in, naar en van Zwolle. Maar wat is het?

Een mobiliteitshub is een knooppunt waar verschillende vormen van vervoer samenkomen en een reiziger naar keus kan overstappen van het ene vervoersmiddel op het andere. Mobiliteitshubs zijn cruciaal in de mobiliteitstransitie, Ze maken leefbaar wonen en woningbouw in de stad mogelijk en faciliteren groei. 

We maken onderscheid in:

  • Microhubs: Microhubs zijn voor het stallen van de stadsbrede deeltweewielers voor met name bezoekers en forensen in de stad.
  • De buurthubs in wijken en buurten: kleinschalige hubs die op goed bereikbare plekken en nabij voorzieningen in de buurten liggen. De buurthub is voorzien van een klein aanbod van deelmobiliteit en heeft als functie het autogebruik in de straat minder dominant te maken. 
  • Stadsrandhubs: vormen een eerste mogelijkheid voor bezoekers van de stad om hun auto te verruilen voor ander typen vervoer, zoals fiets, bus en deelvoertuigen. Op die manier kunnen onnodige verkeersbewegingen naar of in de stad vroegtijdig worden voorkomen. 
  • Regionale hubs: functioneren als overstappunt vanuit de regio. De aanleg van deze regionale mobiliteitshubs in combinatie met OV-verbindingen en/of stations zorgen ervoor dat er minder autoritten nodig zijn richting Zwolle. 
  • Centrumhubs: worden gerealiseerd in het Zwolse centrumgebied, net buiten de historische binnenstad, op goed bereikbare locaties. Op circa tien minuten lopen van de Grote Markt parkeren bewoners en bezoekers van de omliggende wijk en binnenstad hun auto. De centrumhub is zowel een opstap- als overstapplaats op andere vormen van vervoer en kent een relatief hoog voorzieningenniveau. 

Veelgestelde vragen over hubs en deelmobiliteit

Waar zijn de centrumhubs gepland?

De geplande vijf centrumhubs zijn:   

  • Katwolderplein (bestaande parkeergarage)  
  • Diezerpoort (bestaande parkeergarage)  
  • Nieuwe Veemarkt (in ontwikkeling)  
  • Weezenlanden-Noord (in ontwikkeling)  
  • Omgeving Roelenkwartier (zoeklocatie)   
Wie bepaalt de plekken waar hubs gebouwd worden?

Dit doet de gemeente in afstemming met de omgeving en betrokken partijen. Op basis van een aantal criteria wordt nauwkeurig bepaald wat de meest geschikte locatie is in de stad zijn. De hubs moeten onder andere goed bereikbaar zijn. Voor veel buurt- en centrumhubs wordt daarnaast gekeken of de locatie op een bepaalde termijn beschikbaar is. Bijvoorbeeld of er een bestaande parkeerplaats is, of dat er ergens gebouwd gaat worden. 

Welke voorzieningen worden straks aangeboden in de centrumhubs?

Voor elk type hub is in de ontwikkelstrategie mobiliteitshubs externe-link-icoonbepaald welke voorzieningen er minimaal aanwezig moeten zijn. Een hub is in veel gevallen namelijk meer dan alleen een plek om je voertuig te parkeren. Voor de grotere centrumhubs kijken we naar voorzieningen die een aanvulling zijn op het aanbod van voorzieningen in de directe omgeving. Denk hierbij aan een kleine supermarkt, fietsreparatie of openbare toiletten. Voor de buurthubs zijn buurtvoorzieningen een meerwaarde. Zoals een pakketpunt of buurthuis. 

Welke voordelen biedt parkeren in centrumhubs?

Er zijn verschillende voordelen aan het parkeren in een mobiliteitshub. Voor bewoners en bezoekers zijn de tarieven in de centrumhubs aantrekkelijker dan het parkeren op straat. Daarnaast staat je auto op een veilige plek en is er genoeg plek. Ook is het vanuit de hub mogelijk om met een ander voertuig je reis te vervolgen

Weten we als gemeente al waar alle hubs in Zwolle komen?

Ja, voor een groot deel zijn de locaties van de hubs bekend. Deze zijn terug te vinden in kaartjes in de adaptieve ontwikkelstrategie mobiliteitshubsexterne-link-icoon. De meeste grotere centrumhubs komen op plekken waar binnenkort veel woningen worden gebouwd. Dit is met name in de Spoorzone en rondom de binnenstad.

Voor de kleinere hubs in de buitenwijken en de microhubs gaan we bestaande parkeerterreinen voor auto en de fiets benutten. Voor de stadsrandhubs zijn ook plekken bekend die goed bereikbaar zijn voor de auto en openbaar vervoer.

Meer weten over deelmobiliteit?

Wil je meer weten over deelmobiliteit en de deelvoertuigen die je in Zwolle kunt gebruiken? Ga dan naar onze informatiepagina over deelvoertuigenexterne-link-icoon of zoek meteen het antwoord op jouw vraag over dit onderwerp via deze linkexterne-link-icoon

Dit betekenen hubs en deelmobiliteit voor Zwolle

Mobiliteitshubs zijn meer dan een knooppunt van vervoermiddelen. Ze dragen bij aan het mogelijk maken van woningbouw en bieden ruimte en kansen om te werken aan opgaven op het gebied van klimaat, gezondheid en energie. Het is een plek waar je een deelauto kunt gebruiken, waar je naartoe kunt om boodschappen te doen en waar we met behulp van zonnepanelen energie opwekken. Daarmee zijn mobiliteitshubs een maatschappelijk knooppunt waar het mobiliteitsnetwerk, het sociale netwerk en het energienetwerk samenkomen. 

Mobiliteitshubs hebben een multifunctionele en flexibele inrichting en daarmee zijn ze eenvoudig aan te passen als ontwikkelingen daar om vragen. Om de meerwaarde van mobiliteitshubs zo groot mogelijk te maken, zoeken we naar samenhang met de parkeerstrategie en onze woningbouw-, klimaat-, gezondheid- en energieopgaven.