Logo van Gemeente Zwolle dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Zwolle
Logo van Gemeente Zwolle dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Zwolle

Een klacht over de gemeente

Wij doen ons best om u zo goed mogelijk te helpen. Toch kan het zijn dat u niet tevreden bent. U kunt op 3 manieren een klacht indienen: digitaal, schriftelijk of telefonisch. Een klacht handelen wij meestal binnen 6 weken af.

Waarover kunt u een klacht doorgeven?

Gehighlighte tekst: Is het een klacht of een melding? Gaat het over iets dat kapot is op straat, ziet u vervuiling of merkt u overlast? Geef dan geen klacht door maar doe een melding.

U kunt bijvoorbeeld een klacht doorgeven:

  • over het gedrag van een van onze medewerkers;
  • als onze informatie niet klopt, niet volledig of niet duidelijk is;
  • als wij onze afspraken niet nakomen;
  • als u geen antwoord van ons krijgt;
  • als wij niet bereikbaar zijn;
  • over de manier waarop de gemeente heeft gehandeld.

Hoe geeft u een klacht door?

U kunt op 3 manieren een klacht indienen: digitaal, schriftelijk of telefonisch.

Digitaal

U kunt uw klacht digitaal indienen met uw DigiDexterne-link-icoon. U hebt hiervoor een DigiD inlogcode nodig.

Ondernemers kunnen een klacht indienen met eHerkenningexterne-link-icoon. U hebt hiervoor een eHerkenning inlogcode nodig.

Schriftelijk

U kunt op twee manieren schriftelijk een klacht indienen:

  • via een brief
  • via een klachtenformulierexterne-link-icoon (PDF-bestand). Of u kunt het formulier opvragen door ons te bellen via telefoonnummer 14038 (5 cijfers). Wij sturen u het formulier dan toe.

Het is belangrijk dat u uw naam, adres en telefoonnummer opschrijft als u ons een brief stuurt. Zo kunnen wij contact met u opnemen. Uw brief of uw klachtenformulier stuurt u naar de gemeente Zwolle (Postbus 10007, 8000 GA Zwolle).

Telefonisch

U kunt uw klacht via de telefoon indienen door te bellen met 14 038 (5 cijfers). U wordt dan doorverbonden met de klachtencoördinator. Een klachtencoördinator is een medewerker die onafhankelijk klachten over de gemeente onderzoekt.

Geen klacht maar wel bezwaar maken?

Bent u het niet eens met een beslissing van de gemeente? Bijvoorbeeld als we een vergunning niet toekennen. Dan kunt u bezwaar maken.

Behandeling van uw klacht

Als u een klacht heeft doorgeven, neemt de klachtencoördinator contact met u op. Als wij uw klacht kunnen behandelen, gaat de klachtencoördinator uw klacht onderzoeken.

De klachtencoördinator zoekt samen met u naar een oplossing. U krijgt dan ook de kans om wat meer over uw klacht te vertellen. Wij vragen de persoon of afdeling waar uw klacht over gaat ook om een reactie.

U krijgt altijd bericht van ons over hoe wij uw klacht afhandelen.

Soms hoort een klacht bij een andere organisatie. Wij sturen uw klacht dan door. U krijgt dan een bericht van ons waarin wij deze beslissing uitleggen.

Hoe lang duurt het?

Wij behandelen een klacht meestal binnen 6 weken. Soms kan de behandeling van een klacht langer duren, tot maximaal 10 weken. Duurt het behandelen van uw klacht langer dan 6 weken? Dan krijgt u hierover een bericht van ons.

Niet tevreden over de manier waarop uw klacht is behandeld?

Als u niet tevreden bent over de manier waarop wij uw klacht hebben behandeld, neem dan contact op met de Nationale Ombudsman. Kijk op hun website Nationale ombudsmanexterne-link-icoon of bel naar 08000 33 55 555.

Klachten over andere organisaties

Een klacht over de politie:

Bent u niet tevreden over de politie, neem dan contact op met de politieexterne-link-icoon. Of bel naar 0900 88 44.

Een klacht over een bedrijf:

Bent u niet tevreden over een product dat u hebt gekocht of over de dienstverlening, kijk dan op de website van de Rijksoverheidexterne-link-icoon.

Een klacht over een ministerie, een provincie, een waterschap of een andere overheidsinstantie:

Als u niet tevreden bent over andere overheidsinstanties, zoals een ministerie, een provincie of waterschap, dan kunt u contact opnemen met de Nationale Ombudsmanexterne-link-icoon. Of bel naar 0800 33 55 555.