Een klacht over de gemeente
Waarover kunt u een klacht doorgeven?
Gehighlighte tekst: Is het een klacht of een melding? Gaat het over iets dat kapot is op straat, ziet u vervuiling of merkt u overlast? Geef dan geen klacht door maar doe een melding.
U kunt bijvoorbeeld een klacht doorgeven:
- over het gedrag van een van onze medewerkers;
- als onze informatie niet klopt, niet volledig of niet duidelijk is;
- als wij onze afspraken niet nakomen;
- als u geen antwoord van ons krijgt;
- als wij niet bereikbaar zijn;
- over de manier waarop de gemeente heeft gehandeld.
Hoe geeft u een klacht door?
U kunt op 3 manieren een klacht indienen: digitaal, schriftelijk of telefonisch.
Digitaal
U kunt uw klacht digitaal indienen met uw DigiD. U hebt hiervoor een DigiD inlogcode nodig.
Ondernemers kunnen een klacht indienen met eHerkenning. U hebt hiervoor een eHerkenning inlogcode nodig.
Schriftelijk
U kunt op twee manieren schriftelijk een klacht indienen:
- via een brief
- via een klachtenformulier (PDF-bestand). Of u kunt het formulier opvragen door ons te bellen via telefoonnummer 14038 (5 cijfers). Wij sturen u het formulier dan toe.
Het is belangrijk dat u uw naam, adres en telefoonnummer opschrijft als u ons een brief stuurt. Zo kunnen wij contact met u opnemen. Uw brief of uw klachtenformulier stuurt u naar de gemeente Zwolle (Postbus 10007, 8000 GA Zwolle).
Telefonisch
U kunt uw klacht via de telefoon indienen door te bellen met 14 038 (5 cijfers). U wordt dan doorverbonden met de klachtencoördinator. Een klachtencoördinator is een medewerker die onafhankelijk klachten over de gemeente onderzoekt.
Geen klacht maar wel bezwaar maken?
Bent u het niet eens met een beslissing van de gemeente? Bijvoorbeeld als we een vergunning niet toekennen. Dan kunt u bezwaar maken.
Behandeling van uw klacht
Als u een klacht heeft doorgeven, neemt de klachtencoördinator contact met u op. Als wij uw klacht kunnen behandelen, gaat de klachtencoördinator uw klacht onderzoeken.
De klachtencoördinator zoekt samen met u naar een oplossing. U krijgt dan ook de kans om wat meer over uw klacht te vertellen. Wij vragen de persoon of afdeling waar uw klacht over gaat ook om een reactie.
U krijgt altijd bericht van ons over hoe wij uw klacht afhandelen.
Soms hoort een klacht bij een andere organisatie. Wij sturen uw klacht dan door. U krijgt dan een bericht van ons waarin wij deze beslissing uitleggen.
Hoe lang duurt het?
Wij behandelen een klacht meestal binnen 6 weken. Soms kan de behandeling van een klacht langer duren, tot maximaal 10 weken. Duurt het behandelen van uw klacht langer dan 6 weken? Dan krijgt u hierover een bericht van ons.
Niet tevreden over de manier waarop uw klacht is behandeld?
Als u niet tevreden bent over de manier waarop wij uw klacht hebben behandeld, neem dan contact op met de Nationale Ombudsman. Kijk op hun website Nationale ombudsman of bel naar 08000 33 55 555.
Klachten over andere organisaties
Een klacht over de politie:
Bent u niet tevreden over de politie, neem dan contact op met de politie. Of bel naar 0900 88 44.
Een klacht over een bedrijf:
Bent u niet tevreden over een product dat u hebt gekocht of over de dienstverlening, kijk dan op de website van de Rijksoverheid.
Een klacht over een ministerie, een provincie, een waterschap of een andere overheidsinstantie:
Als u niet tevreden bent over andere overheidsinstanties, zoals een ministerie, een provincie of waterschap, dan kunt u contact opnemen met de Nationale Ombudsman. Of bel naar 0800 33 55 555.