Bereikbaar Zwolle
Snel en efficiënt je bestemming kunnen bereiken in Zwolle is in de toekomst geen vanzelfsprekendheid. Om de groei van de stad (meer woningen, meer auto’s) te kunnen faciliteren, is nodig dat we anders aan gaan kijken tegen de manier waarop we ons verplaatsen. Lopend, met eigen vervoer of met deelvervoer. De gemeente kiest voor een aanpak die recht doet aan de diversiteit van gebieden in de stad. De binnenstad is nu eenmaal wat anders dan de spoorzone. Zwolle Zuid is nu eenmaal wat anders dan Nieuwe Veemarkt.
Veelgestelde vragen over bereikbaar Zwolle
Wat doet de gemeente aan de inrichting van de ruimte om Zwolle bereikbaar te houden in tijden van groei?
De blijvende leefbaarheid van Zwolle staat centraal in al onze aanpak van mobiliteit. Dat betekent dat we de huidige Zwolse binnenring (Singelverkeer en binnenstad) moeten ontlasten in tijden van toenemende groei van de stad, woningbouw en verkeer. Zonder in te leveren op de bereikbaarheid.
Niet voor niets hebben we in de omgevingsvisie de ambitie uitgesproken dat wat nu nog de buitenring is voor verkeer, straks de rol krijgt van een binnenring. Daarmee kiezen we dus voor gereguleerd toewerken naar selectiever en daardoor minder autogebruik in de stad zelf. We werken gericht naar meer ruimte voor lopen en fietsen. De keuze is om de autoparkeerruimte meer naar buiten de Singel te brengen. Door gebruik van mobiliteitshubs kan men van daar de binnenstad goed bereiken.
Wat doet de gemeente met “smart” ingezette tools om de bereikbaarheid te behouden in een steeds drukker wordende stad?
Slim verkeersmanagement vraagt om de toepassing van data. Zo digitaliseren we onze mobiliteitsdata om reizigers te helpen slimme keuzes te maken vóór en terwijl ze op weg zijn. We installeren de juiste techniek om verkeersdeelnemers en slimme verkeerslichten met elkaar te laten communiceren. Hiermee kan bij piekbelasting de doorstroming van het verkeer beter verlopen. We denken ook aan dynamische verwijzing voor fiets- en autoparkeren, bijvoorbeeld via een app.
Wat doet de gemeente aan monitoring in de stad om steeds flexibel in te kunnen spelen op de bereikbaarheid naar en in de stad? Ook tijdens de reis?
We benutten data en vernieuwende technieken om het verkeer in Zwolle extra service te bieden. Denk aan dynamische verwijzing voor beschikbare fietsstallingen en auto parkeerplekken. Maar ook het via een app tonen en reserveren van beschikbare parkeerplekken in de buurt.
Gaat de gemeente ook het openbaar vervoer aanpassen aan haar kijk op mobiliteit in Zwolle?
Dat is niet de rol van de gemeente. De provincie is belast met het openbaar vervoer in stad en regio. De gemeente is regelmatig met de provincie in gesprek over dit onderwerp en deelt haar visie zodat de provincie die in haar aanpak mee kan nemen.
Denkt de gemeente nog aan alternatieven in deelmobiliteit?
De gemeente zelf stimuleert nadrukkelijk initiatieven vanuit de inwoners voor auto deelmobiliteit. Daarnaast nodigen we commerciële initiatiefnemers uit hun ideeën over deelmobiliteit in Zwolle concreet te maken. Voor deelmobiliteit van de tweewieler is Felyx de aangewezen partner in Zwolle.