Logo van Gemeente Zwolle dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Zwolle
Logo van Gemeente Zwolle dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Zwolle

Verkeersonderzoek Hessenpoort

Het is belangrijk dat bedrijventerrein Hessenpoort goed bereikbaar en toegankelijk is voor inwoners en bezoekers van buitenaf. Verkeersveiligheid en leefbaarheid zijn hierbij ook heel belangrijk. Om problemen op deze punten te inzichtelijk te maken en onderbouwd maatregelen te kunnen nemen, doen we verkeersonderzoeken. Deze onderzoeken bestaan bijvoorbeeld uit het tellen van voertuigen met slangen over de weg of camera’s.

Het volgende verkeersonderzoek is binnenkort gepland of is al gestart:

Verkeersstromen Hessenpoort

Begin november 2024 wordt verkeersonderzoek uitgevoerd in Hessenpoort op diverse (hoofd)wegen door gebruik te maken van camera’s en slangtellingen.

Het camera-onderzoek vindt plaats op de volgende kruisingen:

  • Ovonde Bentheimstraat- Mindenstraat – Holsteinstraat;
  • Kruispunt Bentheimstraat – Diepholtstraat;
  • Kruispunt Hermelenweg- Kleefstraat;
  • Kruispunt Nieuwleusenerdijk – Lingenstraat.

De  camera’s leggen alleen gemotoriseerd verkeer vast waarbij onderscheid wordt gemaakt in licht, middel en zwaar verkeer. Dit zorgt ervoor dat we de omvang van deze verkeersstromen goed in beeld krijgen en houden.

Slangtellingen (of wegvaktellingen) vinden plaats op:

  • De Nieuwleusenerdijk op het wegvak tussen de rotonde Paderbornstraat en spoorwegovergang;
  • De Mindenstraat tussen Bentheimstraat en Nieuwleusenerdijk;
  • De Diepholtstraat tussen Bentheimtraat en Nieuwleusenerdijk;
  • De Hermelenweg tussen Kleefstraat en Haersterbroekweg.

Alle wettelijke eisen met betrekking tot privacy worden opgevolgd en in acht genomen.

Privacy camera-onderzoek

De gemeente houdt zich aan de privacy-voorschriften die in de wet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) staan omschreven. In dit geval geeft de gemeente daar op de onderstaande manieren uitvoering aan:

  • In het geval van APNR-camera’s (automatische kentekenplaatherkenning) betekent dit dat het verplicht is om een gegevenseffect-beoordeling uit te voeren voordat de gegevens verzameld en verwerkt worden. De camerabeelden worden door een computerprogramma geanalyseerd en de essentiële gegevens worden daar uitgefilterd. Denk hier bijvoorbeeld aan het soort vervoersmiddel – is het een auto, bestelbus of vrachtwagen – en het tijdstip waarop deze de camera passeert. De gemeente kan daaruit zeer beperkt persoonsgegevens herleiden of deze informatie gebruiken als middel om verkeersovertredingen te signaleren.
  • Voor de fiets- en telsensoren geldt dat de beelden van de camera’s van slechtere kwaliteit zijn, zodat er geen gezichten of andere persoonskenmerken te herkennen zijn.
  • Voor alle beelden geldt dat medewerkers van de gemeente Zwolle geen toegang ertoe hebben. De gemeente Zwolle krijgt enkel de rapportages waarin de benodigde data verwerkt is.