Veelgestelde vragen deelvoertuigen
Wat zijn deelvoertuigen?
Deelvoertuigen zijn alle vervoersmiddelen die gebruikt kunnen worden door meerdere gebruikers tegen betaling waarbij de gebruiker zelf bestuurder is van het vervoersmiddel, maar het vervoersmiddel niet in privébezit heeft. In Zwolle worden op dit moment auto’s, scooters en fietsen aangeboden als deelvoertuig. Het delen van voertuigen wordt vaak geïnitieerd door inwoners. Dit worden ook wel particuliere of coöperatieve deelinitiatieven genoemd. Daarnaast wordt deelvoertuigen aangeboden door commerciële aanbieders. De verzamelterm voor alle deelvoertuigen is deelmobiliteit.
Waarom zijn er deelvoertuigen in Zwolle?
Zwolle staat voor grote opgaven en heeft flinke ambities. De stad groeit in aantallen inwoners, forensen en bezoekers. Daarmee neemt het aantal verplaatsingen ook toe. Gelijktijdig is de beschikbare ruimte in Zwolle schaars. Door voertuigen te delen zijn er minder nodig. Hierdoor ontstaat er meer ruimte voor een bereikbare, leefbare en gezonde stad voor iedereen. Bovendien zorgt een divers aanbod aan deelvoertuigen voor extra vervoersopties voor mensen. Dit stelt mensen in staat om zich te kunnen verplaatsen en zodoende deel te nemen in de maatschappij.
Waarom maakt de gemeente afspraken met (nieuwe) aanbieders?
De gemeente Zwolle heeft kaders en regels opgesteld om grip te houden op de kwaliteit en het gebruik van de openbare ruimte. Door deze kaders en regels moeten aanbieders een vergunning aanvragen/hebben. Op 1 juni 2024 is de nieuwe vergunning met nieuwe afspraken ingegaan voor deelfietsen en deelscooters. De vergunning is vergeven aan Felyx.
Welke aanbieders van deelauto's zijn er in Zwolle?
OnzeAuto: OnzeAuto is een landelijke partij die buurtinitiatieven met autodelen ondersteunt. Deze deelauto’s worden gebruikt door een gesloten groep van bewoners.
Greenwheels: Greenwheels is een landelijke partij die deelauto’s aanbiedt in Zwolle. De deelauto’s zijn door iedereen te gebruiken.
Mywheels: Mywheels is een landelijke partij die deelauto’s aanbiedt in Zwolle. De deelauto’s zijn door iedereen te gebruiken.
Wilt u meer informatie over de mogelijkheden om auto te delen in Zwolle? Neem gerust vrijblijvend contact op met ons via deelmobiliteit@zwolle.nl
Op welke plaatsen staan deelauto's in Zwolle?
Op de website en in de app van de aanbieders staat aangegeven op welke locaties zij hun deelauto aanbieden. De deelauto’s zijn verspreid over de hele stad.
Waar mogen de deelauto’s worden geparkeerd?
Het parkeren van de deelauto’s verschilt per type deelauto. Voor auto’s van Greenwheels en Mywheels zijn er parkeerplaatsen gereserveerd. Deze parkeerplaatsen zijn aangegeven met een verkeersbord met daarop ‘autodate’. Mywheels heeft daarnaast ook deelauto’s zonder een gereserveerde parkeerplaats. Deze deelauto’s zonder vaste standplaats worden geparkeerd in een afgebakend gebied weergeven op de website en in de app van de aanbieder.
De deelauto’s van OnzeAuto hebben geen gereserveerde parkeerplaats. In gereguleerd parkeergebied hebben de deelauto’s een parkeervergunning voor een afgebakend gebied (sector).
De normale verkeersregels volgens de Wegenverkeerswetzijn van toepassing op het parkeren van deelauto’s, ook wanneer de deelauto in gebruik is.
Welke aanbieders van deelscooters en deelfietsen zijn er in Zwolle?
Deelfietsen:
Felyx: De deelfietsen van Felyx worden in de bebouwde kom van Zwolle aangeboden.
OV-fiets: De OV-fiets van NS wordt alleen aangeboden op station Zwolle en kan ook alleen hier weer ingeleverd worden na gebruik.
Deelscooters:
Felyx: De deelscooters van Felyx worden in de bebouwde kom van Zwolle aangeboden.
Waar mogen de deelfietsen en deelscooters van Felyx worden geparkeerd?
De deelfietsen en deelscooters van Felyx mogen in de gehele bebouwde kom van Zwolle worden geparkeerd op de daarvoor aangegeven locaties. Deze locaties zijn door de gemeente Zwolle met de aanbieder gedeeld. Voor het parkeren gelden de normale verkeersregels volgens de Wegenverkeerswet. In de app van Felyx is te zien waar de voertuigen mogen worden geparkeerd. In deze gebieden mag een deelfiets of -scooter niet worden geparkeerd en de rit mag hier niet worden beëindigd. Dit zijn onder andere voetgangersgebieden en parken.
In de Strategie Deelmobiliteit is vastgesteld dat we gefaseerd overstappen van free-floating naar een ‘back-to-many’ systeem om parkeeroverlast te voorkomen. Dit systeem betekent dat een rit met een deelvoertuig alleen beëindigd kan worden op verschillende vaste locaties. Deze vaste locaties noemen we ook wel microhubs. Door middel van geofencing kunnen de deelfietsen en -scooters alleen in de microhubs geparkeerd worden. De microhubs zijn digitaal zichtbaar in de apps van aanbieders en kunnen ook fysiek in de openbare ruimte aangebracht worden. In het stationsgebied en in het stadshart zijn de eerste microhubs in gebruik.
Hoe hard mogen deelscooters rijden?
Er zijn twee type deelscooters in Zwolle:
Bromfietsen:
Op de rijbaan is de maximumsnelheid 45 kilometer per uur. Op het fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom is de maximumsnelheid 40 kilometer per uur. Op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom is de maximumsnelheid 30 kilometer per uur.
Snorfietsen:
Maximaal 25 km/u op het fietspad.
Voor zowel de bromfiets als de snorfiets is het dragen van een helm verplicht.
Wie mogen er rijden op de deelscooters?
De bestuurder van een deelscooter moet 18 jaar of ouder zijn en moet in het bezit zijn van een geldig rijbewijs met categorie A, AM of B.
Waar kan ik een melding doen over overlast van een deelscooter of deelfiets?Verkeerd geparkeerde deelscooters of -fietsen meldt u direct bij de aanbieder. Voor het doorgeven van een klacht is een foto of kenteken noodzakelijk.
Een klacht melden kan via: https://form.typeform.com/to/HONdHTOS?typeform-source=felyx.typeform.com
Waar kan ik een melding doen over overlast van een deelscooter of deelfiets?
Verkeerd geparkeerde deelscooters of -fietsen meldt u direct bij de aanbieder. Voor het doorgeven van een klacht is een foto of kenteken noodzakelijk.
Klachtenformulieren:
Waarom kan ik niet direct bij de gemeente een melding doen over overlast?
Helaas kunnen wij als gemeente de gebruiker van het deelvoertuig niet direct aanspreken. Wij weten namelijk niet wie het deelvoertuig heeft gehuurd. Aanbieders kunnen de gebruiker wel direct aanspreken. Zij vervullen dan ook een belangrijke rol in het tegengaan van overlast op straat. Ook zijn aanbieders als eigenaar verantwoordelijk voor het reageren op klachten en het aanspreken van de gebruiker.
Als gemeente hebben we uiteraard wel met de aanbieders afspraken gemaakt over wat te doen bij klachten. Ook hebben we regelmatig contact met de aanbieders hoe we eventuele overlast kunnen verminderen. Daarnaast monitoren wij ook of er overlast is op de straat.
Waar kan ik een melding doen over overlast van een deelauto?
Alleen de deelauto’s van Greenwheels en enkele van Mywheels hebben een aangewezen parkeerplek. Deze plekken zijn aangegeven met een bord ‘Autodate’. Staat een deelauto verkeerd geparkeerd dan kunt u daar een melding van doen via ons meldingsformulier.
Hoeveel deelscooters mogen er aangeboden worden in de openbare ruimte in Zwolle?
In Zwolle mag één aanbieder een vergunning hebben voor het aanbieden van elektrische deelscooters. Het minimale aantal scooters dat aangeboden wordt is 300 en het maximale aantal is 500. Het aantal deelscooters dat aangeboden wordt is afhankelijk van de gebruikscijfers.
Hoeveel deelfietsen mogen er aangeboden worden in de openbare ruimte in Zwolle?
In Zwolle mag één aanbieder een vergunning hebben voor het aanbieden van (elektrische) deelfietsen. Er mogen in totaal 300 deelfietsen aangeboden worden in de openbare ruimte.
Kan er voor bepaalde gebieden in de stad een parkeerverbod voor deelscooters komen?
Het deelvervoer is beschikbaar in de gehele bebouwde kom en kan juist ook gebruikt worden in gebieden waar minder OV-verbindingen zijn. Deelscooters en -fietsen mogen hier net als gewone scooters en fietsen worden geparkeerd. Uiteraard gelden de normale verkeersregels volgens de Wegenverkeerswet. De gemeente Zwolle heeft een kaart opgesteld met een aantal gebieden waar een deelfiets of -scooter niet mag worden geparkeerd en de rit mag hier niet worden beëindigd. Deze ‘verboden’ gebiedenkaart is gebaseerd op plekken waar een parkeer- of rijverbod van kracht is, zoals (gedeeltes van) de binnenstad, stationsgebieden, parken en (wijk)winkelcentra.
Mogelijke aanpassingen van de kaart met verboden gebieden neemt de gemeente mee in regulier overleg met de aanbieder. Verder nemen aanbieders van deelvervoer maatregelen om overlast zoveel mogelijk te voorkomen. Bij clustering van de deelvoertuigen zorgt de aanbieder voor een spreiding over het servicegebied.
Ook is afgesproken dat aanbieders ervoor zorgen dat defecte deelscooters na een melding binnen 24 uur worden verwijderd.