Teamleider Ruimte
Als teamleider zorg je dat team Ruimte een fijne werkomgeving biedt voor iedereen die er werkt, dat er invulling wordt gegeven aan de organisatiedoelen en dat de afdeling aansluit bij de maatschappelijke opgaven. Je brengt energie, inspiratie en loopt graag voor de troepen uit. Samen bouwen we aan een stevige basis. Hierbij heb je aandacht voor de inhoud én de mens, voor samenhang tussen de verschillende thema's en binding en samenwerking als team.
Dienstverband / uren per week | 32-36 uur per week, tijdelijk voor een jaar met uitzicht op een vast dienstverband |
Werk- en denkniveau | Academisch |
Salaris | Maximaal € 7.417,- |
Afdeling | Ruimte & Economie |
Vacaturehouder | Ingeborg Schouten |
Sluitingsdatum | 5 januari 2025 |
Je afdeling / team
Bij de afdeling Ruimte & Economie werken zo'n 50 betrokken adviseurs aan de fysieke leefomgeving van Zwolle. De afdeling bestaat uit twee teams: Economie & Cultuur (circa 20 mensen) en Ruimte (ruim 30 mensen). Als team Ruimte zetten we onze kennis en kunde in voor een integrale, ruimtelijke ontwikkeling op de lange termijn. Trends vertalen we naar strategisch beleid dat haalbaar en uitvoerbaar is. Je ideeën en ambities worden gewaardeerd. Je wordt onderdeel van een organisatie en afdeling die volop in ontwikkeling is gelet op de schaalsprong die we maken.
Waarom Zwolle?
Zwolle ligt ingebed in de IJssel-Vechtdelta, een complex en uniek gebied in Nederland. We groeien als stad en regio. Als NOVEX-gebied zetten we in op klimaatbestendige groei. Zwolle neemt als centrale stad een bijzondere plek in. We zijn het hart van het regionale mobiliteitsnetwerk dat (inter)nationale netwerken verbindt via de weg en over het spoor.
De gemeente Zwolle is ambitieus en hecht waarde aan duurzaamheid en innovatiekracht. Er zijn veel interessante projecten die zowel maatschappelijk relevant als toekomstgericht zijn. Iedereen krijgt de kans om zijn of haar talenten te benutten en te ontwikkelen.
Dit doe jij
Je geeft leiding aan het team Ruimte. In het team Ruimte werken strategen en adviseurs op het gebied van planologie, stedenbouw, milieu, water, groen, klimaatadaptatie, energie, wonen en mobiliteit. Samen met het afdelingshoofd en de teamleider Economie & Cultuur zorg je dat de afdeling een fijne werkomgeving biedt voor iedereen die er werkt, dat er invulling wordt gegeven aan de organisatiedoelen en dat de afdeling aansluit bij de maatschappelijke opgaven. We zetten onder andere in op het versterken van ons strategisch vermogen, meer samenhang tussen de verschillende beleidsthema's en het versterken van de uitvoeringskracht. De afdeling is aan het groeien, zo zijn er in de afgelopen 2 jaar veel nieuwe mensen binnen gekomen. Je brengt energie, inspiratie en loopt graag voor de troepen uit. Samen bouwen we aan een stevige basis. Hierbij heb je aandacht voor de inhoud én de mens, voor samenhang tussen de verschillende thema's en binding en samenwerking als team.
Situationeel leiderschap
Samen met het team stel je prioriteiten en verdeel je het werk. Je bent klankbord voor collega's. Met het afdelingshoofd zet je de strategische lijnen uit voor opgaven zoals water, klimaatadaptatie, landschap en milieu. Je geeft vanuit de lijn sturing aan enkele opgaven en zorgt voor passende capaciteit. Soms heb je een rol als ambtelijk opdrachtgever. Je uitdaging zit vooral in het multidisciplinaire sturen, vanuit het grote geheel. Je werkt nadrukkelijk vanuit inhoudelijke of organisatorische opgaven samen met andere afdelingen of domeinen. Je ziet verbeterpunten en komt met vernieuwende oplossingen voor sturing, prioritering en rolneming. Dit vraagt om investering in samenwerken (in- en extern), maar ook het maken van procesafspraken. Niet alleen binnen het fysieke domein, maar ook in verbinding met bijvoorbeeld sociaal-maatschappelijke opgaven en de begrotingscyclus. Affiniteit met financiën helpt je daarbij.
Gesprekspartner
Enkele thema's hebben ambtelijk opdrachtgevers met wie je afstemt over de benodigde inzet van mensen op bijvoorbeeld wonen, mobiliteit of energie. Hun competenties en vaardigheden moeten aansluiten bij de complexe opgaven. Hier ga je met de mensen, maar ook met de ambtelijk opdrachtgevers over in gesprek, zodat we een goede match hebben. Je faciliteert de persoonlijke ontwikkeling van de mensen uit het team waar nodig.
Je bent voor enkele onderwerpen het eerste (management) aanspreekpunt voor wethouders. Het is fijn dat je de taal van het bestuur spreekt, oog hebt voor bestuurlijke processen en signalen kan vertalen naar je team.
Dit ben jij
Je hebt een academisch werk- en denkniveau en een opleiding op het gebied van ruimtelijke ontwikkeling (zoals stedenbouw, planologie, verkeerskunde, volkshuisvesting). Daarnaast heb je al vlieguren gemaakt als teamleider / leidinggevende. HR-taken zoals jaargesprekken, werkplanningen, verzuimgesprekken en team- en persoonlijke ontwikkeling zijn voor jou vanzelfsprekende en natuurlijke onderdelen van je werk.
Je hebt oog voor menselijke interacties, organisatie en politiek-bestuurlijke context. Je managementstijl is situationeel en gebaseerd op empathie en contact, een open communicatie en het erkennen van unieke waarden van eenieder. Je motiveert mensen om over thema's en afdelingen heen te kijken en met elkaar te verbinden. Collega's waarderen dat je naast, voor en achter hen staat, ze sparren graag met je omdat je oprechte aandacht hebt voor hen. Je bent benaderbaar en nabij, toont ruggengraat waar nodig. Je durft te zeggen waar het op staat, uiteraard met respect voor de ander. Schakelen tussen strategisch en tactisch niveau kun je goed en je begrijpt ook wat er nodig is in de uitvoering.
Dit bieden wij
Het betreft een functie voor 32-36 uur per week. In Zwolle werken we hybride, met een goede balans tussen thuis werken en op kantoor. Je start met een jaarcontract met de bedoeling om je daarna een vast dienstverband te geven.
Wij investeren in je (persoonlijke) ontwikkeling en horen graag hoe jij dit ziet! Je kunt het volgende van ons verwachten:
- een bruto maandsalaris van minimaal € 5.070,- en maximaal € 7.417,- op basis van een werkweek van 36 uur. Het salaris is afhankelijk van opleiding en ervaring;
- 17,05% boven op je salaris in de vorm van een individueel keuzebudget (IKB), waarmee je een deel van je arbeidsvoorwaarden naar eigen wens kunt inrichten. Denk bijvoorbeeld aan extra vakantiedagen, een vergoeding voor je sportschoolabonnement of de aanschaf van een fiets;
- een goede pensioenregeling en betaald ouderschapsverlof;
- een budget om je werkplek thuis in te richten, een laptop en telefoon van de ‘zaak’.
Alle arbeidsvoorwaarden en de cao Gemeenten vind je op deze pagina.
Meer weten?
Wil je meer weten over de functie? Bel, app of mail t/m 18 december 2024 met Ingeborg Schouten, afdelingshoofd Ruimte en Economie: (06) 27 90 26 32 / i.schouten@zwolle.nl. Van 19 t/m 24 december kan je bellen of mailen met Diana Katuin, recruiter: (06) 15 62 05 88 / d.katuin@zwolle.nl.
Solliciteren
Solliciteren kan tot en met zondag 5 januari 2025, alleen door middel van onderstaande sollicitatieknop. De gesprekken zijn gepland op maandag 13 januari 2025. Uiterlijk donderdagochtend 8 januari 2025 hoor je of je wordt uitgenodigd voor een eerste gesprek.
Zwolle, #hartvoordestad en voor de organisatie
In Zwolle geloven we dat het leven beter wordt als we samenwerken met inwoners, ondernemers en partners in de stad. En dat blijkt te werken, want Zwolle scoort hoog op 'kwaliteit van leven'. Inwoners hebben hart voor de stad, houden van het groen, werken en ondernemen met plezier.
We zijn een organisatie waar we elkaar waarderen, accepteren en respecteren om wie we zijn. Diversiteit verrijkt onze organisatie en zorgt voor een kleurrijk Zwolle, waar iedereen zich thuis voelt. In Zwolle kun je jezelf ontwikkelen, je interesses en vaardigheden verkennen en de vrijheid ervaren om te doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent.
Waarom zou jij voor Zwolle willen werken?
Om ook blij te worden van jouw inzet voor onze mooie stad! Lees de verhalen van onze collega’s en de diverse redenen waarom zij blij worden van hun werk voor Zwolle.