De passerelle wordt gebouwd met duurzaam Europees hout. Daarmee besparen we 74% CO2 uitstoot dan een stalen brug.

Nieuwe loopbrug over het spoor

De bouw van de nieuwe loopbrug over het spoor in Zwolle is begonnen. Deze nieuwe loopbrug (ook wel passerelle genoemd) zorgt voor een doorlopende wandelroute door de stad. De brug verbindt de historische binnenstad aan de noordkant van het station met het nieuwe centrumgebied Spoorzone aan de zuidkant. Het wordt een prettige plek om door de stad te wandelen en af te spreken.

De CO2-neutrale houten brug wordt ingericht als een verhoogde straat met klinkers, veel bomen en planten. Meer dan honderd jaar geleden was er al een loopbrug. We gaan deze opnieuw opbouwen. Maar dan volgens moderne behoeften en bouwstandaarden.

Beleef de Passerelle

De nieuwe loopbrug wordt een verhoogde straat, een fijne plek om te verblijven. Het is open en overzichtelijk met verschillende wandelpaden. De S-vorm, houten constructie en parkachtige inrichting geven een warme uitstraling. Er komen banken, een kunstwerk met water en mooie uitzichtpunten over de stad en het treinstation. De bomen, struiken en bloemperken bevorderen de biodiversiteit. Daardoor wordt de brug een prettige plek voor mensen en dieren. Met de bouw van de loopbrug komt de wens om het groenste station van Nederland te worden weer dichterbij.

De loopbrug van onderaf gezien, de duurzame houten constructie is hier goed te zien.

Als je haast hebt, neem je de snelle route naar de bus, je werk of school. Als je meer tijd hebt of met iemand wilt afspreken, kies je de route met bankjes. Ondertussen geniet je van het uitzicht over de stad en het spoor.

De brug wordt een wandelgebied waar fietsers te gast zijn. Fietsers kunnen de brug gebruiken door lopend met hun fiets aan de hand te gaan. Er komen liften aan beide kanten. Zo kunnen ook mensen die slecht ter been zijn of in een rolstoel zitten de brug op. Fietsen mogen ook mee in de lift.

De passerelle is voor iedereen toegankelijk

De loopbrug wordt ook met liften bereikbaar en toegankelijk voor iedereen.

Milieuvriendelijk en verrassend

De brug wordt ruim 130 meter lang, 10 meter breed en 7,5 meter hoog. De brug wordt gemaakt van duurzaam Europees naaldhout. Alleen voor de fundering gebruiken we beton. Bouwen met hout is goed voor het milieu. Het vermindert de CO2-uitstoot met meer dan 70% vergeleken met staal. De trappen naar de loopbrug passen aan beide kanten goed in hun omgeving.

De trappen aan de noordzijde

De entree van de passerelle aan de noordzijde. Het ontwerp van de trap past goed bij de inrichting van het Stationsplein.

De trappen aan de zuidzijde

De entree van de passerelle aan de zuidzijde, naast het busstation.

Water speelt ook een belangrijke rol op de loopbrug. Op het hoogste punt komt een waterkunstwerk. Er komt ook een slim afwateringssysteem. We vangen regenwater op in een speciale goot en gebruiken het om planten en bomen water te geven.

De makers van de Passerelle 2: Het produceren | 📍 Ontdek Spoorzone Zwolle!

Ontwerpers en bouwers

Drie ontwerpbureaus werkten met de gemeente Zwolle en ProRail mee aan het ontwerp van de duurzame loopbrug: Karres en Brands, Ipv Delft en het Duitse ingenieursbureau Miebach.

Dura Vermeer heeft de aanbesteding gewonnen en zal de brug bouwen. Voor de aanleg en inrichting van de brug komt een nieuwe aanbesteding.

De makers van de Passerelle 1: Het ontwerp | 📍 Ontdek Spoorzone Zwolle!

Ideeën van Zwollenaren

Bij de ontwerpen hebben we ook geluisterd naar de wensen van inwoners en ondernemers. Op 8 maart 2021 heeft de gemeenteraad de basisplannen voor de loopbrug goedgekeurd. Toen de eerste ontwerpen klaar waren, hebben we deze gedeeld en besproken met inwoners, ondernemers en andere geïnteresseerden. Vragen en suggesties over toegankelijkheid en veiligheid zijn meegenomen in een verbeterd ontwerp.

Sfeerbeeld van het gebruik van de loopbrug

Sfeerbeeld van het gebruik van de loopbrug: jong en oud wandelt, ontmoet elkaar en geniet van het uitzicht over de stad en het spoor.

Ook de uitstraling en inrichting van de brug waren belangrijke aandachtspunten. Zoals de wens voor een 10 meter brede loopbrug en een groene inrichting. In het laatste voorbereidende plan is hiermee rekening gehouden. Toen kon het ontwerpteam aan de slag met het definitieve ontwerp van de brug.

Het resultaat mag er zijn: De grootste houten loopbrug van Nederland, belangrijk voor de toegankelijkheid van Zwolle. Duurzaam gebouwd en gezellig ingericht, met veel natuur en zitbankjes. Een plek om te wandelen en samen te komen.

Planning

De bouw van de brug is het najaar van 2023 begonnen. Halverwege 2025 kunnen Zwollenaren en reizigers op de nieuwe brug wandelen.

De planning op hoofdlijnen

  • Uitvoeringsontwerp gereed: tot en met najaar 2023
  • Productie van brugdelen: zomer 2023 tot voorjaar 2024
  • Bouw van fundaties: najaar 2023 tot voorjaar 2024
  • Plaatsing van brugdelen: meivakantie 2024 (tussen 29 april, 01.00 uur en 3 mei, 05.00 uur)
  • Afbouwwerkzaamheden: mei 2024 tot voorjaar 2025
  • Oplevering: halverwege 2025

Gedetailleerde planning

2023

  • Oktober: productie houten brugdelen
  • November: inrichting bouwplaats Noord & Zuid
  • December: start fundaties perrons 2 en 4 + noordzijde

2024

  • Maart/april: aanleg fundering en portalen
  • 29 april – 4 mei: montage brugdek: inhangen houten brugdelen (treinvrij weekend)
  • September: oplevering brug (excl. inrichting)
  • Najaar: start inrichting bovendek brug

2025

  • Voor de zomer: afronding inrichting parkinrichting
  • Halverwege 2025: feestelijke opening!

De makers van de Passerelle 3: Het inhijsen van de brugdelen | 📍 Ontdek Spoorzone Zwolle!

Wil je alles weten over de passerelle? Je vindt alles in het boekwerk 'Passerelleexterne-link-icoon'.

Bekijk hier de uitgebreide serie met sfeerbeelden van de Passerelleexterne-link-icoon.

Alle gebruikte illustraties behoren toe aan Karres en Brands, Ipv Delft, Miebach, ProRail en Gemeente Zwolle.