Ervaringen praktijkklas Ambelt
Twee praktijkvoorbeelden uit de Praktijkklas op de Ambelt:
'Mijn zoontje lacht weer'
In oudergesprekken (juni 2020) geven ouders feedback op hun ervaringen in de pilot Ambelt: “Ik had een zoontje dat er niet meer wilde zijn, nu is hij gelukkig, speelt en lacht hij weer en wil hij samen met mij naar de bibliotheek om boeken te lezen. Hij mag eindelijk weer mee doen.” Een andere ouder vertelt: ”De lichamelijke klachten van onze zoon (10 jaar) zijn bijna volledig weggegaan zijn na overstap vanuit een reguliere SO-klas. Hij gaat voor het eerst sinds zijn kleutertijd met plezier naar school.” Ook wordt aangegeven dat het in veel gevallen thuis beter gaat. Doordat op school nieuwe vaardigheden en coping stijlen worden aangeleerd wordt thuis een verbetering in het welbevinden en in het gedrag gezien. Met een aantal ouders is gedurende het schooljaar gesproken en zijn huisbezoeken afgelegd om mee te kunnen kijken en te kunnen adviseren in de thuissituatie
Onderwijs-zorg arrangement
Johannes (niet zijn echte naam) is 14 en de jongste in een gezin met 4 kinderen. Zijn twee zussen hebben wisselend thuis en in een jeugdhulpinstelling gewoond. Ook zijn broer zat meer thuis dan op school. Johannes heeft vanaf de basisschool meerdere scholen doorlopen en is uiteindelijk op het speciaal basisonderwijs beland. Hoewel niet iedereen een startkwalificatie heeft gehaald, zijn alle gezinsleden praktisch ingesteld en is het iedereen gelukt om een baantje te vinden. Alle kinderen zijn erg blij met hun werk, maar hun inkomsten zijn op dit moment nog onvoldoende om op eigen benen te kunnen staan.
Vanwege zijn gedrag werd Johannes’ moeder bijna dagelijks gebeld om haar zoon op te halen. Thuis volgde dan meestal een dag met veel boosheid. Dit was erg belastend voor iedereen en uiteindelijk gaven ze de hoop op dat het met Johannes nog goed zou komen: “Hij kon maar beter thuisblijven want dat was rustiger voor hem en minder pijnlijk dan dagelijks een teleurstelling oplopen”. Toen we de praktijkklas van de Ambelt (op basis van een onderwijs-zorg-arrangement) konden voorstellen, stonden ouders en Johannes niet meteen te springen. “Waarom zou het dit keer wel lukken?” Maar ze wilden het uiteindelijk toch proberen. Heel langzaam werd school weer opgebouwd en als het even moeilijk werd, kon het personeel voor de klas hem toch binnenboord houden. Voor Johannes staan er gewoon twee docenten voor de klas, terwijl één van beiden een achtergrond in de jeugdhulp heeft.
Tegen alle verwachtingen in gaat Johannes nu weer volledig naar school en vindt hij het zelfs leuk; hij doet weer mee en heeft zijn onderwijsachterstand bijna volledig ingehaald. Zijn ouders zijn enorm opgelucht. Dat het goed gaat met Johannes geeft veel rust in het gezin. En dit pakt ook goed uit voor de oudere kinderen. Er zijn veel minder vaak ruzies thuis en de kinderen kunnen elkaar steeds meer steunen. Het hele gezin herstelt hiervan, ze hebben het samen weer fijn en alle extra hulp is afgerond.