Partnerschap omzetten in een huwelijk
Beschrijving
- Het omzetten kunt u laten doen in elke gemeente. Tenzij het om een bijzondere situatie gaat. Onderaan deze pagina leest u wat bijzondere situaties zijn.
- Voor het omzetten maakt u een afspraak. Kies voor de activiteit ‘Huwelijk/ partnerschap informatie’. Tijdens deze afspraak legt u de datum en locatie vast voor het omzetten. U kiest dan een datum die minimaal 4 weken later is. Pas dan is de daadwerkelijke omzetting. Het omzetten kan op verschillende manieren. U kunt kiezen uit verschillende huwelijksceremonies.
- U hoeft geen online melding te doen van uw voorgenomen huwelijk.
- Het omzetten gebeurt zonder getuigen.
Soorten huwelijken en wat u moet regelen
U kunt kiezen uit de volgende huwelijksceremonies:
Verkort huwelijk op het stadhuis
- Locatie: stadhuis, in de Schepenzaal (trouwzaal), Grote Kerkplein 15.
- Op maandag van 9.00 tot 17.00 uur. De ceremonie begint altijd op het hele uur.
- Niet mogelijk op feestdagen.
- Aantal personen: ongeveer 75.
- Duur ceremonie: maximaal 15 minuten.
- Trouwambtenaar: Van de gemeente Zwolle. U geeft uw voorkeur door. U heeft contact per e-mail of telefonisch. Er is géén persoonlijk voorgesprek.
- Muziek mogelijk: nee.
- Fotograaf welkom: ja.
- Parkeerkaarten: 3
- Kosten: zie kosten huwelijken
Wilt u de Schepenzaal vooraf komen bekijken? Maak dan een afspraak via telefoonnummer (038) 498 4228.
Tijdstip | Onderdeel |
---|---|
Tot 12.45 uur | Aankomst gasten Grote Kerkplein |
12.45 – 13.00 uur | Aankomst bruidspaar Grote Kerkplein |
13.00 – 13.15 uur | Ceremonie en verlaten zaal |
Wat u moet regelen:
- Kies een datum en starttijd. De starttijd is het moment waarop de trouwambtenaar de ceremonie begint.
- Kies welke achternaam u wilt gebruiken. Op deze pagina vindt u meer informatie.
- Bekijk welke trouwambtenaar van de gemeente Zwolle uw voorkeur heeft.
Gewoon huwelijk op het stadhuis
- Locatie: stadhuis, in de Schepenzaal (trouwzaal), Grote Kerkplein 15.
- Op dinsdag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur. En op zaterdag van 10.00 tot 16.00 uur. De ceremonie begint altijd op het hele uur.
- Niet mogelijk op feestdagen.
- Aantal personen: ongeveer 75.
- Duur ceremonie: maximaal 30 minuten.
- Trouwambtenaar: Van de gemeente Zwolle. U geeft uw voorkeur door. De trouwambtenaar neemt ongeveer 1 week voor uw trouwdag contact met u op voor een gesprek. Of u kiest uw eigen trouwambtenaar. U bespreekt met de trouwambtenaar hoe uw ceremonie eruit ziet.
- Muziek mogelijk: ja.
- Fotograaf welkom: ja.
- Parkeerkaarten: 3
- Kosten: zie kosten huwelijken
Wilt u de Schepenzaal vooraf komen bekijken? Maak dan een afspraak via telefoonnummer (038) 498 4228.
Tijdstip | Onderdeel |
---|---|
Tot 12.45 uur | Aankomst gasten Grote Kerkplein |
12.50 – 13.00 uur | Aankomst bruidspaar Grote Kerkplein |
13.00 – 13.30 uur | Ceremonie |
13.30 – 13.45 uur | Vertrek bruidspaar en gasten |
Wat u moet regelen:
- Kies een datum en starttijd. De starttijd is het moment waarop de trouwambtenaar de ceremonie begint.
- Kies welke achternaam u wilt gebruiken. Op deze pagina vindt u meer informatie.
- Bekijk welke trouwambtenaar van de gemeente Zwolle uw voorkeur heeft . Of kies uw eigen trouwambtenaar.
Omzetting aan de balie
- Locatie: stadskantoor, aan de balie, Lübeckplein 2 (bij het NS-station).
- Op dinsdag en donderdag tussen 9.00 en 17.00 uur.
- U kunt een datum inplannen vanaf de vijfde week.
- U mag geen gasten meenemen. U moet allebei aanwezig zijn.
- De ambtenaar controleert uw identiteit. U neemt de omzettingsakte door. Daarna zet u uw handtekening op de akte
- U kunt parkeren in een van de parkeergarages bij het stadskantoor. U betaalt zelf de parkeerkosten.
- U mag niet strooien met confetti of rijst in de hal van het stadskantoor.
- Kosten: zie kosten huwelijken.
Wat u moet regelen:
1. Kies een datum en starttijd.
2. Kies welke achternaam u wilt gebruiken. Op deze pagina vindt u meer informatie.
Gratis huwelijk op het stadskantoor
- Locatie: stadskantoor, in de trouwkamer, Lübeckplein 2 (bij het NS-station).
- Op dinsdag om 9.00 uur en om 9.15 uur.
- Aantal personen: U mag uw getuigen en uw kinderen jonger dan 18 jaar meenemen. U mag geen extra gasten meenemen.
- Trouwambtenaar: U kunt geen voorkeur doorgeven. De gemeente kiest de trouwambtenaar. De trouwambtenaar neemt vooraf geen contact met u op.
- Duur ceremonie: ongeveer 5 minuten. Wees 5 minuten voor de ceremonie aanwezig. U kunt zich melden bij de receptie. De trouwambtenaar heet u welkom. Daarna sluit hij of zij het huwelijk. Hij of zij houdt geen toespraak.
- U kunt parkeren in een van de parkeergarages bij het stadskantoor. U betaalt zelf de parkeerkosten.
- U mag niet strooien met confetti of rijst in de hal van het stadskantoor.
- Muziek mogelijk: nee.
- Fotograaf welkom: nee.
- Kosten: zie kosten huwelijken
Let op: Gratis trouwen is erg populair. Houd rekening met een wachtlijst van 4 tot 5 maanden.
Wat u moet regelen:
- Kies een datum en starttijd.
- Kies welke achternaam u wilt gebruiken. Op deze pagina vindt u meer informatie.
Huwelijk op een zelfgekozen locatie
- U kiest zelf de locatie. Dat mag ook buiten zijn.
- Mogelijk op elke dag en op elk tijdstip.
- Duur ceremonie: 20 tot 30 minuten.
- Trouwambtenaar: Van de gemeente Zwolle. U geeft uw voorkeur door. De trouwambtenaar neemt ongeveer 1 week voor uw trouwdag contact met u op voor een gesprek. Of u kiest een eigen trouwambtenaar. U bespreekt met de trouwambtenaar hoe uw ceremonie eruit ziet.
- Kosten: zie kosten huwelijken (exclusief de kosten van de locatie zelf)
Wat u moet regelen:
- Kies een datum en starttijd. De starttijd is het moment waarop de trouwambtenaar de ceremonie begint.
- Kies de locatie. Houd er rekening mee dat:
- U misschien een vergunning nodig heeft voor de ceremonie. Bijvoorbeeld als u een partytent wilt neerzetten. Of muziek wilt draaien. Bekijk op tijd of u een vergunning nodig heeft. Neem contact op met de afdeling Vergunningen van de gemeente Zwolle, via telefoonnummer 14 038. Of stuur een bericht via het contactformulier.
- U verantwoordelijk bent voor de veiligheid van de trouwambtenaar.
- Als de trouwambtenaar zich onveilig voelt op de trouwlocatie, hij of zij dan niet hoeft door te gaan met de ceremonie. U kunt de kosten dan niet aan ons terugvragen.
- U de gemeente Zwolle niet aansprakelijk kunt stellen voor eventuele schade.
- U het formulier 'Huwelijk op een zelfgekozen locatie' (zie hieronder) laat invullen door de locatie.
- Wilt u trouwen op een plek van de gemeente Zwolle? Neem dan contact met ons op. Wij bekijken dan of u kunt trouwen op die plek.
- Kies welke achternaam u wilt gebruiken. Op deze pagina vindt u meer informatie.
- Zorg voor het formulier 'Reserveren huwelijk andere locatie' waarop staat dat de locatie garant staat.
- Bekijk welke trouwambtenaar van de gemeente Zwolle uw voorkeur heeft. Of kies uw eigen trouwambtenaar.
Parkeren in de binnenstad
Parkeren in de binnenstad
Als u in de Schepenzaal trouwt, krijgt u ter plekke parkeerkaarten om bij de Schepenzaal te parkeren, die zijn voor de trouwauto en twee volgauto’s.
Uw andere gasten kunnen parkeren in de nabijgelegen parkeergarage in het centrum. De parkeergarage Maagjesbolwerk of het Eiland liggen ongeveer op 5 minuten lopen.
Er is een gehandicaptenparkeerplaats aan de Lombardstraat.
Trouwen in een kerk of moskee
Wilt u ook een religieus huwelijk sluiten? Dus wilt u trouwen in bijvoorbeeld een kerk of moskee? Dan moet u eerst het burgerlijk huwelijk hebben gesloten. Dit betekent dat u eerst voor de wet getrouwd moet zijn door een ambtenaar. Daarna mag u bijvoorbeeld voor de kerk of bij een imam trouwen. Het burgerlijk huwelijk mag wel aan het begin van de religieuze dienst worden gesloten. Maar het burgerlijk huwelijk mag geen onderdeel zijn van de religieuze bijeenkomst.
Bijzondere situaties
- Woont u allebei niet in Nederland? Dan kunt u uw partnerschap alleen omzetten bij de gemeente Den Haag. Eén van beiden moet dan wel de Nederlandse nationaliteit hebben.
- Is uw geregistreerd partnerschap in het buitenland gesloten? Dan moet u als bewijs een akte laten zien aan de gemeente waar u woont. De documenten uit het buitenland moeten gelegaliseerd zijn.