Parkeren in de toekomst
Uitbreiding betaald parkeren voor meer ruimte in Zwolle
De komende jaren worden er veel nieuwe woningen in Zwolle gebouwd en dat brengt nieuwe kansen én uitdagingen met zich mee. Hoe zorgen we ervoor dat onze stad leefbaar, veilig en bereikbaar blijft? Dit vraagt om een vernieuwde aanpak van parkeren. De gemeenteraad stelde ruim een jaar geleden de Parkeerstrategie 2040 vast. De Nota Parkeren is de uitwerking van die strategie en beschrijft nu concrete stappen om de ruimte in onze stad slimmer te gebruiken. De gemeenteraad neemt hier binnenkort een besluit over. Wat verandert er volgens het voorstel in grote lijnen?
In de Nota parkeren zijn de volgende maatregelen uitgewerkt:
Uitbreiding van betaald parkeren en parkeervergunningen
Onze stad groeit, wat de druk op de openbare ruimte vergroot. Om de schaarse parkeerruimte goed te verdelen, passen we het gebied met betaald parkeren en parkeervergunningen aan en breiden we het uit. De invoering start in 2026 en zal een aantal jaren duren.
We werken van binnen (het centrum) naar buiten (de omliggende wijken). We gaan vooraf per gebied eerst in gesprek met bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden. Hieronder geven we een globale, voorlopige planning in fasen weer, zoals deze is opgenomen in de nota parkeren:
Van 2026 tot 2028
Bagijneweide; Binnenstad; Bollebieste; Dieze-centrum; Het Noorden; Indische buurt; Kamperpoort; Nieuw-Assendorp; Oud-Assendorp; Oud-Schelle; Schellerbroek; Schildersbuurt; Stationsbuurt; Weezenlanden; Wipstrik-Zuid.
Van 2028 tot 2030
Bedrijventerrein Floresstraat; Hogenkamp; Holtenbroek IV; Marslanden Noord; Meppelerstraatweg-Zuid; Pierik; Schellerlanden; Veerallee; Wipstrik-Noord.
Verschillende parkeertarieven
We gebruiken de openbare ruimte beter voor groen, spelen en ontmoetingsplekken. Investeringen in fietsparkeerplaatsen en mobiliteitshubs worden deels bekostigd uit parkeertarieven, die stapsgewijs kunnen worden verhoogd. Parkeren in een hub wordt goedkoper dan op straat, en verder van het centrum is goedkoper dan in het centrum.
Beperkte uitgifte van parkeervergunningen
We zijn terughoudend bij het verlenen van bedrijvenvergunningen, bezoekersvergunningen en vergunningen voor een tweede of derde auto, vooral in gebieden dichtbij de historische binnenstad.
Nieuwe aanpak voor betaald parkeren en parkeervergunningen
Er kunnen twee redenen zijn om betaald en vergunning parkeren in te voeren:
- Een (bouw)ontwikkeling die impact heeft/kan hebben op de parkeersituatie in de buurt. In dit geval zetten we betaald en vergunning parkeren in om parkeeroverlast in de toekomst te voorkomen.
- Ervaren parkeerdruk. In dit geval zetten we betaald en vergunning parkeren in om de ervaren parkeerdruk te verminderen.
Als één van deze redenen speelt in een gebied dan informeren we bewoners en bedrijven over de plannen en gaan we in gesprek over de aanpassingen.
Parkeeralternatieven in mobiliteitshubs
Hubs zijn goed toegankelijke locaties waar mensen hun auto kunnen parkeren en overstappen naar een ander vervoermiddel, zoals een deelfiets. Dit creëert meer ruimte in de wijken en is uitgewerkt in de Adaptieve Ontwikkelstrategie Mobiliteitshubs.
Uitvoering
De gemeente bereidt de maatregelen uit de Nota Parkeren dit jaar verder voor en wil in 2026 starten met de uitvoering. Die vindt buurt voor buurt plaats. De gemeente zal bewoners, bedrijven en bezoekers uitgebreid informeren en met de buurten in gesprek gaan over de nieuwe regels. Daarvoor worden de gemeentelijke kanalen, sociale media en informatiebijeenkomsten ingezet.
Vraag en antwoord
Waarom wil de gemeente het parkeren in Zwolle aanpassen?
Zwolle groeit snel en de druk op de openbare ruimte neemt toe. Het nieuwe parkeerbeleid helpt om de schaarse parkeerruimte eerlijk te verdelen en de leefbaarheid, bereikbaarheid en verkeersveiligheid te verbeteren. De parkeerdruk en de hoeveelheid zoekverkeer neemt af en er ontstaat meer ruimte voor groen, spelen en ontmoetingsplekken. Met verschillende parkeertarieven stimuleert de gemeente andere vervoersmiddelen zoals fietsen en deelmobiliteit.
Wanneer worden de maatregelen in mijn wijk ingevoerd?
De gemeenteraad moet nog een besluit nemen over de Nota Parkeren. De gemeente wil de maatregelen buurt voor buurt invoeren en gebruikt 2025 voor de voorbereidingen. De invoering start in 2026 en zal een aantal jaren duren.
We werken van binnen (het centrum) naar buiten (de omliggende wijken). We gaan vooraf per gebied eerst in gesprek met bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden. Hieronder geven we een globale, voorlopige planning in fasen weer, zoals deze is opgenomen in de nota parkeren:
Van 2026 tot 2028
Bagijneweide; Binnenstad; Bollebieste; Dieze-centrum; Het Noorden; Indische buurt; Kamperpoort; Nieuw-Assendorp; Oud-Assendorp; Oud-Schelle; Schellerbroek; Schildersbuurt; Stationsbuurt; Weezenlanden; Wipstrik-Zuid.
Van 2028 tot 2030
Bedrijventerrein Floresstraat; Hogenkamp; Holtenbroek IV; Marslanden Noord; Meppelerstraatweg-Zuid; Pierik; Schellerlanden; Veerallee; Wipstrik-Noord.
Wat worden de tarieven voor vergunningen of parkeren op straat?
De gemeenteraad moet daarover nog besluiten in de ‘tarievennota’ in het najaar. In de Nota Parkeren staan voorstellen voor de nieuwe tarieven (in bijlage 3).
Er komen verschillende parkeertarieven:
• Parkeren in een accommodatie (parkeergarage of parkeerterrein met slagboom) wordt goedkoper dan parkeren op straat. In drukke delen van de stad (zones 1 tot en met 3) verdubbelt het parkeertarief na één of twee uur parkeren.
• Parkeren verder van het centrum is goedkoper dan parkeren in het centrum.
Kan ik straks een parkeervergunning aanvragen?
Bewoners en ondernemers kunnen een parkeervergunning aanvragen nadat een buurt hierover geïnformeerd is. De kosten hangen af van de buurt en het aantal parkeervergunningen dat u aanvraagt. Bewoners kunnen ook een bezoekersvergunning aanvragen.
De gemeente is terughoudend bij het verlenen van een bedrijvenvergunning, een bezoekersvergunning en een vergunning voor een tweede of derde auto. Dit geldt vooral voor gebieden dichtbij de historische binnenstad.
Wie komt niet in aanmerking voor een parkeervergunning?
Niet alle adressen binnen de parkeersectoren komen in aanmerking voor een parkeervergunning:
Parkeren op eigen terrein (POET): Als uw woning of bedrijf parkeerplaatsen op eigen terrein heeft, worden deze afgetrokken van het aantal parkeervergunningen waarvoor u in aanmerking kunt komen. Dit geldt ook als de garage of oprit anders wordt gebruikt, zoals als woonruimte of opslag. Bij drie of meer parkeergelegenheden op eigen terrein is er geen recht op een vergunning.
Nulvergunningenafspraak: Bij bepaalde bouwplannen zijn afspraken gemaakt dat de adressen geen parkeervergunning krijgen. Dit is vastgelegd in documenten zoals een raadsbesluit, omgevingsvergunning of bestemmingsplan. Voor deze adressen bestaat er geen recht op een parkeervergunning.
Voorafgaande aan een uitbreiding van betaald parkeren en parkeervergunning wordt een POET lijst opgesteld. Een paar maanden voorafgaande aan invoering in een buurt is deze voor bewoners en ondernemers te raadplegen.