Openstelling aanwijsprocedure publieke lokale omroep
Op 6 oktober 2024 heeft het Commissariaat voor de Media de aanwijsprocedure opengesteld voor de aanwijzing van de publieke lokale omroep voor Zwolle.
De nieuwe aanwijsperiode is van 6 oktober 2025 tot 6 oktober 2030. Belangstellenden kunnen tot uiterlijk 6 april 2025 een aanvraag indienen bij het Commissariaat van de Media, zie Aanwijzingsprocedure | Aanvraag indienen - Commissariaat voor de Media (cvdm.nl)
Het Commissariaat voor de Media heeft wettelijke toegangscriteria opgesteld, waaraan een aanvrager moet voldoen. Deze criteria zijn:
- Is de aanvrager een rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid?
- Heeft de aanvrager tot doel het uitvoeren van de lokale publieke mediaopdracht, gericht op de gemeente(n) waarvoor de aanvraag is ingediend?
- Heeft de aanvrager een programmabeleidsbepalend orgaan (pbo) dat representatief is voor de belangrijkste maatschappelijke, culturele, geestelijke en godsdienstige stromingen die voorkomen in de gemeente?
Aanvullende toetsingscriteria
Daarnaast heeft de gemeenteraad van Zwolle aanvullende toetsingscriteria opgesteld. Deze zijn:
1) Representativiteit en functioneren pbo
- Uit hoeveel stromingen/leden bestaat het pbo?
- In welke mate zijn deze stromingen relevant/representatief voor Zwolle?
- In welke mate zijn de leden daadwerkelijk een vertegenwoordiger van hun stroming, door bijvoorbeeld zitting te hebben in koepelorganisaties en dergelijke?
- Is het functioneren van het pbo goed geborgd (bv. duidelijke taakomschrijving, hoe vaak komt het pbo bij elkaar)?
- Hoe wordt de input van het PBO vertaald naar de omroep?
2) Aansluiting op diversiteit en informatiebehoefte inwoners
- In hoeverre richt het media-aanbod zich op de geografische leefomgeving van de inwoners van de gemeente Zwolle?
- Is het media-aanbod voldoende aangesloten bij de informatiebehoefte van de verschillende doelgroepen in de gemeente Zwolle en hoe gaat u dit meten, evalueren en borgen?
- In hoeverre is er in de beleidsplannen/programmering aandacht voor actueel lokaal nieuws en lokale activiteiten (bijvoorbeeld continue uitzending, live-programmering, aantal nieuwsbulletins) en voor cultuur en educatie?
- Is er sprake van voldoende eigen nieuwsgaring en is dat goed gespreid over het verzorgingsgebied?
- In hoeverre is er visie en beleid op de verhouding in aandacht tussen het vluchtigere nieuws van de dag en verdiepende en terugkerende relevante stadsthema’s?
- Is er een goed uitgewerkt en functionerend multichannel mediabeleid?
- Zijn er initiatieven om de kwaliteit van het aanbod in lijn te brengen met toekomstige kaders?
- Wordt hierbij voldoende ingespeeld op ontwikkelingen in mediagebruik (inclusief digitalisering)?
3) Aanbod kanalen en platforms
- Via welk mediakanaal of welke mediakanalen zal het media-aanbod verspreid worden (bijvoorbeeld radio, televisie, internet, sociale media)?
- Is er een duidelijke en eenduidige profilering van de omroep als publiek lokale media-instelling?
- Is er een toegankelijke, herkenbare en professionele website waar het aanbod goed te vinden is?
4) Samenwerkingen met lokale partners en/of organisaties
- Is er samenwerking met bijvoorbeeld bibliotheken, onderwijs, culturele organisaties en andere media-instellingen en zijn hier afspraken over vastgelegd?
- Wat is de visie op de journalistieke onafhankelijkheid in deze samenwerkingen en hoe wordt deze geborgd?
5) Interactie en participatie inwoners
- Op welke manier geeft de aanvrager vorm aan de interactie, participatie, verbinding van en tussen inwoners en groepen uit Zwolle bij het verzorgen van het media-aanbod?
- Heeft de aanvrager een solide vrijwilligersbestand?
- Hoe geeft de aanvrager invulling aan de inzet van vrijwilligers in journalistieke processen?
- Is de aanvrager goed vindbaar/bereikbaar voor inwoners bij eventuele vragen/ opmerkingen/ suggesties?
- Is er een goed uitgewerkte klachtenprocedure en wordt deze accuraat opgevolgd?
- In hoeverre is er sprake van een ambassadeursprogramma dat medewerkers verbindt met de gemeenschap?
6) Professioneel geborgde organisatie
- Is er een duidelijk uitgewerkt organogram, vertaald in functies (met duidelijke taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden), ook ten aanzien van bestuur/pbo/redactie?
- Is de journalistieke kwaliteit voldoende geborgd in relatie tot het Lokaal Toereikend Media-Aanbod (LTMA)?
- Is de redactionele onafhankelijkheid goed geborgd (bijvoorbeeld in statuten, samenwerkingsovereenkomsten)?
- Is de aansturing van de vrijwilligers goed geregeld?
- Is de aansturing van professionals (in relatie tot een kwalitatief aanbod) goed geregeld?
- Is de samenwerking tussen (betaalde) professionals en vrijwilligers adequaat?
- Is er een uitgewerkte leer/ontwikkelomgeving voor alle medewerkers (volgen trainingen ed.)?
- Is er sprake van talentontwikkeling (kweekvijver) voor jongeren, bijvoorbeeld op het gebied van organisatie, productie of techniek?
- Zijn er onderbouwde initiatieven voor verdergaande professionalisering door meer inzet betaalde krachten?
7) Financiële situatie
- Is er een duidelijk en eenduidig meerjarenplan met meerjarenbegroting, waaruit blijkt dat de aanvrager de komende vijf jaar financieel stabiel is?
- Is dit vertaald naar een jaarplan met duidelijke acties (wie verantwoordelijk, wat te doen/verbeteren, wanneer, hoe)?
- Is dit vertaald naar een onderbouwde financiële begroting per jaar met realistische kosten/baten?
- Is de verdeling tussen publieke gelden en private gelden evenwichtig binnen de begroting?
- Zijn de processen rondom begrotingsdiscipline goed geregeld?
- Is de continuïteit van de technologische infrastructuur goed geregeld?
8) Streekomroep en de toekomst
- Heeft de aanvrager een heldere en constructieve visie op zijn bijdrage aan de toekomstige streekomroep en in lijn met beleid Ministerie en Nederlands Lokale Publieke Omroepen?
- In hoeverre is deze dienstbaar aan de reeds ontstane initiatieven van omroepen en gemeenten in de streek?
- In hoeverre is deze wat betreft good governance stevig geborgd?
9) Gedragscode Integriteit en Code Diversiteit en Inclusie
- In hoeverre wordt door de aanvrager de Gedragscode Integriteit Publieke Omroepen 2021 toegepast?
- Hoe gaat de aanvrager voldoen aan de “Code Diversiteit en Inclusie”?