Invoering zero-emissiezone in 2025
Vanaf 1 januari 2025 krijgt Zwolle een zero-emissiezone. Net als in ongeveer 30 andere steden in het land. De zero-emissiezone is een afspraak uit het landelijke Klimaatakkoord. In deze zone (gebied binnen de stadsgrachten) rijden vanaf 2025 steeds minder bedrijfsauto’s op fossiele brandstoffen in de binnenstad. Het gaat dan om bestel- en vrachtauto’s. In 2030 mogen er alleen nog bedrijfsauto’s komen die op waterstof of elektriciteit rijden, of (elektrische) fietsen.
Onderneemt u vanuit of komt u wel eens in deze zone? Dan kan dit gevolgen hebben voor het leveren of ontvangen van goederen of voor het uitvoeren van uw werkzaamheden. Voor bestaande voertuigen op fossiele brandstoffen is er een overgangsregeling. Soms worden er wel uitzonderingen gemaakt. We hebben het dan over vrijstellingen en ontheffingen waarover u meer leest onder het kopje 'Er is een overgangsregeling. Wat houdt die in?'.
Gezamenlijke reactie van 14 gemeenten op de motie Tweede Kamer over uitstel invoering zero-emissiezones
Een meerderheid in de Tweede Kamer heeft op 22 oktober aangegeven uitstel van de zero-emissiezones te willen. Een motie roept de regering op om voor 1 november 2024 met een plan te komen hoe invulling kan worden gegeven aan een landelijk gestandaardiseerde uitzondering van zero-emissiezones voor ondernemers tot 2029. Het is onduidelijk hoe het kabinet hierop zal reageren.
De 14 gemeenten die per 1 januari 2025 een zero-emissiezone willen invoeren geven in een gezamenlijke verklaring aan dat ze doorgaan met de invoering. Dit geldt dus ook voor Zwolle.
De gemeenten werken al jarenlang samen met het Rijk en ondernemersverenigingen en hechten eraan een betrouwbare overheid te zijn. Wij betreuren het dat de indruk wordt gewekt dat de invoering op het laatste moment landelijk kan worden tegengehouden. Wij zien niet welke mogelijkheden het rijk daarvoor zou hebben. Bovendien is de invoering van de zones een gemeentelijke bevoegdheid.
Bedrijfsautocheck
Via de knop hieronder kunt u zien of uw bedrijfsauto welkom blijft in de binnenstad.
Ontwerpverkeersbesluit
Op 24 september 2024 heeft het college van burgemeester en wethouders het verkeersbesluit en het ontheffingenbeleid aangenomen om voor bestel- en vrachtverkeer per 1 januari 2025 een zero-emissiezone te gaan invoeren in de binnenstad van Zwolle.
Gratis persoonlijk adviesgesprek
We willen ondernemers helpen bij de overstap naar emissievrij vervoer. We begrijpen dat dit uitdagend kan zijn. We helpen u met informatie, ideeën en een gratis adviesgesprek met logistiek makelaar Christa Baas. Een adviesgesprek houdt in:
- Uitleg over wat de emissievrije zone betekent voor u.
- Vergelijken van de kosten van uw huidige bedrijfsauto met een emissievrij alternatief.
- Uitleg over subsidies en belastingvoordelen waar u recht op heeft.
- Onafhankelijk advies. Zoals hoe ver een bedrijfsauto kan rijden voordat u het moet opladen, trekkracht en waar u het kan opladen.
- Antwoord op andere vragen die u heeft over emissievrij rijden.
Wilt u een persoonlijk adviesgesprek met logistiek makelaar Christa Baas? Dat kan via de knop hieronder.
Wilt u weten hoe andere ondernemers het hebben aangepakt om over te gaan op emissievrij vervoer? Bekijk hieronder hun ervaringen.
Berry Leerentveld
Annelies Bos
Wim Wiegersma
Veelgestelde vragen
Wat kunt u als ondernemer nu al doen?
1 januari 2025 is al snel. Zo kunt u zich voorbereiden op de komst van de zero-emissie zone:
- Controleer of uw bedrijfsauto op 1 januari 2025 de emissievrije zone in mag. Controleer uw kenteken.
- Praat met andere ondernemers over hoe zij hiermee omgaan. Misschien kunt u samenwerken of een bedrijfsauto delen. Elke situatie vraagt om een andere oplossing, dus maatwerk is belangrijk. Het is een gezamenlijke uitdaging.
- Koopt u binnenkort een nieuwe bedrijfsauto? Overweeg dan een elektrische of waterstofauto. Is dat geen optie? Er zijn steeds meer bedrijven die bezorgen in emissievrije zones. Ook zijn er hubs waar goederen worden samengevoegd. Zoals bijvoorbeeld Stroom-lijn.
- Kijk welke subsidies er zijn voor logistieke oplossingen. Bijvoorbeeld op Subsidieregelingen voor slimme logistieke oplossingen of op Opwegnaarzes.nl.
- Deze menukaart laat u zien welke oplossingen er zijn voor uw bedrijf. U vind er ook rekenvoorbeelden en probeeracties.
Wat gaat er precies gebeuren?
Er komt een emissievrije zone. Vanaf 1 januari 2025 rijden in de binnenstad steeds minder bedrijfsauto’s op fossiele brandstoffen. Het gaat dan om bestel- en vrachtauto’s.
In 2030 mogen er alleen nog bedrijfsauto’s komen die op waterstof of elektriciteit rijden, of (elektrische) fietsen. Ondernemers kunnen ervoor kiezen om zelf te investeren in een elektrisch voertuig of een vrachtfiets. Of ze kunnen een logistieke hub gebruiken die elektrisch en gebundeld levert. Zoals bijvoorbeeld Stroom-lijn.
Waarom doen we dit?
Zwolle groeit en daarmee groeit ook het aantal leveringen en het vervoer. Logistiek is erg belangrijk voor de binnenstad. Maar de toenemende drukte is niet goed voor de leefbaarheid, luchtkwaliteit en veiligheid. In de straten en op pleinen in de binnenstad moet je kunnen doen waarvoor ze bedoeld zijn: wandelen en fietsen naar winkels, markten, cafés en restaurants.
De 30 tot 40 grootste steden van Nederland moeten in 2025 een gebied hebben waar geen schadelijke uitstoot is. Dit gebied noemen we een zero-emissiezone voor stadslogistiek. Ook Zwolle moet zo’n gebied hebben. Dit staat in het nationale Klimaatakkoord. Dat is een overeenkomst tussen veel organisaties en bedrijven om de uitstoot van broeikasgassen tegen te gaan.
Door de zero-emissiezone wordt de lucht in de stad schoner. De gemeente Zwolle vindt een slimme en schone stadslogistiek belangrijk. Dit staat ook in de mobiliteitsvisie 2020-2030, ‘Mobiliteit brengt Zwolle verder’: www.zwolle.nl/mobiliteitsvisie.
Waar komt de emissievrije zone?
De emissievrije zone komt in de binnenstad. Dat is het gebied binnen de stadsgrachten. Je kunt dit gebied zien op het kaartje onderaan deze pagina.
Er is een overgangsregeling. Wat houdt die in?
De meeste zones gaan in per 2025. Dat is best snel. Voor ondernemers betekent dit een flinke verandering met extra kosten en veel geregel. Daarom is er een overgangsregeling. Sommige bedrijfsauto’s op benzine, diesel of lpg mogen nog iets langer in de zero-emissiezone rijden. Zo heeft u wat meer tijd om u voor te bereiden. Onder de kop ‘Planning’ onderaan deze pagina staat wie wanneer toegang heeft tot de zero-emissiezone.
Het kan zijn dat uw bedrijfsauto niet mag rijden in de zero-emissiezone. Bijvoorbeeld omdat uw bedrijfsauto te oud is. Of omdat uw bedrijfsauto niet aan de emissienormen voldoet. Soms wordt een uitzondering gemaakt. U kunt dan een vrijstelling of ontheffing krijgen. Vrijstellingen worden automatisch geregeld en gelden tot 1 januari 2030. Ontheffingen moet u zelf aanvragen en zijn (meestal) een jaar geldig.
Hoe krijg ik een vrijstelling of ontheffing?
Vrijstelling
Een vrijstelling krijgt u automatisch op basis van uw kenteken. U hoeft hiervoor niets te doen. Kijk op Opwegnaarzes.nl of u een vrijstelling krijgt.
Ontheffing
Voor bedrijfsauto’s die niet zijn vrijgesteld komen er ontheffingen. Een ontheffing moet u zelf aanvragen. De soorten ontheffingen:
- Dagontheffingen.
- Ontheffing voor particulier bezit van bestel- en vrachtauto's.
- Ontheffing voor plug-in hybride vrachtauto's.
- Ontheffing voor bijzondere bedrijfsauto's.
- Ontheffing door lange levertijden.
- Ontheffing door bijzondere financiële omstandigheden.
- Ontheffing door de hardheidsclausule (zie uitleg hieronder).
- Ontheffing als er (nog) geen emissievrije alternatieven zijn voor uw bedrijfsauto.
Uitleg over deze ontheffingen staat op www.opwegnaarzes.nl. Dit zijn landelijke afspraken.
Vanaf 1 juli kunnen ondernemers ontheffing aanvragen bij het Zero Emissie loket. Voor sommige ontheffingen wordt een plan van aanpak gevraagd. Het format voor Zwolle is op te vragen via stadslogistiek@zwolle.nl
Maatwerk via de 'hardheidsclausule'
Soms kan een ondernemer niet meteen investeren in een emissievrije oplossing. Bijvoorbeeld bij pensioen of ziekte. In dat geval wil de gemeente kijken naar maatwerk. Zodat we samen een oplossing vinden.
Zwolle volgt dus de landelijke lijn, maar de gemeente vindt het ook belangrijk oog te houden voor de actuele (lokale) situatie, factoren en ontwikkelingen. Veel is nog in beweging. De gemeente wil daarom de komende jaren in gesprek blijven met de ondernemers om samen te zoeken naar oplossingen.
In de afbeelding hieronder staat uitgelegd wie wanneer toegang heeft tot de zero-emissiezone:
- Tussen 2020 tot 2025 worden de zero-emissiezones bekendgemaakt.
- Vanaf 2025 moeten alle nieuwe vracht- en bestelauto's die in zero-emissiezones rijden, een emissievrije aandrijving hebben.
- Tussen 2025 en 2030 hebben bestaande Euro VI-bakwagens die op 1 januari 2025 maximaal 5 jaar oud zijn, toegang tot de zero-emissiezones.
- Tussen 2025 en 2030 hebben bestaande Euro VI-trekkers die op 1 januari 2025 maximaal 8 jaar oud zijn, toegang tot de zero-emissiezones.
- Tussen 2025 en 2027 hebben Euro 5 bestelauto's toegang tot de zero-emissiezones.
- Tussen 2025 en 2028 hebben Euro 6 bestelauto's toegang tot de zero-emissiezones.
Planning
Samen experimenteren en ervaren
We hebben tot 2025 (met een overgangsregeling) de tijd voor de omschakeling naar een efficiënte en schone stadslogistiek. Tijd om (samen) na te denken over voor een ieder efficiënte en betaalbare oplossingen. Tijd om te experimenteren en te ervaren. Bijvoorbeeld met verschillende probeeracties. Maak bijvoorbeeld gratis een periode gebruik van een e-vrachtfiets of maak kennis met de e-bestelbus. Bekijk de menukaart met mogelijkheden:
Op de hoogte blijven
Vul uw gegevens in en we houden u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van zero-emissie in en rondom Zwolle. Meld u aan voor de nieuwsbrief.