Infraprojecten in Stadshagen
We werken aan wegen, fiets- en voetpaden, zodat de nieuwe woningen, voorzieningen en buurten in Stadshagen bereikbaar zijn.
Aanpak Eli Heimanslaan
Op 25 maart 2024 heeft de gemeenteraad het besluit genomen dat er geen bypass wordt aangelegd bij de rotonde aan de Eli Heimanslaan. Wel pakken we vanaf medio 2025 een aantal knelpunten aan in de omgeving van de Eli Heimanslaan, in de buurten Breecamp en Breezicht in Stadshagen:
- Het kruispunt Eli Heimanslaan – Sportlaan.
- De fietsoversteek Oude Wetering - Jac. P. Thijsselaan.
- De fietsoversteek Kalandermolen - Laan der Molens (deels wanneer bouwwerkzaamheden Breezicht gereed zijn).
Tegelijk maken we een ontwerp om de maximumsnelheid te verlagen van 50 naar 30 km/u op de wegen Eli Heimanslaan, Jac. P. Thijsselaan en Laan der Molens. Hiervoor is nog geen budget beschikbaar, de uitvoering en planning daarvan is dus onbekend. Sowieso worden eerst bovenstaande maatregelen aangepakt, voordat de snelheid wordt verlaagd.
Informatiebijeenkomst 15 mei 2024
Bewoners van de buurten Breecamp en Breezicht hebben op 15 mei 2024 een informatiebijeenkomst bijgewoond over deze aanpak van de Eli Heimanslaan. Op verzoek kun je de presentatie ontvangen die tijdens de informatieavond is gegeven. Stuur daarvoor een e-mail naar: stadshagen@zwolle.nl.
Tijdens deze avonden zijn de concept-ontwerpen voor bovengenoemde 3 knelpunten getoond, hieronder staan deze beschreven:
1) Kruispunt Eli Heimanslaan – Sportlaan na aanpassingen (concept)
Dit wordt een plateau om de snelheid te remmen. Ook wordt het kruispunt kleiner en daarmee overzichtelijker. Auto’s kunnen in de huidige situatie vanaf de Eli Heimanslaan op vier plaatsen de Sportlaan oprijden, dit worden twee plaatsen. De twee zuidelijke aansluitingen worden ingericht voor fietsers en voetgangers, zodat zij een veilige oversteek over de Eli Heimanslaan krijgen.
2) Fietsoversteek Oude Wetering – Jac. P. Thijsselaan na aanpassingen (concept)
Het bestaande plateau van asfalt wordt vervangen door een plateau in bestrating met een andere kleur. Het nieuwe plateau is steiler, om beter de snelheid te remmen. Boven het plateau worden waarschuwingsborden gehangen om de automobilisten te wijzen op overstekende fietsers.
3) Fietsoversteek Kalandermolen – Laan der Molens in de toekomst (concept)
Dit kan pas aangelegd worden wanneer de bouwwerkzaamheden in Breezicht gereed zijn. Na de aanpassingen van medio 2025 is alleen de fietsoversteek over de rijbaan voor autoverkeer aangelegd. Deze fietsoversteek ligt op een plateau, waarbij fietsers voorrang hebben op autoverkeer. Boven het plateau worden waarschuwingsborden gehangen om de automobilisten te wijzen op overstekende fietsers. Het fietspad en voetpad parallel aan de Laan der Molens wordt pas later aangelegd, daarom krijgt de fietsoversteek aan die kant van de weg nog een tijdelijke aansluiting.