Igor van Elburg
Adviseur bedrijfsvoering Sociaal Domein, Igor van Elburg, helpt met de transitie naar een digitale dienstverlening. ‘In Zwolle kan 80% van de aanvragen voor het Sociaal Domein 24/7 digitaal worden geregeld. Dit scheelt alleen al zo’n 250.000 vellen papier per jaar.
In de kern ben ik een visionair op het gebied van processen. Ik analyseer hoe het proces is ingericht en visualiseer verbeteringen. Het is belangrijk om hierover goed te communiceren met de mensen, waarmee je gaat veranderen. Ik ben een aanhanger van de LEAN-methode. Een filosofie uit het Oosten en een manier van werken, waarbij iedereen en alles is gericht op het creëren van waarde in processen. Met kleine, simpele maatregelen, kun je al veel bereiken. De essentie is om meerdere keren de Why-vraag te stellen, waardoor je snel doordringt tot de kern van een onderwerp.’
De juiste maat
Igor werkte al eerder voor een gemeente, maar ook ruim tien jaar bij een adviesbureau. Hij koos uiteindelijk toch weer voor Zwolle. ‘De organisatie heeft voor mij de juiste maat. Niet te groot, maar ook niet te klein en te kneuterig. Er werken ervaren professionals én jonge mensen met vernieuwende ideeën. Ik heb veel vrijheid gekregen om te ontwikkelen. Dat komen ze je niet brengen, maar die ruimte kun je wel innemen. Het onderwerp digitalisering is enorm interessant. We maken ook echt stappen. Het scheelt Zwolle niet alleen veel papier, maar ook handmatig werk. Mensen worden daardoor vrijgespeeld en kunnen hun tijd besteden aan maatwerk. Meer aandacht voor de minima bijvoorbeeld. Ik ben in deze opgave gerold en ben erin vast blijven zitten, omdat het werk veel impact heeft. Het heeft direct consequenties voor een kwetsbare groep mensen. Bovendien verandert er veel in dit speelveld dat de nodige dynamiek met zich meebrengt.’