Gehandicaptenparkeerkaart
Kunt u niet ver lopen? Maar gebruikt u wel een auto? Vraag dan een gehandicaptenparkeerkaart (GPK) aan. Met deze kaart kunt u dicht bij huis parkeren. Of op een gehandicaptenparkeerplaats bij uw werk, de supermarkt, arts of bibliotheek. Met een GPK mag u daar parkeren. Dat is meestal gratis.
Beschrijving
Soorten gehandicaptenparkeerkaarten
Er zijn drie soorten parkeerkaarten:
Soort | Voor wie | Informatie |
---|---|---|
Bestuurderskaart | U bent gehandicapt en bestuurt zelf een voertuig. Bijvoorbeeld een auto of brommobiel. |
|
Passagierskaart | U bent gehandicapt, maar rijdt niet zelf in een voertuig. |
|
Instellingenkaart | Voor instellingen die gehandicapte bewoners vervoeren | Met deze kaart is het niet nodig om voor iedere bewoner apart een kaart aan te vragen. |
Waar en wanneer parkeren met een GPK?
Op de pagina Parkeren met gehandicaptenparkeerkaart leest u waar en wanneer u kunt parkeren met een GPK in de gemeente Zwolle.
Met de GPK kunt u ook op algemene gehandicaptenparkeerplaatsen parkeren in de hele Europese Unie.
Kosten
Krijgt u een GPK? Dan kost dit geld. U betaalt voor uw eerste GPK en als u uw GPK wilt verlengen. U betaalt de kosten voordat u de GPK ontvangt. De kosten zijn inclusief een mogelijke medische keuring.
U hoeft alleen te betalen als u de GPK krijgt. Krijgt u de GPK niet? Dan hoeft u dus niet te betalen.
U vindt de kosten op de pagina Kosten.
Voorwaarden
Bestuurderskaart
U kunt een bestuurderskaart aanvragen, als u voldoet aan de volgende voorwaarden:
- u bent inwoner van Zwolle.
- u heeft een geldig rijbewijs.
- u kunt niet meer dan 100 meter aan één stuk zelfstandig lopen met hulpmiddelen zoals een stok, krukken of rollator. Dit is al minstens 6 maanden zo.
- of u bent blijvend aan een rolstoel gebonden.
- of u heeft andere ernstige beperkingen die u kunt aantonen.
Passagierskaart
U kunt een passagierskaart aanvragen, als u voldoet aan de volgende voorwaarden:
- u bent inwoner van Zwolle.
- u bent tijdens het vervoer op elk moment afhankelijk van de hulp van de bestuurder. Dit betekent dat de bestuurder van de auto steeds bij u moet blijven en u niet alleen kan laten om de auto weg te zetten. Als u wel even (zittend op een rollator) kunt wachten totdat de auto is geparkeerd dan voldoet u niet aan deze voorwaarde.
- u kunt niet meer dan 100 meter aan één stuk zelfstandig lopen met hulpmiddelen als een stok, krukken of rollator. Dit is al minstens 6 maanden zo.
- of u bent blijvend aan een rolstoel gebonden.
- of u hebt andere ernstige beperkingen die u kunt aantonen.
Kinderen kunnen ook een passagierskaart krijgen. Zij moeten aan dezelfde voorwaarden voldoen.
Instellingenkaart
U kunt als zorginstelling een instellingenkaart aanvragen, als u voldoet aan de volgende voorwaarden:
- De instelling moet in Zwolle zitten.
- De voertuigen waarvoor u de parkeerkaart aanvraagt, moeten op naam van de instelling staan.
- U mag de kaart alleen gebruiken voor het vervoer voor mensen met een handicap die in de instelling wonen.
Medische gegevens
Om te bepalen of u een GPK krijgt, heeft de gemeente medische gegevens nodig. Daaruit moet blijken dat u een (blijvende) handicap heeft.
Medisch onderzoek
Hebben wij niet genoeg medische gegevens? Dan krijgt u een medisch onderzoek. Uit het onderzoek blijkt of u wel of geen GPK krijgt.
Het medisch onderzoek wordt uitgevoerd door JPH Consult. JPH Consult nodigt u hiervoor uit.
Aanvraag, melding of wijziging
Als u een gehandicaptenparkeerkaart wilt:
- aanvragen
- verlengen
- vervangen
- wijzigen
- beëindigen
kunt u dat hier digitaal doen:
Formulier gehandicaptenparkeerkaart
Let op: Hiervoor heeft u DigiD nodig als belanghebbende. Heeft u nog geen DigiD? Kijk dan op www.digid.nl.
Vraagt u aan namens een instelling óf lukt het u niet de aanvraag of melding digitaal te doen? Bel ons dan op 14038.
Verlengen
Heeft u al een GPK die u van de gemeente Zwolle heeft gekregen? En is de kaart binnenkort niet meer geldig? Vraag dan verlenging aan via bovenstaande link. Doe dat op tijd: het liefst tussen de 1 en 2 maanden vóór de einddatum.
Hulp bij uw aanvraag
Wilt u hulp bij uw aanvraag? Neem dan contact op met Op Orde:
- U kunt naar het inloopspreekuur.
- Of bel (088) 4780 600.
- Of stuur een appje naar (06) 12 18 54 37.
- Of stuur een e-mail naar info@opordezwolle.nl.
Doet u uw aanvraag digitaal? Dan kunnen wij uw aanvraag sneller afhandelen.
Wilt u liever een papieren formulier? Bel dan naar 14 038. Dan krijgt u het formulier thuisgestuurd.
GPK krijgen
Krijgt u een GPK? Dan kunt u de kaart op 2 manieren ontvangen:
- u haalt de kaart op; of
- de kaart wordt naar uw adres opgestuurd.
Contact
Als u vragen heeft over deze parkeerkaart neem dan contact op met de gemeente Zwolle.
Klachten & meldingen
Bent u niet tevreden over de manier waarop de gemeente u heeft behandeld? Of wilt u iets melden? Op de pagina Meldingen, klachten en bezwaren leest u hoe u dat kunt doorgeven.
Bijzonderheden
Vermissing of diefstal van uw GPK
- Als uw GPK is vermist (u bent hem kwijt), dan moet u dit aan ons laten weten. U krijgt dan een nieuwe kaart.
- Als uw GPK is gestolen, dan moet u dit laten weten bij de politie. Pas daarna kunnen wij u een nieuwe kaart geven.
- Als u een nieuwe parkeerkaart wilt aanvragen gaat u naar de tab 'Aanvraag, melding of wijziging' (zie bovenaan de pagina) en vult u het digitale formulier in.
Voor het vervangen van een GPK betaalt u evenveel als voor het verlengen van een GPK.
Beleid & wetgeving
Bij dit product gaan we uit van de landelijke wetgeving en/of plaatselijke regels.
Wetgeving:
wetten.overheid.nl
Voor de regels over parkeren buiten Zwolle kunt u terecht bij de betreffende gemeenten of op www.gehandicaptenparkeerkaart.nl.
Meer informatie over het aanvragen van een GPK kunt u ook vinden op www.rijksoverheid.nl.