Logo van Gemeente Zwolle dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Zwolle
Logo van Gemeente Zwolle dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Zwolle

De Tippe

De bouwwerkzaamheden voor De Tippe zijn in volle gang. Hier komt een buurt met ruim 1300 nieuwe woningen verspreid over drie buurschappen. De Tippe ligt aan de rand van Zwolle, vlakbij station Stadshagen, tussen het weidse IJssellandschap en de bestaande buurten van Stadshagen en Westenholte in.

De Tippe wordt een groene en duurzame buurt met veel ruimte om te wonen, werken en recreëren. Met dorpse gezelligheid en de stadse reuring op fietsafstand. Een buurt met kleine startersappartementen en grote gezinswoningen en alles er tussenin. Een mooie mix van huur en koop in verschillende prijsklassen. En met voorzieningen die passen in de buurt.

In De Tippe is ruimte voor creativiteit en innovatie. De gemeente en de ontwikkelaars in De Tippe hebben afgesproken om 25 procent van de woningen en voorzieningen te laten ontwikkelen via samenwerkingsverbanden (co-creatie) van toekomstige bewoners, gebruikers en ontwikkelaars. De gemeente heeft de volgende ambities die ze - in samenwerking met toekomstige bewoners en (maatschappelijke) ondernemers - wil waarmaken: klimaat-adaptief, energieneutraal, circulair, natuur-inclusief en sociaal-inclusief bouwen.

In 2022 is de bouw van de eerste woningen in De Tippe gestart; in 2023 zijn de eerste woningen opgeleverd. In de Tippe ontwikkelen en bouwen verschillende partijen: ontwikkelaars Dura Vermeer en VanWonen en de Zwolse woningcorporaties deltaWonen, SWZ en Openbaar Belang Zwolle.

Drie buurtschappen

De Tippe is opgedeeld in drie buurschappen:

  • De Zuidpunt
    De Zuidpunt - dichtbij het station - wordt het meest stadse buurschap van De Tippe. Hier komen onder andere diverse appartementsgebouwen van drie tot maximaal tien verdiepingen. Verder is er ruimte voor voorzieningen. In dit zuidelijke deel komen circa 300 woningen. 
  • De Stedelijke Radialen
    Centraal in De Tippe ligt het buurschap De Stedelijke Radialen. Hier komen ongeveer 400 compacte woningen die rond beschutte binnentuinen en hoven liggen. Ook is er ruimte voor andere vormen van wonen.
  • Het Poldergrid
    In het noorden van De Tippe komt het meest landelijke deel van de buurt: Het Poldergrid. Hier komen zo'n 650 woningen met eigen voor- en achtertuin. De straten zijn groener, de gebouwen lager en er is veel variatie. Aan de randen van het buurschap is veel variatie en ruimte voor bijzondere woonvormen.

Voor meer informatie over de verkoop van kavels: https://zwolle.nl/kavelsexterne-link-icoon.

Voor meer informatie over het totale woningaanbod in De Tippe: https://stadshagen.nl/aanbod/externe-link-icoon

Planning (update oktober 2024)

Het Poldergrid 
In Het Poldergrid wordt al volop gewoond. Dit jaar heeft VanWonen hier de rij- en hoekwoningen van het project Besterburen opgeleverd. Inmiddels bouwt Schutte Bouw voor dit project aan de bouw van een aantal twee-onder-één-kapwoningen. Verder is een deel van het project Houterf van Dura Vermeer opgeleverd en is de bouw van het project Leukeburen van VanWonen gestart. Dit najaar gaan naar verwachting verschillende nieuwe projecten van start: het project Buitengewoon Zwolle van Evertsen Bouw, een aantal particuliere kavels op het Wassinkerf en het project Klein Wonen in De Tippe.

De Stedelijke Radialen 
In De Stedelijke Radialen zijn in het voorjaar alle 114 huurwoningen van woningcorporaties Openbaar Belang en deltaWonen opgeleverd. De projecten Groenkwartier van Heutink Groep en Fijneburen van VanWonen zijn inmiddels van start gegaan met de bouw. Verder start Nikkels naar verwachting dit najaar met de bouw van het project Carré. Carré bestaat uit 17 sociale huurwoningen (in samenwerking met woningcorporatie SWZ) en 30 koopwoningen. Ook staat de start van de bouw van het project Parkzicht van Dura Vermeer dit najaar op de planning.

Op andere velden in buurschappen Het Poldergrid en De Stedelijke Radialen waar binnenkort wordt gebouwd, zijn ontwikkelaars druk bezig met het bouwrijp maken van de grond. Ook worden deze bouwvelden voorzien van nutsvoorzieningen, zoals de aanleg van elektriciteit. Verder is de gemeente op verschillende locaties bezig met het inrichten van het openbaar gebied.

De Zuidpunt 
De planvorming voor dit gebied is dit jaar gestart. In De Zuidpunt komt ook de Zalkerdijkerbrug.

Aangepast ontwerp Zalkerdijkbrug
Om De Tippe voor fietsers en wandelaars goed te verbinden met Westenholte en het achterliggende IJssellandschap, is een fietsbrug opgenomen in het ontwikkelplan voor De Tippe: de Zalkerdijkerbrug. De fietsbrug zorgt voor een verbinding over de Hasselterweg, de N331: tussen de Zalkerdijk aan de ene kant en De Zuidpunt van De Tippe – in de buurt van basisschool Het Saffier – aan de andere kant.

Het ontwerp van deze fietsbrug is eerder gepresenteerd. Daarbij gaven we aan dat het voorbereidingstraject voor het uitwerken van het definitief ontwerp van de brug is gestart. Het ontwerp van deze brug betrof een zogenaamde tuibrug. Tijdens het voorbereidingstraject bleek dit type brug te duur. Hierdoor is het ontwerp gewijzigd naar een ander type brug: een combinatie van een vakwerk- en boogbrug. Deze brug is korter en daardoor goedkoper.

Wonen in een bouwomgeving

De Tippe is geen kant-en-klare woonwijk, maar een gebied waar wind en zand nog wel enige tijd vrij spel hebben. Ook liggen op de meeste plekken bouwwegen in de buurt. De bouwwegen zijn nodig om materiaal van en naar de bouwplaatsen te brengen en om ervoor te zorgen dat de uiteindelijke wegen niet kapot worden gereden. Bouwverkeer kan overlast en hinder geven. Zo kunnen de wegen vies worden of kan de weg korte tijd dicht zijn voor laden en lossen. Ook kunnen de bouwwerkzaamheden soms geluidsoverlast geven.

We proberen de overlast zoveel mogelijk te beperken met onder andere de volgende maatregelen:

  • Regelmatig maken we de bouwwegen schoon.
  • Waar dat kan, scheiden we bouwverkeer van bewonersverkeer. Op plekken waar dat niet kan, zorgen we voor een kwalitatief betere bouwweg. Dit rijdt comfortabeler en de weg wordt minder vies.
  • Vanwege de veiligheid geldt een maximumsnelheid van 30 km/u in de wijk. Deze snelheid geldt voor jezelf, bezoekers en voor het bouwverkeer.

Bouwroutes
Het bouwverkeer in De Tippe maakt gebruik van vaste bouwroutes. Op deze routes ligt een bouwweg en geen definitieve bestrating, vanwege het zware materiaal waarmee wordt gereden. Door met vaste bouwroutes te werken worden gevaarlijke situaties zoveel mogelijk voorkomen. Wanneer de bouwwerkzaamheden in De Tippe zich verplaatsen naar een ander deel van de buurt, kunnen de bouwroutes worden gewijzigd.

Op de kaart zie je hoe de bouwroutes in De Tippe de komende periode lopen (versie oktober 2024): 

Boerderijenpad tijdelijk opengesteld
Het Boerderijenpad, een wandel- en fietspad in De Tippe, was het afgelopen jaar afgesloten voor doorgaand verkeer, maar is vanaf begin 2024 tijdelijk weer open. Via het Boerderijenpad kunnen fietsers of wandelaars vanaf de Havezathenallee in Stadshagen het IJsselgebied en ’s-Heerenbroek bereiken, en vice versa. Het betreft een tijdelijke openstelling die geldt voor heel 2024 en waarschijnlijk ook voor een deel van 2025. De duur van de openstelling is afhankelijk van de bouwactiviteiten in de omgeving van het Boerderijenpad. 

Rotonde bij basisschool Het Saffier voorlopig deels afgesloten
De rotonde in buurschap De Zuidpunt – vlakbij basisschool Het Saffier – blijft voorlopig deels afgesloten, alleen de afslagen richting de basisschool en richting de Belvédèrelaan zijn open. In verband met verkeersveiligheid is het van belang om de verkeersstromen van en naar de basisschool apart te houden van het overige verkeer dat De Tippe in- en uitrijdt, met name bouwverkeer. Bouwverkeer en bewoners kunnen alleen via de Boerderijenlaan De Tippe inrijden. Het is op dit moment nog niet bekend wanneer de rotonde in alle richtingen opengaat. 

Inrichten openbaar gebied 

Daar waar het kan, richten we het openbaar gebied in de buurt definitief in. Denk aan bestrating, verlichting, openbaar groen en speelvoorzieningen. Op plekken waar nog wordt gebouwd of waar bouwwegen liggen, kan dat helaas nog niet. Dat betekent bijvoorbeeld dat de definitieve bestrating er nog niet ligt, er nog geen of tijdelijke verlichting is en dat we groenstroken nog niet (volledig) kunnen aanplanten. 

Spelen 
In De Tippe kunnen kinderen straks spelen op kleinere en grotere speelplekken met een natuurlijk karakter. Deze speelplekken worden zoveel mogelijk met elkaar verbonden door routes voor langzaam verkeer, zoals wandel- en fietspaden. Omdat kinderen veilig moeten kunnen spelen, richten we speelplekken in de openbare ruimte pas in wanneer de woningen eromheen gereed zijn en wanneer de locatie veilig is om te spelen. 

Op termijn gaan we de speelplekken realiseren die zijn aangegeven op deze kaart (versie oktober 2024):

Groen
Op de meeste plekken in De Tippe liggen bouwwegen en kunnen we het openbaar gebied nog niet definitief inrichten. Daar waar dat wel kan, zorgen we onder andere voor groen in de openbare ruimte. De Tippe wordt namelijk groen en klimaatadaptief ingericht, zodat de buurt bestand is tegen extreme regen en langdurige droogte en hitte.

Op de kaart zie je welke structuren van groen door De Tippe lopen (versie oktober 2024): 

​​Omgevingsmanagement

De Tippe is een buurt in aanbouw waar dagelijks flink wordt gebouwd en waar bouwverkeer af en aan rijdt. Om ervoor te zorgen dat de buurt tijdens de uitvoering van de werkzaamheden zo bereikbaar, leefbaar en veilig mogelijk blijft, werken we als gemeente nauw samen met ontwikkelaars, bouwers, bewoners en andere partijen in de buurt. Heldere communicatie en duidelijke afspraken met de omgeving zijn daarbij onmisbaar. Centraal contactpersoon hiervoor is de omgevingsmanager.

Heb je vragen, zorgen of klachten over ontwikkelingen of bouwwerkzaamheden in De Tippe? Neem dan contact op met de omgevingsmanager van Stadshagen via stadshagen@zwolle.nl.