Logo van Gemeente Zwolle dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Zwolle
Logo van Gemeente Zwolle dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Zwolle

Cliëntervaringsonderzoek Wmo Zwolle 2024

Net als voorgaande jaren hebben we in 2024 onderzocht wat inwoners die ondersteuning ontvangen in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) vinden van deze ondersteuning. Gemeenten zijn verplicht om dit onderzoek uit te voeren. We gebruiken de resultaten van het onderzoek om de ondersteuning te verbeteren.

We hebben in mei 2024 een cliëntervaringsonderzoek uitgevoerd onder inwoners die ondersteuning ontvangen via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Van de 2.500 inwoners die zelfstandig wonen met een maatwerkvoorziening en 178 inwoners in beschermd wonen, vulden 936 en 15 cliënten respectievelijk de vragenlijst in. De respons was 37% en 8%.
Belangrijkste uitkomsten:
•    Cliënten zijn over het algemeen tevreden over het contact met het Sociaal wijkteam. 89% voelt zich serieus genomen en 77% vindt dat ze snel geholpen worden.
•    26% is bekend met cliëntondersteuning, wat een stijging is ten opzichte van de afgelopen jaren. Het gebruik van een cliëntondersteuner blijft op 10%.
•    83% van de cliënten ontvangt thuisondersteuning. 72% ontvangt mantelzorg, meestal van familie.
•    81% vindt de kwaliteit van ondersteuning goed en hetzelfde percentage vindt dat de ondersteuning bij hun hulpvraag past.
•   82% merkt positieve effecten, zoals een verbeterde kwaliteit van leven (80%).

Bij de 15 cliënten in beschermd wonen zijn de resultaten minder representatief, maar ook hier zijn de ervaringen overwegend positief. De meeste cliënten voelen zich serieus genomen en weten waar ze hulp kunnen krijgen.

Het volledige rapport.externe-link-icoon

Bescherming persoonsgegevens

Onze onderzoeken worden uitgevoerd  binnen de kaders van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).