Klantervaringsonderzoek Jeugdhulp Zwolle 2023
De gemeente Zwolle heeft voor het achtste jaar op rij onderzoek gedaan naar de ervaringen van inwoners die jeugdhulp ontvingen. Gemeenten zijn verplicht om dit onderzoek te doen. De gemeente Zwolle gebruikt de resultaten van het onderzoek om de jeugdhulp te verbeteren.
Het ceo jeugd 2023 gaat in op de cliëntervaringen van ouders van kinderen die in 2022 jeugdzorg ontvingen. Deze jeugdzorg kan bestaan uit ondersteuning thuis, een (tijdelijk) verblijf in een instelling of een opname in een pleeggezin. Problemen waarbij hulp wordt geboden zijn bijvoorbeeld dyslexie, autisme of depressie bij het kind of opvoedingsproblemen bij de ouder(s). De jeugdzorg kan ook een door de kinderrechter opgelegde maatregel jeugdbescherming of jeugdreclassering zijn.
De gemeente wil graag weten hoe de jongeren en hun ouders die hulp ontvangen deze hulp ervaren en of ze zich erdoor geholpen voelen. De gemeente is tevens verplicht om dit jaarlijks te onderzoeken.
In dit kader ontvingen in mei 2023, 1.560 ouders van kinderen tot 18 jaar en 1.093 jongeren in de leeftijd 12 tot 23 jaar een vragenlijst. In totaal vulden 253 personen (191 ouders en 62 jongeren) de vragenlijst nagenoeg volledig in. Daarmee komt de respons uit op 10%. Dat is lager dan voorgaande jaren waarin de respons varieerde van 12% in 2022 tot 19% in 2020.
Belangrijkste uitkomsten
De belangrijkste uitkomsten van het onderzoek zijn:
- Zowel jongeren als ouders zijn overwegend tevreden over de hulpverlening.
- In de ervaringen van de jongeren zien we veel, kleine veranderingen ten opzichte van 2022. De schommelingen, die we ook op de langere termijn zien, worden waarschijnlijk voor een groot deel veroorzaakt door de kleine aantallen jongeren die de vragenlijst hebben ingevuld.
- Jongeren zijn wat minder tevreden dan in 2022 over de deskundigheid van de hulpverlener (16% vergeleken met 21%) en ze vinden minder vaak dat ze serieus worden genomen (82% vergeleken met 88%). Ze weten wel wat vaker waar ze terecht kunnen voor hulp (89% vergeleken met 84%).
- Dit jaar merken de jongeren wat vaker resultaten van de hulp dan in 2022. Vooral wat betreft hun participatie ervaren jongeren vaker verbeteringen. Een verklaring hiervoor is dat er een einde is gekomen aan de coronapandemie. Zo zeggen jongeren bijvoorbeeld vaker dat de hulp hen heeft geholpen bij school, werk of dagbesteding (63% vergeleken met 54%) en bij relaties met vrienden en anderen (47% vergeleken met 35%). Ook zeggen jongeren vaker dat de hulp heeft geholpen bij het kunnen opkomen voor zichzelf (58% vergeleken met 48%).
- De ervaringen met de hulp van de ouders zijn vergelijkbaar met die in 2022.
- Ook wat betreft de resultaten van de hulp die ouders zien, zijn er nauwelijks verschillen met 2022. Ze vinden iets vaker dat hun kind dankzij de hulp meer vertrouwen heeft in de toekomst (54% vergeleken met 50%). Maar ze zien iets minder vaak resultaat van de hulp op het gedrag van hun kind (64% vergeleken met 69%), het problemen kunnen oplossen (57% vergeleken met 61%) en het voor zichzelf kunnen opkomen (46% vergeleken met 51%).
- 19 procent van de ouders en 8 procent van de jongeren weet hoe ze een klacht kunnen indienen.
- Van de ouders heeft 2 procent een klacht ingediend. Dit is vergelijkbaar met voorgaande jaren. 9 procent is van plan om een klacht in te dienen. Dit is minder dan vorig jaar (12%) en meer dan 2021 (5%). Geen van de jongeren heeft een klacht ingediend. Voorgaande jaren had 4% respectievelijk 5% van de jongeren een klacht ingediend. 8 procent van de jongeren is voornemens een klacht in te dienen (ten opzichte van 5% in 2022 en 11% in 2021).
- Jongeren zijn vaak over jeugdhulp geïnformeerd door familie, waaronder hun ouders, vrienden of buren (47%). Ook zijn jongeren vaak geïnformeerd door de huisarts (37%). Voor de ouders zijn de huisarts (27%), school (25%) en het SWT (23%) de belangrijkste informatiebronnen. Vergeleken met 2021 is hierin nauwelijks iets veranderd.
- In 2023 zijn Accare, Dimence, Karakter, DBC-Dyslexie en Bosman Ggz de organisaties waar vanuit kinderen vaak hulp ontvangen.
- Een kwart tot een derde van de jongeren en de kinderen ontvangt op het moment dat zij de vragenlijst invullen langer dan een jaar hulp.
- Het merendeel van de jongeren en de ouders (77% respectievelijk 88%) zegt dat de school op de hoogte is van de jeugdhulp.
Het gehele rapport is op te vragen via onderzoek@zwolle.nl.