Burgernet
In uw eigen buurt kunt u zelf veel doen om uw leefomgeving prettig en veilig te houden. Meld u aan voor Burgernet. Dit is een samenwerkingsverband tussen burgers, gemeente en politie om de veiligheid in de woon- en werkomgeving te bevorderen. De gemeente en politie hebben dagelijks te maken met de veiligheid op straat. Zij werken daarbij graag samen met u.
Hoe werkt Burgernet?
De centralist van de politiemeldkamer start, na een melding van bijvoorbeeld een inbraak of een vermist kind, een Burgernet-actie. Via een goed signalement. De Burgernet-deelnemers krijgen een ingesproken bericht via de (vaste of mobiele) telefoon en een tekstbericht per SMS met de vraag uit te kijken naar een duidelijk omschreven persoon of voertuig.
Ziet of hoort u iets dat overeenkomt met dit signalement, dan belt u direct via 0800 0011 gratis naar de meldkamer Oost-Nederland. De nummerherkenning van uw telefoon moet wel ingeschakeld zijn, anders krijgt u geen contact met de Meldkamer. Heeft u geen informatie voor Burgernet, dan hoeft u niet te bellen.
Met uw informatie kan de politie gerichter zoeken en nog sneller haar werk doen. Na afloop ontvangen alle ingeschakelde Burgernet-deelnemers een bericht over het resultaat van de actie. Daarnaast verschijnt er binnen 24 uur een bericht op www.burgernet.nl.
Bij alle dringende zaken, waarbij een duidelijk signalement beschikbaar is, kan Burgernet worden ingezet. Bij de start van een Burgernet-actie bepaalt de meldkamercentralist in welk gebied en dus aan hoeveel Burgernet-deelnemers hij of zij een actiebericht stuurt. Dit is afhankelijk van bijvoorbeeld de vervoerswijze van de verdachte of vermiste persoon. Te voet of met de auto maakt namelijk een groot verschil.
Aanmelden
Wilt u ook een actieve rol spelen bij de veiligheid van uw woon- en leefomgeving? Dan kunt u zich op www.burgernet.nl aanmelden als deelnemer. U kunt meer personen op één adres opgeven.
Kies voor sms- en spraakberichten
Wanneer u een Burgernet-deelnemer bent die uitsluitend voor sms-berichten heeft gekozen, mist u veel Burgernet-acties waarbij alleen gebruik wordt gemaakt van een ingesproken bericht.
Dat is jammer. U mist hierdoor veel acties waaraan u wellicht een bijdrage had kunnen leveren. Daarom vragen we u deze instelling in uw eigen account op www.burgernet.nl te wijzigen naar een sms- én spraakbericht.
Zo ontvangt u een ingesproken bericht wanneer er alleen van het spraakbericht gebruik wordt gemaakt en een sms-bericht als de meldkamer hiervoor ook gekozen heeft.
Waarheen bellen in welke situatie?
- Heeft u een oproep van Burgernet ontvangen en ziet u de gezochte persoon of het voorwerp? Dan belt u 0800 – 0011.
- Is de Burgernet-actie afgesloten maar heeft u toch nog informatie over het incident? Dan belt u, afhankelijk van de urgentie, 0900 – 8844 of 112.
- Heeft u algemene niet spoedeisende vragen aan de politie? Dan belt u 0900 – 8844.
- Als elke seconde telt (ook bij een verdachte situatie), dan belt u 112.
- Kent u de dader, maar kent de dader u ook? Bel dan met Meld Misdaad Anoniem via 0800 – 7000
Meer weten?
Op www.burgernet.nl vindt u het laatste nieuws, een overzicht van de Burgernet-acties en veelgestelde vragen en antwoorden.
Ook kunt u hier, nadat u als deelnemer bent aangemeld, inloggen en uw persoonlijke gegevens aanpassen. Bijvoorbeeld uw adresgegevens wijzigen of aangeven dat u op bepaalde tijden niet beschikbaar bent voor acties, omdat u bijvoorbeeld op vakantie bent of ’s nachts niet gebeld wilt worden.