Briefadres
Heeft u geen woonadres? Dan kunt u een briefadres aanvragen. Dat is het adres van iemand die u kent en die uw post wil ontvangen. Deze persoon moet ervoor zorgen dat u de post ook krijgt. U vraagt een briefadres aan in de gemeente waar het briefadres is.
Beschrijving
Woonadres
Een woonadres is een adres waar u woont of vaker overnacht.
Heeft u een tijdelijk logeeradres? Of woont u op een vakantiepark? Dat zijn ook woonadressen. U moet zich dan inschrijven op dat adres. Een briefadres is dan niet mogelijk.
Briefadresgever
Wilt u op uw adres van iemand de post ontvangen? Dan bent u briefadresgever. U bent niet verantwoordelijk voor eventuele schulden van de persoon die bij u een briefadres heeft. De inschrijving heeft geen gevolgen voor uw gemeentelijke belastingen, huurtoeslag of zorgtoeslag.
Dakloos of thuisloos
Verblijft u in een opvang voor daklozen in Zwolle? Dan vraagt u samen met de opvang een briefadres aan.
Bent u thuisloos en verblijft u korte periodes op meerdere adressen? Dan kunnen wij u tijdelijk met een briefadres inschrijven op het adres van een familielid, vriend of kennis.
Sociaal wijkteam
Heeft u vragen over bijvoorbeeld zorg, gezondheid, geld, juridische zaken of problemen thuis, zoals huiselijk geweld? Of wilt u gewoon even met iemand praten? Neem dan contact op met het Sociaal wijkteam.
Voorwaarden
U kunt een briefadres aanvragen in deze situaties:
- U bent dak- of thuisloos en heeft daardoor geen woonadres.
- U moet maximaal 6 maanden wachten voordat u naar uw nieuwe woning kunt verhuizen.
- U verblijft maximaal 8 maanden per jaar in het buitenland.
- U vaart korter dan 2 jaar voor uw beroep in het buitenland op een Nederlands schip.
- U woont in een opvanghuis voor slachtoffers van geweld.
- U woont in een zorginstelling, jeugdzorginstelling of een gevangenis.
- U woont op een adres dat om veiligheidsredenen niet bekend mag zijn als woonadres. Hierover beslist de burgemeester.
De uitgebreide voorwaarden vindt u op: regeling briefadres.
Aanvragen
Formulier en bewijsstukken
U vraagt een briefadres aan met de Vragenlijst Aanvraag Briefadres die u hieronder vindt.
U moet ook bewijsstukken inleveren. In het formulier staat om welke bewijsstukken het gaat.
Inleveren
U kunt het formulier en de bewijsstukken op 2 manieren inleveren:
- Digitaal
Gebruik het contactformulier. Hiervoor heeft u DigiD nodig. U kiest als onderwerp voor ‘overig’. - Inleveren op het stadskantoor
Of lever het aanvraagformulier en de bewijstukken in op het stadskantoor. Daarvoor maakt u een afspraak.
Staat u op dit moment niet (meer) in een Nederlandse gemeente ingeschreven?
Dan moet u zich eerst inschrijven bij de gemeente. Daarvoor maakt u een afspraak. Dat kan door te bellen naar 14 038 (5 cijfers). Het ingevulde formulier neemt u mee naar uw afspraak.
Hoe lang duurt het?
U weet binnen 8 weken of u een briefadres krijgt. Daarover bellen we u, of we sturen u een e-mail.
Soms hebben wij nog vragen. In dat geval nemen we contact met u op. Het is daarom belangrijk dat uw contactgegevens goed op het formulier staan.
Boete
Wij zetten uw briefadres in de Basisregistratie Personen (BRP). Het is belangrijk dat uw gegevens in de BRP juist zijn. Vraagt u een briefadres aan en gebruikt u hiervoor verkeerde gegevens? Dan kunnen we u een boete geven van maximaal € 325.
Kosten
Het aanvragen van een briefadres is gratis.
Contact
Als u vragen heeft over dit product, neem dan contact op met de gemeente Zwolle.
Klachten & meldingen
Wilt u iets melden? Of bent u niet tevreden over de manier waarop de gemeente u heeft behandeld? Op de pagina Meldingen, klachten en bezwaren leest u hoe u dat kunt doorgeven.