Bijzondere bijstand
Beschrijving
U kunt bijzondere bijstand aanvragen als uw inkomen te laag is om dit zelf te kunnen betalen. Het maakt niet uit of u een inkomen hebt uit een pensioen, een uitkering, een inkomen uit loondienst of als zelfstandige.
Het maakt wél uit hoe hoog uw inkomen is. Heeft u een laag inkomen? Dan kunt u meer vergoed krijgen dan iemand met een hoger inkomen.
Bijzonder en noodzakelijk
Bijzondere bijstand is er voor dingen die u écht nodig hebt, maar niet zelf kunt betalen. De kosten moeten bijzonder en noodzakelijk zijn. Bijzondere bijstand is bedoeld als laatste mogelijkheid. Soms kunt u kosten ook uitstellen of zijn er andere oplossingen, zoals de individuele inkomenstoeslag.
Individuele inkomenstoeslag
Heeft u recht heeft op individuele inkomenstoeslag? Dan moet u dit geld gebruiken voor bijvoorbeeld de aankoop of reparatie van een wasmachine. Of om uw woning in te richten. Hebt u uw inkomenstoeslag hiervoor niet gebruikt? Dan krijgt u meestal geen of minder bijzondere bijstand. Alleen als uw uitgaven nodig zijn en hoger zijn dan de inkomenstoeslag, kunt u bijzondere bijstand krijgen.
Maatwerk
Omdat niemand hetzelfde is, houden wij rekening met uw omstandigheden. Wat voor u geldt, gaat niet automatisch op voor een ander.
Wilt u meer informatie over bijzondere kosten die veel voor komen? Kijk dan op: Voorbeelden van kosten.
Voorwaarden
Voorwaarden voor bijzondere bijstand:
- Wij kijken naar de hoogte van uw inkomen en naar de waarde van uw bezittingen. Hebt u een laag inkomen en bezit u geen waardevolle spullen? Dan hebt u eerder recht op bijzondere bijstand.
- Het gaat om bijzondere en nodige kosten. Dat betekent dat het kosten zijn die u normaal niet maakt, maar die u nu wel moet maken. Soms vragen wij aan een arts of iemand anders of de kosten nodig zijn.
- De kosten zijn niet ontstaan door uw eigen schuld.
- Het gaat om kosten waarvoor geen andere oplossing mogelijk is. Wij kijken bijvoorbeeld of u de kosten kunt betalen met uw spaargeld.
- U kunt de kosten nergens anders vergoed krijgen. Betaalt bijvoorbeeld de zorgverzekeraar uw kosten? Of krijgt u de kosten betaald via de Belastingdienst? Dan krijgt u geen of minder bijzondere bijstand. Als die andere organisatie de kosten niet nodig vindt, dan kunt u geen bijzondere bijstand ontvangen.
- Het zijn kosten die u nog moet gaan maken. Kosten die u zelf al betaald hebt, vergoeden wij niet. Schiet het bedrag daarom niet alvast voor.
Aanvraag
U kunt hier uw aanvraag digitaal indienen. Daarvoor heeft u DigiD nodig.
Digitale bewijsstukken moet u direct toevoegen. Het handigst is, als u deze stukken van tevoren opzoekt en klaarzet in een map op uw computer, telefoon of tablet. Heeft u papieren bewijsstukken? Dan kunt u daar een digitale foto van maken en die toevoegen. Zorgt u er wel voor dat de bewijsstukken duidelijk leesbaar zijn?
Voor uw aanvraag hebben we in ieder geval van u (en uw mogelijke partner) nodig:
- kopie van een geldig identiteitsbewijs (geen rijbewijs)
- kopie factuur of brief van de te betalen kosten
Heeft u geen bijstandsuitkering van de gemeente Zwolle? Dan hebben we ook de volgende digitale bewijsstukken nodig:
- kopie bewijsstuk van uw actuele inkomsten
- kopie bankafschriften en van andere bezittingen
Hoe verder
Zodra u de aanvraag heeft verstuurd, krijgt u een e-mail van ons. Daarin staat dat wij uw aanvraag hebben ontvangen. In de e-mail staat ook het nummer van uw aanvraag. Dit nummer noemen wij het zaaknummer.
Zelf volgen
Wij nemen uw aanvraag zo snel mogelijk in behandeling. Op MijnLoket ziet u hoever wij zijn met de behandeling van uw aanvraag. Eventueel kunt u daar nog bewijsstukken toevoegen.
Hulp bij uw aanvraag
Wilt u hulp bij uw aanvraag? Neem dan contact op met Op Orde:
- U kunt naar het inloopspreekuur.
- Of bel (088) 4780 600.
- Of stuur een appje naar (06) 12 18 54 37.
- Of stuur een e-mail naar info@opordezwolle.nl.
Doet u uw aanvraag digitaal? Dan kunnen wij uw aanvraag sneller afhandelen.
Wilt u liever een papieren formulier? Bel dan naar 14 038. Dan krijgt u het formulier thuisgestuurd.
Contact
Als u vragen heeft over bijzondere bijstand, neem dan contact op met de gemeente Zwolle.
Klachten & meldingen
Bent u niet tevreden over de manier waarop de gemeente u heeft behandeld? Of wilt u iets melden? Op de pagina Meldingen, klachten en bezwaren leest u hoe u dat kunt doorgeven.