Logo van Gemeente Zwolle dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Zwolle
Logo van Gemeente Zwolle dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Zwolle

Aankondiging 2024-16 WRM Tippe 3e fase

Algemeen 

Projecttitel

2024-16 WRM Tippe 3e fase

Registratiecode

2024-16 Deze registratiecode neemt u over op het aanmeldingsformulier

Sluitingsdatum

U kunt zich aanmelden als gegadigde voor deze aanbesteding tot en met maandag 24 maart 2025.

Aanmelden kan uitsluitend via het “Aanmeldingsformulier onderhandse aanbesteding” op deze website. Hierbij duidelijk de kerncompetentie waar het betrekking op heeft, hoeveelheden en bedragen van de referentiewerken vermelden.

Projectleider

Dhr. J. Heite, 038 498 2053, J.Heite@zwolle.nl

Selectie eisen:

  1. Eisen m.b.t. toelating selectie procedure:
    De gegadigde moet bij aanmelding, inschrijving en gedurende de realisatie in het bezit zijn van het certificaat Veiligheid, gezondheid en milieu Checklist Aannemers (VCA), of een daaraan gelijkwaardig certificaat ter beoordeling van de gemeente Zwolle, dat betrekking heeft op de aard van het werk. Dit certificaat moet zijn afgegeven door een certificatie-instelling, die daartoe is geaccrediteerd door een nationale accreditatie-instelling (in Nederland: de Raad voor Accreditatie)
  2. De gegadigde moet bij aanmelding, inschrijving en gedurende de realisatie in het bezit zijn van een geldig kwaliteitssysteemcertificaat op basis van de norm ISO 9001 'Kwaliteitsmanagementsystemen-Eisen' of een daaraan gelijkwaardig kwaliteitssysteemcertificaat, dat betrekking heeft op de aard van het werk. Dit certificaat moet zijn afgegeven door een certificatie-instelling, die daartoe is geaccrediteerd door een nationale accreditatie-instelling (in Nederland: de Raad voor Accreditatie). In geval van een combinatie van inschrijvers dient de combinatie respectievelijk dienen alle deelnemers in het bezit te zijn van het hiervoor bedoelde kwaliteitssysteemcertificaat.
  3. Uitsluitingsgronden (formulieren indienen bij inschrijving hoeft niet bij aanmelding):
      a. Bij inschrijving moet worden gevoegd de door de inschrijver volledig en naar waarheid ingevulde Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA = Eigen verklaring), zoals deze door de aanbestedende dienst is verstrekt. Tevens kan advies worden gevraagd aan het Bureau BIBOB (zie artikel 8 van de Wet BIBOB).
      b. Op basis van het vijfde sanctiepakket van de EU is het Aanbestedende diensten niet toegestaan opdrachten te gunnen aan Russische partijen.
  4. Een gegadigde mag zich slechts éénmaal aanmelden, zelfstandig dan wel als onderdeel van een combinatie dan wel als onderaannemer waar een beroep op derden op wordt gedaan. Indien er door een gegadigde beroep op de technische bekwaamheid van een andere natuurlijke persoon of rechtspersoon wordt gedaan mag deze andere natuurlijke persoon of rechtspersoon zichzelf niet ook aanmelden als gegadigde.
  5. Bij aanmelding vermeldt de gegadigde de Statutaire naam (conform KvK inschrijving) en het bijbehorende KVK nummer van zijn onderneming op het aanmeldformulier. Indien de gegadigde wordt uitgenodigd voor de aanbesteding dient hij ook in te schrijven met de Statutaire naam zoalsvermeld op het aanmeldformulier.
  6. De gegadigde moet in de periode van 5 jaar voorafgaande aan de sluitingsdatum van aanmelding (zie hierboven) van dit bestek, tijdig hebben opgeleverd (datum oplevering conform UAV of UAV-GC is uitgangspunt), verleend uitstel daarin begrepen, ten minste 1 op een vakkundige, regelmatige wijze een naar tevredenheid van de opdrachtgever uitgevoerde werk(en) in de GWW-sector in de vorm van:

    1. Woonrijp van een (nieuwbouw) project met een aanneemsom of gefactureerd bedrag (excl. BTW) gelijk aan of groter dan EUR 1.200.000,- per werk en
    2. Machinaal aanbrengen van minimaal 6000 m2 straatwerk van straatbaksteen per werk.

De 2 gevraagde competenties dienen met referentie projecten te worden aangetoond met maximaal 1 referentie per competentie. De competenties 6.1 en 6.2 mogen per competentie als afzonderlijke referentieprojecten worden aangetoond en ingediend met een maximum van 2 referentie projecten. Het is dus toegestaan één referentieproject te gebruiken voor alle competenties. 

Na de aanmelddatum ingediende referentieprojecten zijn ongeldig en worden door de aanbesteder niet in beschouwing genomen. Indien bij aanmelding meer dan 1 referentieproject per competentie wordt opgegeven, wordt alleen de eerst vermelde referentie op het aanmeldformulier in beschouwing genomen.

Indien de bedrijfsnaam van de referentie(s) afwijkt van de opgegeven Statutaire naam waarmee menzich aanmeldt, overlegt de gegadigde bij opvragen van bewijsmiddelen door de aanbestedende dienst, tevens een bewijsmiddel (uittreksel KVK) waaruit blijkt dat de tevredenheidsverklaring van de opdrachtgever daadwerkelijk op naam van de gegadigde is verstrekt. Indien het referentiewerk onder een andere bedrijfsnaam is gerealiseerd wordt er een beroep op de technische bekwaamheid van een andere natuurlijke persoon of rechtspersoon (derde) gedaan. 

Bij opvragen van de bewijsstukken door de aanbestedende dienst, overlegt gegadigde tevens een getekende verklaring van de gegadigde en zijn derde(n) waaruit blijkt dat de derde(n) op wie een beroep wordt gedaan, betrokken wordt (worden) bij de uitvoering van de werkzaamheden. Tevens toont hij daarbij aan op welke manier hij kan beschikken over de relevante middelen van de derde(n) op wie hij een beroep doet.

Alle referenties (aanleveren na een verzoek daartoe) dienen ten minste voorzien te zijn van de volgende informatie:

  • naam van het project;
  • naam van de opdrachtgever (rechtspersoon);
  • naam en contactgegevens van de contactpersoon van de opdrachtgever bij wie de referentiegeverifieerd kan worden;
  • getekende tevredenheidsverklaring van de opdrachtgever;
  • contracttype (RAW-bestek, geïntegreerde contractvorm);
  • periode van uitvoering;
  • gerealiseerde uitvoeringstermijn;
  • oorspronkelijke aanneemsom of totaal gedeclareerd / gefactureerd bedrag;
  • korte en bondige beschrijving van het project en het aandeel van de gegadigde daarin. 
    In deze beschrijving dient tevens duidelijk te worden aangegeven wat het aandeel is van de gevraagde minimum eis en waarom referentie de opgegeven selectie-, minimumeis en/of competentie aantoont. Eventueel contractdocumenten (bestek en bijlage) ter onderbouwing van de competenties
  • Eventueel bewijsmiddel van de te naam stelling van de referentie
  • Verklaring inzet van derden, indien beroep wordt gedaan op derde(n) 

Bewijsstukken

De hierboven genoemde formele bewijsstukken moeten worden overgelegd na verzoek per e-mail van de aanbestedende dienst daartoe binnen VIER dagen. Het niet of niet tijdig verstrekken van deze bewijsstukken, of het verstrekken van ongeldige bewijsstukken of bewijsstukken die niet voldoen aan de daaraan gestelde eisen op het moment van overleggen, heeft tot gevolg dat de inschrijver kan worden uitgesloten van verdere deelname aan de selectie- en aanbestedingsprocedure van dit werk.

De bewijsstukken worden alleen opgevraagd van de ingelote gegadigden. 

Gegadigden die een geschil, conflict o.i.d. hebben met de gemeente of die niet naar tevredenheid van de gemeente opdrachten uitvoeren of hebben uitgevoerd kunnen worden uitgesloten van loting of worden niet uitgenodigd voor inschrijving. Zie het document “Werkwijze-uitnodigen-meervoudige-onderhandse-aanbesteding-van-werken.pdf” op de website.

Opdrachtomschrijving

Opdrachtgever

De opdrachtgever is de Gemeente Zwolle.

Omschrijving en omvang van de opdracht

De Tippe wordt de laatste te bouwen woonbuurt in Stadshagen. De nieuwe woningen en voorzieningen in De Tippe worden gebouwd aan de westzijde van Stadshagen, dicht bij de IJssel en naast de wijk Westenholte. In totaal worden er ca. 1250 woningen gebouwd in de Tippe. De gemeente heeft samen met een aantal belanghebbenden, geïnteresseerden en de ontwikkelende partijen een koers ontwikkeld voor De Tippe. Kwaliteit en duurzaamheid staan net als in de andere buurten in Stadshagen voorop. De buurt onderscheidt zich ook van andere buurten in Stadshagen. De Tippe moet een duurzame leefomgeving worden waarbij thema's als duurzaamheid, klimaat, circulariteit en mobiliteit belangrijker zijn dan ooit.

Het merendeel van de Tippe is inmiddels bouwrijp gemaakt. De al aanwezige infrastructuur betreft de Belvederelaan, deze loopt vanaf de Hasselterweg door de Tippe richting het station Stadshagen. Op de hoek van de Hasselterweg en deBelvederelaan (westzijde) is een school gebouwd en zijn er rondom voorzieningen aangelegd. Voor het overige is het woonrijp maken van de 1e en 2e fase nu in uitvoering en wonen de eerste bewoners er. Het woonrijp maken van de gehele Tippe zal gefaseerd worden uitgevoerd en volgt de woningbouw. Dit bestek betreft de 3e fase voor het woonrijp maken. Het aantal woningen voor de 3e fase is ca. 400 stuks. De werkzaamheden bevinden zich verspreidt over de gehele Tippe en is dus geen aanééngesloten deel. Naast het woonrijp maken moet er ook een aanpassing worden gedaan aan het fietspad van de al bestaande rotonde van de Belvederelaan. Huidige breedte fietspad is nu 3,50m en in nieuwe situatie moet hij 4,00m breed worden.

Het werk bestaat in hoofdzaak uit:

  • opruimwerkzaamheden;
  • opnemen bouwwegen van betonplaten en puin; 7.850 m2
  • afvoeren betonplaten naar depot; 1.790 st
  • het uitvoeren van grondwerken; 6.819 m3
  • het aanbrengen van putranden; 56 st
  • het aanbrengen van kantopsluitingen; 6.600 m
  • het aanbrengen van elementenverharding (incl. straatlagen); 13.650 m2
  • het aanbrengen van asfaltverharding; 885 m2
  • het aanbrengen van een fietspad van beton; 2.200 m2
  • het aanbrengen van openbare verlichting; 76 st
  • het nemen van verkeersmaatregelen;
  • uitvoeren van (eventuele) bijkomende werkzaamheden;

Planning

Versturen aanbestedingsdocumenten: 09-04-2025
Verzoeken m.b.t. inlichtingen: 17-04-2025
Aanbesteding: 01-05-2025
Opdracht: Medio mei 2025
Realisatie:2025 - 2028
De data zijn indicatief. Hier kunnen geen rechten aan worden ontleend.

Eisen m.b.t. duurzaamheid, circulariteit,  schoon en Emissieloos bouwen

In het bestek worden duurzaamheidseisen opgenomen die aanvullend zijn op de Standaard RAW Bepalingen. Deze minimale eisen voor vrijkomende en aan te brengen producten en materialen zijn opgenomen in dit bestek en kunt u ook vinden op Moederbestek.nl. Voor de emissie van materieel wordt het productblad van Moederbestek.nl gehanteerd, zie https://moederbestek.nl/emissies/externe-link-icoon

Contractvorm

RAW bestek

Aanbestedingsprocedure

Procedure

De procedure betreft de meervoudig onderhandse procedure conform hoofdstuk 7 van het ARW 2016.

Beoogd aantal ondernemingen dat wordt uitgenodigd voor inschrijving is 5. Bij meer aanmeldingen dan het beoogde aantal wordt er geloot conform de “Werkwijze-uitnodigen-meervoudige-onderhandse-aanbesteding-van-werken”, zie website. Dit werk valt onder hoofdcategorie “civiel” van desubcategorie infrawerkzaamheden, specialistische categorie “straatwerk en/of herinrichting”. Indien loten van toepassing is, is vermelding van één van de twee specialistische categorieën op de groslist voldoende voor plaatsing op lijst 1 of 2. 

Gunningscriterium

Het gunningscriterium economische meest voordelige inschrijving is op basis van laagste prijs,