Logo van Gemeente Zwolle dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Zwolle
Logo van Gemeente Zwolle dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Zwolle

2024-10 KAS fase 2 ‘Rotonde Luttenbergstraat’.

Algemeen

Projecttitel

2024-10 KAS fase 2 ‘Rotonde Luttenbergstraat’.

Registratiecode

2024-10, deze registratiecode neemt u over op het aanmeldingsformulier.

Sluitingsdatum

U kunt zich aanmelden als gegadigde voor deze aanbesteding tot en met donderdag 09-01-2025.

Aanmelden kan uitsluitend via het “Aanmeldingsformulier onderhandse aanbesteding” op deze website. Hierbij duidelijk de kerncompetentie waar het betrekking op heeft, hoeveelheden en bedragen van de referentiewerken vermelden.

Projectleider

T.A. Wolters, telefoonnummer 038 498 2304, mailadres TA.Wolters@zwolle.nl

Selectie eisen

Eisen m.b.t. toelating selectie procedure:

  1. De gegadigde moet bij aanmelding, inschrijving en gedurende de realisatie in het bezit zijn van het certificaat Veiligheid, gezondheid en milieu Checklist Aannemers (VCA), of een daaraan gelijkwaardig certificaat ter beoordeling van de gemeente Zwolle, dat betrekking heeft op de aard van het werk. Dit certificaat moet zijn afgegeven door een certificatie-instelling, die daartoe is geaccrediteerd door een nationale accreditatie-instelling (in Nederland: de Raad voor Accreditatie).
  2. De gegadigde moet bij aanmelding, inschrijving en gedurende de realisatie in het bezit zijn van een geldig kwaliteitssysteemcertificaat op basis van de norm ISO 9001 'Kwaliteitsmanagementsystemen-Eisen' of een daaraan gelijkwaardig kwaliteitssysteemcertificaat, dat betrekking heeft op de aard van het werk. Dit certificaat moet zijn afgegeven door een certificatie-instelling, die daartoe is geaccrediteerd door een nationale accreditatie-instelling (in Nederland: de Raad voor Accreditatie). In geval van een combinatie van inschrijvers dient de combinatie respectievelijk dienen alle deelnemers in het bezit te zijn van het hiervoor bedoelde kwaliteitssysteemcertificaat.
  3. Uitsluitingsgronden (formulieren indienen bij inschrijving hoeft niet bij aanmelding):

       a. Bij inschrijving moet worden gevoegd de door de inschrijver volledig en naar waarheid ingevulde Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA = Eigen verklaring), zoals deze door de aanbestedende dienst is verstrekt. Tevens kan advies worden gevraagd aan het Bureau BIBOB (zie artikel 8 van de Wet BIBOB).

       b. Op basis van het vijfde sanctiepakket van de EU is het Aanbestedende diensten niet toegestaan opdrachten te gunnen aan Russische partijen.

  4. Een gegadigde mag zich slechts éénmaal aanmelden, zelfstandig dan wel als onderdeel van een combinatie dan wel als onderaannemer waar een beroep op derden op wordt gedaan. Indien er door een gegadigde beroep op de technische bekwaamheid van een andere natuurlijke persoon of rechtspersoon wordt gedaan mag deze andere natuurlijke persoon of rechtspersoon zichzelf niet ook aanmelden als gegadigde.
  5. Bij aanmelding vermeldt de gegadigde de Statutaire naam (conform KvK inschrijving) en het bijbehorende KVK nummer van zijn onderneming op het aanmeldformulier. Indien de gegadigde wordt uitgenodigd voor de aanbesteding dient hij ook in te schrijven met de Statutaire naam zoals vermeld op het aanmeldformulier.
  6. De gegadigde moet in de periode van 5 jaar voorafgaande aan de sluitingsdatum van aanmelding (zie hierboven) van dit bestek, tijdig hebben opgeleverd (datum oplevering conform UAV of UAV-GC is uitgangspunt), verleend uitstel daarin begrepen, ten minste 1 op een vakkundige, regelmatige wijze een naar tevredenheid van de opdrachtgever uitgevoerde werk(en) in de GWW-sector in de vorm van:

       a. Reconstructie of aanleg van een gefundeerde weg van menggranulaat of vergelijkbaar geschikt voor zwaar verkeer (niet zijnde woonstraat), waarbinnen minimaal 500 m2 machinaal straatwerk van straatbakstenen in de rijbaan is aangebracht.

       b. Herinrichting/reconstructie van een straat met organisaties/bedrijven, gelegen in het centrum, winkelcentrum en/of een winkelstraat waarbij het omgevingsmanagement tijdens de uitvoeringsfase bij de aannemer is belegd en de aannemer dit aantoonbaar succesvol heeft vormgegeven en uitgevoerd. Hierbij moet het omgevingsmanagement in ieder geval belegd zijn geweest bij een omgevingsmanager, niet zijnde de (hoofd)uitvoerder, en de omgeving moet proactief geïnformeerd te zijn.

       c. Aanleg van een rotonde van asfaltverharding met vrij liggende fietspaden met een aanneemsom of gefactureerd bedrag (excl. BTW) gelijk aan of groter dan EUR 450.000,-- per werk.

De 3 gevraagde competenties dienen met referentie projecten te worden aangetoond met maximaal 1 referentie per competentie. De competenties a, b en c mogen per competentie als afzonderlijke referentieprojecten worden aangetoond en ingediend met een maximum van 3 referentie projecten. Het is dus toegestaan één referentieproject te gebruiken voor alle competenties.

Na de aanmelddatum ingediende referentieprojecten zijn ongeldig en worden door de aanbesteder niet in beschouwing genomen. Indien bij aanmelding meer dan 1 referentieproject per competentie wordt opgegeven, wordt alleen de eerst vermelde referentie op het aanmeldformulier in beschouwing genomen.

Indien de bedrijfsnaam van de referentie(s) afwijkt van de opgegeven Statutaire naam waarmee men zich aanmeldt, overlegt de gegadigde bij opvragen van bewijsmiddelen door de aanbestedende dienst, tevens een bewijsmiddel (uittreksel KVK) waaruit blijkt dat de tevredenheidsverklaring van de opdrachtgever daadwerkelijk op naam van de gegadigde is verstrekt. Indien het referentiewerk onder een andere bedrijfsnaam is gerealiseerd wordt er een beroep op de technische bekwaamheid van een andere natuurlijke persoon of rechtspersoon (derde) gedaan.

Bij opvragen van de bewijsstukken door de aanbestedende dienst, overlegt gegadigde tevens een getekende verklaring van de gegadigde en zijn derde(n) waaruit blijkt dat de derde(n) op wie een beroep wordt gedaan, betrokken wordt (worden) bij de uitvoering van de werkzaamheden. Tevens toont hij daarbij aan op welke manier hij kan beschikken over de relevante middelen van de derde(n) op wie hij een beroep doet.

Alle referenties (aanleveren na een verzoek daartoe) dienen ten minste voorzien te zijn van de volgende informatie:

  • naam van het project;
  • naam van de opdrachtgever (rechtspersoon);
  • naam en contactgegevens van de contactpersoon van de opdrachtgever bij wie de referentie geverifieerd kan worden;
  • getekende tevredenheidsverklaring van de opdrachtgever;
  • contracttype (RAW-bestek, geïntegreerde contractvorm);
  • periode van uitvoering;
  • gerealiseerde uitvoeringstermijn;
  • oorspronkelijke aanneemsom of totaal gedeclareerd / gefactureerd bedrag;
  • korte en bondige beschrijving van het project en het aandeel van de gegadigde daarin. In deze beschrijving dient tevens duidelijk te worden aangegeven wat het aandeel is van de gevraagde minimum eis en waarom referentie de opgegeven selectie-, minimumeis en/of competentie aantoont. Eventueel contractdocumenten (bestek en bijlage) ter onderbouwing van de competenties;
  • Eventueel bewijsmiddel van de te naam stelling van de referentie;
  • Verklaring inzet van derden, indien beroep wordt gedaan op derde(n).

Bewijsstukken

De hierboven genoemde formele bewijsstukken moeten worden overgelegd na verzoek per e-mail van de aanbestedende dienst daartoe binnen VIER dagen. Het niet of niet tijdig verstrekken van deze bewijsstukken, of het verstrekken van ongeldige bewijsstukken of bewijsstukken die niet voldoen aan de daaraan gestelde eisen op het moment van overleggen, heeft tot gevolg dat de inschrijver kan worden uitgesloten van verdere deelname aan de selectie- en aanbestedingsprocedure van dit werk.

De bewijsstukken worden alleen opgevraagd van de ingelote gegadigden.

Gegadigden die een geschil, conflict o.i.d. hebben met de gemeente of die niet naar tevredenheid van de gemeente opdrachten uitvoeren of hebben uitgevoerd kunnen worden uitgesloten van loting of worden niet uitgenodigd voor inschrijving. Zie het document “Werkwijze-uitnodigen-meervoudige-onderhandse-aanbesteding-van-werken.pdf” op de website.

Opdrachtomschrijving

Opdrachtgever

De opdrachtgever is de gemeente Zwolle.

Omschrijving en omvang van de opdracht

Het project 'Aanleg rotonde Luttenbergstraat' betreft een herstructurering van de openbare ruimte van het kruispunt Luttenbergstraat/Wethouder Alferinkweg sluit aan op het eerder aangelegde deel van de Kop van Assendorp. In de omgevingsvisie van 2022 gemeenteraad van Zwolle de ambitie geuit om het verkeer dat over de binnenring rijdt, naar de buitenring te verplaatsen. Deze ambities tezamen hebben geresulteerd in het opstarten van een ontwerptraject met het voorliggende definitief ontwerp als resultaat. In de toekomst zal de intensiteit van het autoverkeer moeten afnemen om invulling te geven aan de ambitie van de gemeenteraad zoals omschreven in de omgevingsvisie. De doorstroming voor de auto moet worden verminderd. Dit wordt gedaan door toepassing van klinkers, versmalling van het profiel, realiseren van gebeurtenissen langs de rijbaan (in en auto parkeren) en het realiseren van groen. De vrijkomende ruimte wordt teruggegeven aan de stad door voetgangersruimte te vergroten en ruimte te geven voor functies langs de gevels zoals terrassen, fietsparkeren, bushaltes en groen. Het groen in de straat werkt zoveel mogelijk als spons en houdt het water vast. Door de opdrachtgever is de klinkerverharding al ingekocht, de aannemer dient afstemming te zoeken van leverancier als het gaat om afroep. Tevens zal de toevoeging van groen de hittestress in de straat doen afnemen. De 'rotonde Luttenbergstraat' is het tweede deel dat de invulling geeft aan de gemeentelijke ambitie om de singelzone veiliger, schoner en meer leefbaar te maken.

Tijdens de uitvoeringsperiode vinden in de directe omgeving evenementen plaats, de werkzaamheden moeten hierop afgestemd worden. De inrit naar de Rechtbank dient toegankelijk te worden gehouden. Fiets-/autoverkeer worden omgeleid, de routes van bussen maken gebruik van een bypass door het werk of worden om het werkgebied geleid.

Het werk bestaat in hoofdzaak uit:

  • het verrichten van sloop- en opruimingswerkzaamheden;
  • het uitvoeren van grondwerkzaamheden;
  • het aanleggen van een nieuw RWA/IT-stelsel ca. 480 m;
  • het aanbrengen van elementenverhardingen, ca. 2500 m2;
  • het aanbrengen van asfaltverhardingen ca. 1200 ton;
  • het (ver-)plaatsen van straatmeubilair en verlichting ca. 24 st.;
  • het uitvoeren van bijkomende werkzaamheden.

Planning

  • Versturen aanbestedingsdocumenten: 24-01-2025
  • Verzoeken m.b.t. inlichtingen: 05-02-2025
  • Aanbesteding: 14-02-2025
  • Opdracht: Begin Maart 2025
  • Realisatie: April 2025 – November 2025

De data zijn indicatief. Hier kunnen geen rechten aan worden ontleend.

Eisen m.b.t. duurzaamheid, circulariteit, schoon en Emissieloos bouwen

In het bestek worden duurzaamheidseisen opgenomen die aanvullend zijn op de Standaard RAW Bepalingen. Deze minimale eisen voor vrijkomende en aan te brengen producten en materialen zijn opgenomen in dit bestek en kunt u ook vinden op Moederbestek.nl. Voor de emissie van materieel wordt het productblad van Moederbestek.nl gehanteerd, zie https://moederbestek.nl/emissies/externe-link-icoon

Contractvorm

RAW bestek.

Aanbestedingsprocedure

Procedure

De procedure betreft de meervoudig onderhandse procedure conform hoofdstuk 7 van het ARW 2016.

Beoogd aantal ondernemingen dat wordt uitgenodigd voor inschrijving is 5. Bij meer aanmeldingen dan het beoogde aantal wordt er geloot conform de “Werkwijze-uitnodigen-meervoudige-onderhandse-aanbesteding-van-werken”, zie website. Dit werk valt onder hoofdcategorie Civiel, subcategorie infrawerkzaamheden en specialistische categorie ‘Reconstructie’.

Gunningscriterium

Het gunningscriterium economische meest voordelige inschrijving is op basis van laagste prijs.