Wijzigen van kenteken
Beschrijving
Bewoners kunnen maximaal 2 kentekens op hun parkeervergunning zetten. Voor bedrijven is dit maximaal 5 kentekens.
Er kan altijd maar 1 kenteken geldig (actief) zijn. Dit betekent dat u alleen het voertuig kunt gebruiken met het geactiveerde kenteken.
Zo werkt het
Wijzigen van een tijdelijk kenteken
Heeft u tijdelijk een andere auto? Pas dan uw parkeervergunning of abonnement aan.
- Het moet een huur- of leenauto zijn van een erkend autoverhuurbedrijf, garagebedrijf of schadeherstelbedrijf.
- Het tijdelijke kenteken vervangt uw eigen kenteken voor maximaal 7 dagen.
- Op dag 8 om 00.00 uur wordt uw eigen kenteken weer op uw vergunning of abonnement gezet. Heeft u uw eigen auto eerder terug? Wijzig dan het tijdelijk kenteken weer in uw eigen kenteken. Dit doet u door het tijdelijk kenteken af te melden.
- U kunt 4 keer per jaar een tijdelijk kenteken wijzigen.
- U kunt uw kenteken niet tijdelijk wijzigen in het kenteken van familie of vrienden.
- U kunt niet achteraf de ingangsdatum voor het kenteken aanpassen.
Hoe u de wijziging doorgeeft
- Ga naar het digitale parkeerloket.
- Bewoners kunnen inloggen met DigiD. Heeft u nog geen DigiD? Dan kunt u dit aanvragen via digid.nl. Bedrijven kunnen inloggen met eHerkennig (betrouwbaarheidsniveau EH3). Heeft u nog geen eHerkenning? Dan kunt u dit aanvragen via eherkenning.nl.
- Klik bij uw parkeervergunning of abonnement op de knop ‘Wijzigen’.
- U ziet dan 3 opties: wijzigen, toevoegen of tijdelijk kenteken aan- of afmelden.
- Geef uw wijziging door.
- Kloppen alle gegevens? Dan wordt het kenteken op uw parkeervergunning of abonnement direct aangepast. Ontbreken er gegevens? Of kloppen de gegevens niet? Dan krijgt u bericht.
Wijzigen of toevoegen van een nieuw kenteken
Heeft u een andere auto? Pas dan uw parkeervergunning of parkeerabonnement aan.
Leaseauto of auto van werkgever
Heeft u een leaseauto of auto van uw werkgever? Voeg dan het leasecontract en/ of de werkgeversklaring toe aan uw wijziging. Wij controleren zo of de auto op uw naam staat.
Zakelijke parkeervergunning of abonnement
Heeft u een zakelijke parkeervergunningen of abonnement? Dan moet de auto op naam van het bedrijf staan, op naam van de zakelijk belanghebbende. Heeft u een leaseauto? Voeg dan het leasecontract toe aan uw wijziging. Uit het leasecontract moet blijken dat het bedrijf de auto leaset.
Hoe u de wijziging of toevoeging doorgeeft
- Ga naar het digitale parkeerloket.
- Bewoners kunnen inloggen met DigiD. Heeft u nog geen DigiD? Dan kunt u dit aanvragen via digid.nl. Bedrijven kunnen inloggen met eHerkennig (betrouwbaarheidsniveau EH3). Heeft u nog geen eHerkenning? Dan kunt u dit aanvragen via eherkenning.nl.
- Klik bij uw parkeervergunning of abonnement op de knop ‘Wijzigen’.
- U ziet dan 3 opties: wijzigen, toevoegen of tijdelijk kenteken aan- of afmelden.
- Geef uw wijziging of toevoeging door.
- Kloppen alle gegevens? Dan wordt het kenteken op uw parkeervergunning of abonnement direct aangepast. Ontbreken er gegevens? Of kloppen de gegevens niet? Dan krijgt u bericht.
Wisselen van actief kenteken
Staan er meerdere kentekens op uw vergunning? En wilt u het kenteken dat actief is wisselen met een ander kenteken dat op uw vergunning staat? Dan regelt u dit in het digitale parkeerloket.
- Ga naar het digitale parkeerloket.
- Bewoners kunnen inloggen met DigiD. Heeft u nog geen DigiD? Dan kunt u dit aanvragen via digid.nl. Bedrijven kunnen inloggen met eHerkennig (betrouwbaarheidsniveau EH3). Heeft u nog geen eHerkenning? Dan kunt u dit aanvragen via eherkenning.nl.
- Bij uw parkeervergunning of abonnement klikt u op het nummer van het geldige parkeerproduct. U ziet dan de optie ‘Ingeplande activaties’.
- U kunt hier het actieve kenteken wijzigen. U kunt het kenteken direct wijzigen, of kiezen voor een datum en/of tijdstip in de toekomst.