Twee consulenten Inkomen Beheer
Wil je ons team versterken als 'startende' consulent of wil je wat betekenen voor dak- en thuislozen? Laat ons weten waar je hart ligt. Je beheert een eigen klantenbestand van mensen die een uitkering krijgen (IOAW en Participatiewet). Als je je inzet voor dak- en thuislozen beheer je niet alleen een klantenbestand, maar behandel je ook aanvragen voor bijstandsuitkeringen en bijzondere bijstand.
Dienstverband / uren per week | 32-36 uur, jaarcontract met intentie tot vast dienstverband |
Werk- en denkniveau | Hbo |
Salaris | maximaal € 4.752,- (Schaal 9) |
Afdeling | Inkomensondersteuning, team Inkomen/Beheer |
Vacaturehouder | Hendrika Caudron |
Sluitingsdatum | 3 maart 2024 |
De afdeling
De afdeling Inkomensondersteuning zorgt dat er geen financiële belemmering is om te werken, te re-integreren of te participeren. Wij willen dat zoveel mogelijk mensen kunnen bijdragen aan de samenleving en niet afhankelijk zijn van het sociale vangnet. Daarbij gaan we uit van eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid.
De afdeling bestaat uit Team Inkomen (team Intake en team Beheer), Team Uitkeringsadministratie, Team Vordering en Verhaal, Team Regionaal Bureau Zelfstandigen, Team Handhaving, Team Schulddienstverlening en Team Inburgering Participatie en Arbeid.
Dit doe jij
Wil je ons team versterken als ‘startende’ consulent of heb je affiniteit met dak- en thuislozen? Laat ons weten waar je hart ligt.
Consulent dak- en thuislozen
Je beheert niet alleen een caseload, maar je beoordeelt ook aanvragen voor bijstandsuitkeringen van dak- en thuislozen. Mensen die (tijdelijk) in een opvang ‘zitten’ of geen vaste verblijfplaats hebben. Je krijgt 1-2 aanvragen per week binnen. Om te weten wat er speelt, ga je met de doelgroep in gesprek. Je hebt ook veel contact met hulpverleners. Naast het beoordelen van aanvragen, beheer je een eigen klantenbestand van dak- en thuislozen en reguliere klanten. Je verwerkt onder meer mutaties, bijvoorbeeld als de leefomstandigheden veranderen.
‘Startende’ allround consulent
Je beheert een eigen klantenbestand van mensen die een uitkering krijgen op basis van de IOAW en Participatiewet. Als hun leefsituatie wijzigt, zorg jij voor mutaties. Deze veranderingen kunnen invloed hebben op hun bijstandsuitkering en bijzondere aanvragen.
Je bepaalt ook of mensen in aanmerking komen voor bijzondere bijstand. Daarbij kijk je niet alleen naar de regelgeving, maar ook naar de menselijke maat. Je signaleert fraude, rapporteert over terugvorderingen en legt zo nodig maatregelen op. Je werk is vooral ‘digitaal’, maar als het nodig is, bel je met klanten. Je neemt je besluiten zorgvuldig en hebt daarvoor vaak contact met bijvoorbeeld de sociale raadslieden of het Sociaal Wijkteam die gezinssituaties goed kennen.
Waarom Zwolle?
Werken voor Zwolle is nooit saai. Er gebeurt ontzettend veel en de afdeling is continu in ontwikkeling. We willen bijvoorbeeld inzetten op servicegesprekken om mensen te wijzen op regelingen die nog niet bij hen bekend zijn. Een ander voorbeeld is het toepassen van de omgekeerde toets. Heeft toekenning van bijzondere bijstand invloed op andere regelingen? Ons doel is om zoveel mogelijk mensen te helpen met het beschikbare budget.
Dit ben jij
Je hebt een Hbo werk- en denkniveau en ervaring in een soortgelijke baan. Al eerder heb je gewerkt met de Participatiewet en aanverwante regelingen. Je weet er alles van, waardoor je binnen de kaders van de wetgeving,creatieve oplossingen kunt bedenken. Ook ben je digitaal vaardig en bekend met SvhSD of je wilt je snel in dit systeem verdiepen.
Je bent sociaal, stelt mensen op hun gemak, luistert goed en stelt de juiste (waarderende) vragen om de kern helder te krijgen. Je conclusie koppel je op een prettig manier terug. Je bent duidelijk over de reactietermijn, waarin een aanvraag wordt behandeld. Als de nood aan de man is, kom je snel in actie.
Voor de baan gericht op dak- en thuislozen is het belangrijk dat je affiniteit met de doelgroep hebt. Zij hebben vaak te kampen met psychische problemen, verslaving en/of schulden. Daar heb je geen grote meningen of oordelen over. Je voelt je thuis in een buddy-rol. Soms maakt een beetje ‘luchtige’ benadering de situatie wat lichter.
De ‘allround’ baan is een geweldige opstap voor een starter. Je hebt net een opleiding SJD of Social Work afgerond of al een paar jaar ervaring, bijvoorbeeld bij een gemeente, bewindvoerders- of deurwaarderskantoor.
Dit bieden wij
Een salaris van maximaal € 4.752,- per maand (schaal 9) bruto per maand bij een volledige werkweek van gemiddeld 36 uur per week. Het salaris is afhankelijk van opleiding, kennisniveau en ervaring. Daarnaast ontvang je 17,05% van je salaris in de vorm van een individueel keuzebudget (IKB) waarmee je een deel van je arbeidsvoorwaarden naar eigen wens kunt inrichten. Je hebt de mogelijkheid om dit bedrag maandelijks of jaarlijks te laten uitkeren. Het vakantiegeld en een dertiende maand is in dit bedrag opgenomen. Het pensioen dat voor je wordt opgebouwd, staat los van deze regeling.
Wij investeren in je (persoonlijke) ontwikkeling, dus we horen graag hoe jij dit ziet. In Zwolle werken we hybride, meestal twee á drie dagen op kantoor en rest van de werkweek thuis. Daarin zijn we flexibel en dat ben jij dus ook. We hebben een budget voor je beschikbaar om je werkplek thuis in te richten. Ook krijg je een laptop en telefoon van de ‘zaak’. Ons Stadskantoor is trouwens makkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer.
Je werkt 32-36 uur en krijgt een jaarcontract met intentie tot een vast dienstverband.
Zwolle, #hartstad en organisatie
In Zwolle geloven we dat het leven beter wordt als we samenwerken met inwoners, ondernemers en partners in de stad. En dat blijkt te werken, want Zwolle scoort hoog op ‘kwaliteit van leven’. Inwoners hebben een groot hart voor de stad, houden van het groen, werken, ondernemen met plezier en voelen zich veilig.
We kijken uit naar een toekomst met meer dan 160.000 inwoners. Het is onze missie om onze brede welvaart te behouden en te versterken. Dit doen we door unieke talenten samen te brengen en onze passie voor de stad en haar inwoners te delen. In Zwolle kun je jezelf ontwikkelen, je interesses en vaardigheden verkennen en de vrijheid ervaren om te doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent.
We zijn een organisatie, waar we elkaar waarderen, accepteren en respecteren om wie we zijn. Diversiteit verrijkt onze organisatie en zorgt voor een kleurrijk Zwolle, waar iedereen zich thuis voelt.
Meer weten?
Laat weten wie je bent en wat je wilt weten. Neem contact op met Hendrika Caudron, teammanager team Inkomen, (038) 498 4045, h.caudron@zwolle.nl of Gepke Verbaas, Teamcoördinator team Inkomen, (038) 498 4284, gmc.verbaas@zwolle.nl.
Solliciteren
Solliciteren kan tot en met 3 maart 2024, alleen door middel van de sollicitatieknop. De gesprekken zijn gepland op 7 en 14 maart 2024 (in de ochtend). Misschien kun je hier al rekening mee houden in je agenda.