Strategische adviseur communicatie (voor het bestuur)
De afdeling Communicatie (circa 50 collega's) heeft een sleutelpositie binnen Zwolle. We zijn betrokken bij het ontwikkelen van de overkoepelende communicatiestrategie en de positionering van de organisatie en het bestuur. Je adviseert twee wethouders met interessante issues in hun portefeuilles, zoals jeugd, gezondheid, economie, participatie en financiën. Rondom deze thema's ontwikkel je communicatiestrategieën en kernboodschappen.
Dienstverband / uren per week | 36 uur per week, jaarcontract met intentie tot verlenging |
Werk- en denkniveau | Hbo/academisch |
Salaris | Maximaal € 6.777,- per maand (schaal 12) |
Afdeling | Communicatie |
Vacaturehouder | Connie Eli |
Sluitingsdatum | 25 februari 2024 |
“Iedere communicatieprofessional is het zichzelf en het vak verplicht om zich te blijven ontwikkelen”
… dat kan ook door het volgen van een webinar of een korte workshop, lezen van
vakliteratuur, podcasts luisteren, een wandeling maken met een vakgenoot
of op regelmatige basis aansluiten bij een intervisiegroep.
[Simone Dorreboom, directeur Hilst Communicatie in vakblad C]
De afdeling & de ontwikkeling
De afdeling Communicatie (circa 50 collega’s) heeft een sleutelpositie binnen Zwolle. We zijn betrokken bij het ontwikkelen van de overkoepelende communicatiestrategie en de positioneringvan de organisatie en het bestuur. Als (strategisch) adviseurs voeden en ondersteunen we het bestuur, management, de afdelingen en programma- en projectteams.
Onze allround communicatieprofessionals werken vanuit hun hart en met oog voor wat de stad en onze opdrachtgevers nodig hebben. Samen zetten we in op co-creatie, de goededingen goed doen en maatschappelijke impact maken.
Bestuurscommunicatie van de toekomst: het vak van de verbinding
Het bestuur van Zwolle wil professioneel, transparant en realistisch communiceren met inwoners, ondernemers en partners in de stad en de regio. Bestuurscommunicatie van de toekomst staat niet op zich, maar is geïntegreerd in onze totale communicatiestrategie.
We volgen de programmering en prioritering van het bestuur. En zoeken de verbinding met collega’s binnen Zwolle, inwoners en stakeholders in de stad en regio. Dat doen we 24/7 via alle communicatiekanalen. Sociale media zijn in tien jaar tijd volwassen geworden en niet meer weg te denken uit een communicatiestrategie.
Voor een toekomstbestendige bestuurscommunicatie putten we onder meer inspiratie uit de aandachtspunten van Logeion, de Nederlandse beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals. Hierover sparren we graag met jou in een kennismakingsgesprek.
Gids in een grenzeloos speelveld
De impact van ons handelen gaat soms letterlijk over grenzen heen, de onderlinge afhankelijkheden groeien en nieuwe spelers met eigen belangen betreden het speelveld. Informatie verspreidt zich sneller, zonder dat iemand de regie heeft.
In dat speelveld is er behoefte aan breed ontwikkelde communicatieprofessionals met overzicht en inzicht. Op die manier kunnen we helpen om positie te kiezen en gericht en persoonlijk te communiceren met stakeholders.
Moreel kompas als leidraad
Naast polarisatie zien we toenemende fragmentatie in de samenleving. Mensen handelen en denken vanuit uiteenlopende belangen en overtuigingen. Ze zoeken houvast in veilige bubbels en worden daarmee minder bereikbaar. Media en politici dragen vaak bij aan het uitvergroten van verschillen.
De sleutel voor het herstellen van de verbinding ligt in vinden van overeenkomsten in de verschillende perspectieven. Welke betekenis geven mensen en organisaties aan bepaalde waarden of belangen? Zijn er gemeenschappelijke waarden of morele grenzen die richting kunnen geven? Vertaal de onderstroom in verhalen die mensen aan het denken zetten en zoek naar uiteenlopende of juist gedeelde sentimenten. Er is nooit één juiste positie, maar richting kiezen aan de hand van je moreel kompas biedt wel een kader voor een verhaal of een start van de dialoog.
Vertrouwen door radicale transparantie
Overheid, politiek, organisaties en media lijken gevangen in een cirkel van wantrouwen. Een breed gedragen gevoel is dat leiders en autoriteiten vaker bezig zijn met de beeldvorming dan met herstel van de relatie met hun stakeholders.
Er is behoefte aan bestuurders, politici en ondernemers die leiderschap tonen. Door dilemma’s te benoemen, van meet af aan transparant te zijn en direct verantwoordelijkheid te nemen als er dingen misgaan. Vertrouwen krijgen, begint met vertrouwen geven.
Gebrek aan openheid en verbinding maakt kwetsbaar. Neem je stakeholders serieus en neem hun beleving als uitgangspunt in beleid, gedrag en communicatie. Openheid die vanzelf spreekt, is de basis voor vertrouwen of het herstel daarvan.
Technologie als nieuwe taal
Na het omarmen van het internet en de opkomst en relativering van social media, zien we de grenzen verdwijnen tussen de reële en de virtuele wereld. Deep fakes, artificial intelligence en big data zijn maar een paar voorbeelden van nieuwe technologie die onze communicatie veranderen. Dat biedt kansen voor ons vak.
Na taal, beeld en gedrag is technologie een vanzelfsprekend onderdeel geworden van de communicatiemix. Zie technologie niet als bedreiging, maar als kans om effectiever en doelgerichter te communiceren. Zorg dat je weet wat er mogelijk is, zodat je technologie gericht kunt inzetten
Dit doe jij
Je adviseert twee wethouders met interessante issues in hun portefeuilles, zoals jeugd, gezondheid, economie, participatie en financiën. Rondom deze thema’s ontwikkel je communicatiestrategieën en kernboodschappen. Je gaat altijd uit van de Zwolse ambities en beleidsdoelen, verbindt thema’s en dossiers en sluit aan bij de overkoepelende communicatiestrategie van de organisatie.
Waarom?
Je laat je creativiteit stromen, overziet de consequenties en schetst verschillende scenario’s. Je definitieve (strategische) communicatieadviezen zijn goed doordacht en zorgvuldig afgewogen.
‘Waarom doen we het eigenlijk zo?, vraag je vaak. Je brein is nu eenmaal ingesteld op efficiënt en effectief werken. Je denkt vooruit en werkt planmatig. En maakt mensen enthousiast om het ook zo te doen. Minder druk en meer resultaat. Wie wil dat niet?
De regie
Jij neemt energiek de regie en betrekt collega’s om samen de klus te klaren. Daarmee borg je direct een organisatie brede afstemming en samenhang. Je draait trouwens ook mee in het perspiket van de gemeente en de crisiscommunicatie-pool van de veiligheidsregio. Spannend!
Dit ben jij
Je bent een breed, ontwikkelde communicatieprofessional met een academisch werk- en denkniveau en een relevante Hbo of academische opleiding, bijvoorbeeld Communicatie. Ervaring met strategische advisering bij een bestuurlijk, gedreven organisatie is een must.
Je bent een uitmuntende adviseur die snel schakelt met bestuurders en collega’s, liever luistert dan praat, inzicht heeft in anderen (en in zichzelf) en belangen begrijpt.
Je slaat nieuwe wegen in, houdt mensen een spiegel voor en schopt heilige huisjes omver. Dat wordt van je verwacht en gepikt, omdat je professioneel en prettig communiceert en vanuit ‘de bedoeling’ verbindt.
Vanzelfsprekend ben je een digitale koploper die de laatste trends en de nieuwste technologieën scant, toepast en deelt met collega’s. Jij staat nooit stil, maar ontwikkelt jezelf continu. Je kennis en ervaring deel je graag met collega’s. ‘Wij boven ik’ past bij jou. Onze ambities zijn jouw ambities.
Dit bieden wij
Een salaris van maximaal € 6.777,- per maand (schaal 12) bruto per maand bij een volledige werkweek van gemiddeld 36 uur per week. Het salaris is afhankelijk van opleiding, kennisniveau en ervaring. Daarnaast ontvang je 17,05% van je salaris in de vorm van een individueel keuzebudget (IKB) waarmee je een deel van je arbeidsvoorwaarden naar eigen wens kunt inrichten. Je hebt de mogelijkheid om dit bedrag maandelijks of jaarlijks te laten uitkeren. Het vakantiegeld en een dertiende maand is in dit bedrag opgenomen. Het pensioen dat voor je wordt opgebouwd, staat los van deze regeling.
Wij investeren in je (persoonlijke) ontwikkeling, dus we horen graag hoe jij dit ziet. In Zwolle werken we hybride, meestal twee dagen op het Stadhuis of Stadskantoor en drie dagen thuis. We hebben een budget voor je beschikbaar om je werkplek thuis in te richten. Ook krijg je een laptop en telefoon van de ‘zaak’. Het Stadskantoor is trouwens makkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer. Je werkt 36 uur per week en krijgt een jaarcontract met zicht op verlenging.
Zwolle, #hartstad en organisatie
In Zwolle geloven we dat het leven beter wordt als we samenwerken met inwoners, ondernemers en partners in de stad. En dat blijkt te werken, want Zwolle scoort hoog op ‘kwaliteit van leven’. Inwoners hebben een groot hart voor de stad, houden van het groen, werken, ondernemen met plezier en voelen zich veilig.
We kijken uit naar een toekomst met meer dan 160.000 inwoners. Het is onze missie om onze brede welvaart te behouden en te versterken. Dit doen we door unieke talenten samen te brengen en onze passie voor de stad en haar inwoners te delen. In Zwolle kun je jezelf ontwikkelen, je interesses en vaardigheden verkennen en de vrijheid ervaren om te doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent.
We zijn een organisatie, waar we elkaar waarderen, accepteren en respecteren om wie we zijn. Diversiteit verrijkt onze organisatie en zorgt voor een kleurrijk Zwolle, waar iedereen zich thuis voelt.
Meer weten?
De beroepsprofielen van Logeion vinden we waardevol voor leren en ontwikkelen. Voor deze baan gaan we uit van het BNP-niveau 5. Weten waar je staat? Doe de zelfscan op https://www.logeion.nl/beroepsniveauprofielen.
Sparren over het vak en onze visie? Bel, app of mail met Connie Eli, afdelingshoofd Communicatie i.a., 06-25 29 63 74, c.eli@zwolle.nl En ja, dat kan ook buiten kantooruren. Zet ‘VACATURE STRATEGISCHE ADVISEUR COMMUNICATIE’ in het onderwerp.
Solliciteren
Solliciteren kan tot en met de sluitingsdatum 25 februari 2024, alleen via de sollicitatieknop. De gesprekken worden gepland op donderdag 7, vrijdag 8 en maandag 11 maart. Misschien kun je deze dagen alvast vrijhouden voor een gesprek.