Veelgestelde vragen mobiliteitshub
Hieronder vind je veelgestelde vragen over de mobiliteitshub in Weezenlanden-Noord.
Over de mobiliteitshub
Wat is een mobiliteitshub?
Een mobiliteitshub is een ondergrondse parkeergarage waar buurtbewoners en bezoekers hun auto parkeren. Daarna gaan zij lopend, fietsend of met deel- of openbaar vervoer verder. Voor een goede bereikbaarheid zijn er in de hub deelvoertuigen aanwezig. Op de begane grond komt ruimte voor voorzieningen als pakketkluizen, een ophaalpunt voor medicijnen, openbare toiletten en een sociale functie met kleinschalige horeca en werkplekken.
Waarom komt er een mobiliteitshub?
Zwolle groeit. De komende jaren bouwen we maar liefst 8.000 nieuwe woningen in het centrumgebied (Stadshart, Spoorzone, Nieuwe Veemarkt). Voor het bouwen van die woningen, een goede bereikbaarheid en gezond leven in de stad, is ruimte nodig. Die ruimte ontstaat onder andere door het parkeren op straat te verplaatsen naar mobiliteitshubs.
Lees hier meer over mobiliteitshubs in Zwolle.
Hoeveel kost de bouw van deze mobiliteitshub?
Voor het project is een budget van € 45 miljoen nodig.
Waarom komt er een mobiliteitshub op deze plek?
Er is voor Weezenlanden-Noord gekozen vanwege de korte afstand tot het centrum (max. 10 minuten lopen), de bereikbaarheid vanaf de buitenring en voldoende plek voor de hub. De hub in Weezenlanden-Noord vangt de bezoekers aan de stad vanuit het oosten (N35/N337) op. Ook zijn de voorzieningen in de hub van toegevoegde waarde voor het gebied.
Wordt de parkeergarage beveiligd?
Ja, de garage wordt 24 uur per dag beveiligd, goed verlicht en ruim opgezet.
Parkeren
Hoeveel parkeerplekken komen er in de hub?
Er komen ongeveer 450-500 plekken.
Is er voor bewoners altijd plek in de parkeergarage?
Bewoners hebben met een abonnement altijd toegang tot de parkeergarage, maar er zijn geen vaste parkeerplaatsen. Het slimme systeem van de garage garandeert altijd beschikbare parkeerplekken voor bewoners.
Gaan ook medewerkers van organisaties en bedrijven parkeren in de mobiliteitshub?
Ja. Medewerkers en bezoekers van bedrijven en organisaties (o.a. de provincie) kunnen er alleen tijdens kantooruren parkeren. Op die manier is dubbelgebruik van de plekken mogelijk en is er voldoende ruimte.
Wat gebeurt er met parkeerplaatsen bij mij in de omgeving?
Parkeerplaatsen in de directe omgeving worden geleidelijk verplaatst naar de mobiliteitshub, gebaseerd op maatwerk en gesprekken met bewoners.
Waar kunnen bewoners en bezoekers parkeren tijdens de bouw?
We bouwen een tijdelijke parkeergarage in de buurt. Waarschijnlijk komt deze op het basketbalveld in Park de Wezenlanden.
Bereikbaarheid
Hoe wordt er rekening gehouden met mensen die slecht ter been zijn?
De mobiliteitshub heeft specifieke parkeerplekken voor minder mobiele inwoners en de hub wordt ook voor mensen die slecht ter been zijn goed bereikbaar. Daarnaast blijven er parkeerplekken voor deze doelgroep in de binnenstad beschikbaar.
Wordt het op de Hanekamp straks ook drukker?
De Luttenbergstraat en Hanekamp worden aangepast naar 30 km/u om het gebruik van deze wegen minder aantrekkelijk te maken waardoor de intensiteit van het verkeer afneemt.