Logo van home Stadshart dat doorverwijst naar de homepage van home Stadshart
Logo van home Stadshart dat doorverwijst naar de homepage van home Stadshart

Veelgestelde vragen Diezerkade

Hieronder vind je de vragen die gesteld zijn tijdens het maken van het ontwerp voor de nieuwe inrichting van de Diezerkade.

Afbeelding van het voorlopig ontwerp voor de Diezerkade

Het voorlopige ontwerp voor de Diezerkade (aan deze afbeelding kunnen geen rechten worden ontleend). 

Algemene vragen

Kunnen jullie de weg versmallen?

Ja, daarom is het ontwerp daar nu ook op aangepast.

Wordt het groen op de hoek bij de brug aangepakt en mooier gemaakt?

Ja, dit wordt meegenomen in het ontwerp.

Kunnen jullie zorgen dat vrachtauto's niet meer kunnen draaien op de Thomas a Kemmpisstraat?

Dit probleem lossen we op. De Brink wordt versmald en ontoegankelijk gemaakt voor draaiende vrachtwagens. We onderzoeken ook of een vrachtwagenverbod op de Diezerkade mogelijk is.

Is het mogelijk de Diezerkade niet toegankelijk te maken voor vrachtauto's?

We kijken of dat mogelijk is. De straat blijft wel toegankelijk voor bevoorrading, maar we onderzoeken of vrachtverkeer vanaf de Brink tegengehouden kan worden. Dat zou het keren van de vrachtauto's op de Brink verminderen.

Wordt er gehandhaafd op dubbel geparkeerde auto’s?

Er worden nu boetes uitgedeeld voor dubbelparkeren en niet betalen. Het beleid is om eerst te waarschuwen, maar dat zorgt soms voor lastige situaties. Er is extra inzet van handhaving en meldingen van bewoners helpen ook.

Kan er iets gedaan worden tegen de opstopping op de weg richting de Burgemeester Drijbersingel?

We hebben dit onderzocht. Alternatieven zoals een kleine rotonde zijn hier niet geschikt. We gaan het verkeerslicht verbeteren, zodat opstoppingen worden voorkomen.

Wordt er iets gedaan met de riool- of zitbankkleppen?

Ja, dit pakken we op bij het uitwerken van het technische gedeelte in het ontwerp. 

Hoe wordt het verkeer geregeld als de weg wordt afgesloten?

Er komt een plan, waarin staat hoe voetgangers, fietsers, auto's en vrachtverkeer worden omgeleid. De uitvoering gebeurt in fases en alle buurtbewoners, ondernemers krijgen hierover informatie. 

Hoe zorgt de gemeente ervoor dat parkeren bij Hedon geen overlast geeft in de buurt?

Er wordt gekeken naar oplossingen.  De mogelijke verplaatsing van Hedon en nieuwbouw, als onderdeel van het project Noorderkwartierexterne-link-icoon,  vragen om een goed verkeers- en parkeerplan. De parkeerstrook langs de Diezerkade blijft bestaan, ook in het nieuwe ontwerp.

Wordt er iets gedaan aan de CO₂-uitstoot van stilstaande auto’s in de file?

We zoeken naar manieren om auto’s en fietsen beter te laten doorstromen. Maar veiligheid staat altijd voorop, daarom hebben we besloten de stoplichten te houden in de nieuwe inrichting. 

Komt er een buurtcoach?

Er is een wijkmanager externe-link-icoonen een BIZ-coördinator actief in het gebied. Zij vervullen deze rol.

Komt er een kunstwerk in het plan?

Nee,  er komt geen kunstwerk. Wel maken we de omgeving mooier met meer groen en meer ruimte voor zitten en wandelen. 

Wordt het pleintje voor winkelcentrum Diezerpoort (bij Kvik) ook opgeknapt?

Dit valt onder de ontwikkeling van het winkelcentrum en dat wordt op later moment gedaan. 

Waarom wordt de Diezerkade aangepakt en niet bijvoorbeeld de Rhijnvis Feithlaan?

De aanpak van de Diezerkade is onderdeel van een groter plan voor het winkelgebied Dieze en is eerder besproken met de buurt en gemeenteraad. De Rhijnvis Feithlaan hoort daar niet bij. 

Zijn de parkeervakken geschikt voor voertuigen met scootmobiel?

De eerste en laatste vakken van iedere parkeerrij zijn langer (6 meter) en daarom ook geschikt voor grotere voertuigen en voor in- en uitladen.

Kan het witte paaltje aan het begin van het Blekerswegje vervangen worden door iets stevigers?

Ja, dit is een goed idee. We nemen dit mee in het ontwerp. 

Komt er een extra afvalbak op het voetpad langs het water?

Ja, dit wordt meegenomen in het ontwerp

Komen er grotere afvalbakken waar bijvoorbeeld pizzadozen in passen?

We zorgen dat de afvalbakken groot genoeg zijn om pizzadozen te kunnen bevatten.

Waarom is er niet meer groen toegevoegd aan het ontwerp van de Diezerkade?

Er is groen toegevoegd waar het kan, maar het moet wel groot genoeg zijn om goed onderhouden te worden. Kleine stukjes groen zijn moeilijk en duur om schoon te houden. Er is ook ruimte nodig voor parkeerplekken, fietsparkeren en plekken om te lopen. Daarom kan er niet meer groen komen dan nu in het ontwerp staat, omdat dat ten koste gaat van andere belangrijke dingen.

Hoe blijf ik op de hoogte?

Woon je in de buurt of heb je hier een pand/onderneming? Dan ontvang je per post uitnodigingen voor bewonersbijeenkomsten. Ook online vind je informatie over dit project via de projectenpaginaexterne-link-icoon en de nieuwsbriefexterne-link-icoon met nieuws over de ontwikkelingen in het Stadshart. 

Over de kade

Welke lantaarnpalen komen er? De lantaarnpalen die er nu staan, zijn erg fel.

Waarschijnlijk komen er zogenoemde paaltoppen, lantaarnpalen van 4 tot 4,5 meter hoog. Dit zijn dezelfde als op de Brink en Thomas A Kempisstraat. Maar dit onderzoeken we nog bij de verdere uitwerking van het ontwerp. 

Kunnen de meerpalen net zo hoog worden als de nieuwe waterkering?

We willen ze vervangen, maar onderzoeken nog wat de beste aanpak is en wat belanghebbenden (zoals het Waterschap) ervan vinden.

*Meerpalen worden gebruikt om schepen met touwen op hun plaats te houden. 

Kunnen schepen op gelijke afstand van de kade blijven, om drijvend afval tussen kade en schip te voorkomen?

Lijkt ons een goed idee. We kijken hoe we dit kunnen oppakken. 

Kan er een hek langs de kade komen vanwege valgevaar?

We willen groenvlakken toevoegen om een duidelijk verschil te laten zien tussen het water en de kade. Ook kijken we waar we nog extra maatregelen- zoals bijvoorbeeld lage hekjes- toe kunnen voegen. 

Is er plek voor fietsen van de woonboten (bijvoorbeeld achter gasvoorziening)?

Ja, hiermee is rekening gehouden. Bij elke woonboot is ruimte gemaakt voor het parkeren van fietsen.

De meerpalen bij de woonboten zijn te kort; bij hoog water komen de schepen los.. Wat doen jullie hieraan?

Dit bespreken we met het Waterschap en kijken dan of en door wie dit word opgelost. 

*Meerpalen worden gebruikt om schepen met touwen op hun plaats te houden. 

Kunnen er meer plantenbakken langs de kade komen?

Ja, op meerdere plekken komt er extra ruimte voor groen zoals planten en struiken. 

Er staat al lange tijd een woonboot leeg. Wordt daar iets mee gedaan?

De gemeente kan mensen niet zomaar uit hun woonboot zetten, want dat is ook een huis. Zelfs als het er niet goed meer uitziet, kan de gemeente niet besluiten dat een boot weg moet.

Kan er een goede railing langs het water komen? De huidige is onveilig laag.

Er komen groenvakken tussen de stoepen en de rand van de kade. In de stad worden langs de kade nergens hekken/een railing geplaatst, ook niet op plekken waar mensen lopen of zitten. Maar we kijken of we dat op sommige plekken aan deze kade wel kunnen doen.

Over het pleintje

Kan er een (kunst-)waterwerkje in de vorm van grachten met een wokkelpomp komen?

Er is op dit moment geen budget voor een kunstwerk in het project. Mocht er wel een kunstwerk komen, dan begeleidt de kunstcommissie van de stad het proces, zodat meerdere kunstenaars iets kunnen ontwerpen of maken.

Kunnen jullie zorgen dat er geen muurtjes of verhogingen komen bij de woonboten in de buurt? Want dat zorgt voor overlast doordat mensen er gaan zitten.

Het ontwerp is aangepast en zitplekken richting de woonboten zijn verwijderd. Er komen nog wel plekken om te zitten bij het pleintje waar de viskraam staat. 

Kan het plein bij de viskraam een beetje beschikbaar blijven voor evenementen?

Dit plein is niet geschikt voor grotere evenementen. Daar zijn andere plekken in de stad beter voor.  Een klein evenement hier aanvragen mag altijd. De aanvraag wordt op meerdere punten beoordeeld om te bepalen of het door kan gaan.

Komt er een terras op het pleintje bij de viskraam?

Ja, dit wordt meegenomen in het ontwerp.

Kan er een tweede terras van Stroomberg aan het water komen?

Nee, dat werkt niet. Medewerkers moeten dan de straat oversteken voor bestellingen. De gemeente vindt dit onveilig. 

Is het plein open genoeg voor een salsa-avond in de zomer?

Een aanvraag voor een klein evenement mag altijd. Ook hier geldt dat de aanvraag op meerdere punten wordt beoordeeld om te bepalen of het kan.

Meer gezelligheid betekent ook meer opruimen. Wordt dat geregeld?

Er komen extra prullenbakken en we stemmen met ROVA af of het plein, straks nadat het opnieuw is ingericht, vaker schoongemaakt kan worden.

Over verkeersveiligheid

Komen er hoge drempels op de kruispunten Diezerbrink en Diezerplein

Er komen drempels van ongeveer 12 centimeter hoog. Dit is de maximale hoogte die het CROW (het kennisinstituut voor infrastructuur) adviseert. Deze drempels zorgen er voor dat de snelheid van het verkeer omlaag gaat. 

Komt er een zebrapad bij het pleintje?

Ja, aan de Diezerkade richting het pleintje waar de Viskraam staat komt een zebrapad. De verkeerscommissie van de politie heeft dit inmiddels goedgekeurd. 

Waarom komt er geen zebrapad op het kruispunt met het Diezerplein?

Een zebrapad komt alleen op plekken waar veel mensen oversteken.
Dan letten auto’s beter op en is het veiliger. Als er bijna nooit iemand oversteekt, letten auto’s minder goed op. Dan is een zebrapad juist minder veilig. Bij het kruispunt met het Diezerplein steken niet veel mensen over. Daarom komt daar geen zebrapad.

Krijgt langzaam verkeer (voetgangers en fietsers) meer ruimte?

Ja. We werken volgens het STOMP-principe, waarbij voetgangers en fietsers voorrang én meer ruimte krijgen. De stoepen worden breder dan dat ze nu zijn.

Waar staat STOMP voor?

STOMP staat voor stappen (lopen), trappen (fietsen), openbaar vervoer (ov), mobility as a service (deelauto's/deelfietsen) en de personen auto (auto). Voetgangers en fietsers krijgen volgens deze regel meer ruimte. 

Wat wordt er gedaan om de snelheid van het verkeer te verlagen?

We maken de weg smaller. Daardoor gaan auto’s langzamer rijden.
Auto’s moeten beter opletten voor fietsers. Bij het kruispunt met het Diezerplein komt een drempel. Deze oplossingen helpen goed, ook op andere plekken in de stad.

Is er genoeg ruimte voor fietsers, auto’s en vrachtwagens?

Ja, dat kan. De weg is 5 tot 6 meter breed. Dat is volgens de regels genoeg om auto’s en fietsers samen te laten rijden. Er komen geen aparte stroken voor fietsers. Auto’s moeten achter fietsers blijven. Zo gaan ze vanzelf langzamer rijden.

Kan de Diezerkade eenrichtingsverkeer worden?

We hebben dat onderzocht. Maar het zorgt ervoor dat de buurt minder goed bereikbaar is. Ook kan het drukker worden in andere straten.

Wat als de Thomas a Kempisstraat eenrichtingsverkeer wordt richting de Brink en dan weer vanaf daar richting Burgemeester Drijbersingel?

We hebben dit onderzocht. Eenrichtingsverkeer naar de Brink maakt het rustig in de buurt, maar zorgt voor meer verkeer op de Bisschop Willebrandlaan.

Deze optie wordt ook bekeken door het gebiedsteam en na onderzoek van het verkeer in de hele stad. Tijdens de werkzaamheden aan de Diezerkade maken we van de straat geen eenrichtingsweg, omdat het anders te moeilijk bereikbaar is.

Er zit een vervelende stoeprand bij het begin van de Thomas a Kempisstraat. Wordt dat opgelost?

Ja. We leggen daar een groenstrook aan, zodat de bocht niet meer afgesneden kan worden. Daarmee verdwijnt het probleem.

Sinds de rotonde is weggehaald bij de Brink, is het onoverzichtelijk. Doen jullie daar iets aan?

De Brink hoort niet officieel bij het project, maar we gaan toch kijken of we daar met kleine maatregelen iets kunnen verbeteren.

Krijgen fietsers genoeg aandacht in dit project?

Ja. Volgens het STOMP-principe krijgen voetgangers en fietsers voorrang. Er komen geen aparte fietspaden, maar door de weg smaller te maken, moeten auto’s langzamer rijden en achter de fietsers blijven. Dit maakt het veiliger.

Kan het kruispunt Diezerkade/Stenenpijp beter voor fietsers worden ingericht?

Ja, we hebben dit onderzocht. Een verkeerslicht op deze plek is de beste oplossing om te zorgen dat auto’s en fietsers niet in de weg zitten.

Blijven er parkeerplaatsen over voor bewoners?

8 van de 10 parkeerplaatsen blijven. Twee plekken verdwijnen voor groen. Aan de overkant komt een laad- en losplek als vervanging.

Is vrachtverkeer vanaf het plein gevaarlijk bij versmalling?

We hebben de weg zo breed mogelijk gemaakt, dus er komt geen versmalling. We kijken of we vrachtverkeer daar kunnen weigeren, maar dit is nog niet zeker, zowel praktisch als juridisch.

Is de straat niet te smal voor zoveel fietsers?

De breedte van de weg is volgens de landelijke richtlijnen. Omdat er geen fietsstroken zijn, moeten auto’s achter fietsers blijven. Dat zorgt voor lagere snelheden en meer veiligheid.

Is de stoeprand bij Stroomberg gevaarlijk?

Ja, dat pakken we aan. Er komt een groenstrook waardoor auto's en fietsers niet meer over de stoeprand kunnen rijden.

Waarom komt er geen zebrapad tussen Blekerswegje en de Brink?

Er lopen daar niet veel mensen. Zonder veel voetgangers is een zebrapad juist gevaarlijk, omdat automobilisten het dan juist vaker negeren. Daarom komt daar geen zebrapad.

Kunnen jullie van de Diezerbrink een woonerf maken?

Volgens de landelijke regels mag een drukke weg geen woonerf worden. Een woonerf is bedoeld voor kleine straten in woonwijken waar alleen bewoners en bezoekers rijden.