Veelgestelde vragen Assendorperstraat
Lees hier de veelgestelde vragen over de herinrichting van de Assendorperstraat.
Veelgestelde vragen
Waarom wordt de Assendorperstraat opnieuw ingericht?
De Assendorperstraat heeft nu erg veel asfalt en weinig ruimte voor fietsers en voetgangers. De smalle stoepen staan vaak vol met fietsen, wat het lastig maakt voor voetgangers, rolstoelgebruikers, ouders met buggy's en andere gebruikers van het voetpad. Hierdoor is het geen uitnodigende winkelstraat, wat vervelend is voor de ondernemers. Door de straat opnieuw in te richten, willen we er een prettige winkel- en woonstraat van maken met veel ruimte voor voetgangers, fietsers en groen. Bovendien willen we hittestrees en wateroverlast door hevige buien verminderen. De nieuwe inrichting sluit straks beter aan op het gebied vanaf het Dominicanenklooster tot aan de Burgemeester van Roijensingel en de singel van Zwolle.
Waarom wordt de straat nu pas aangepakt, terwijl hier in 2018 al een visie voor lag?
Er was al die tijd (nog) geen geld beschikbaar voor de herinrichting. Dit is er met de vaststelling van de uitvoeringagenda van het programma Stadshart alsnog gekomen.
Hoe ziet het nieuwe ontwerp eruit?
Het ontwerp is gebaseerd op de visie van 2018 en de input van de informatieavonden en de klankbordgroep. Er komt in elk geval meer groen, ruimte voor voetgangers en fietsers en de auto moet zich meer aanpassen aan het andere verkeer. De uitstraling past straks goed bij het eerder ingerichte gebied tussen het Dominicanenklooster en de Burgemeester van Roijensingel én de bij de binnenstad.
Waarom wordt de Assendorperstraat, niet meteen aansluitend, aan Kop van Assendorp aangepakt?
Dit deel van de Assendorperstraat volgt zo snel als mogelijk op de Kop van Assendorp fase 2. Deze fase gaat over het laatste stuk van de Luttenbergstraat en de rotonde bij de Wethouder Alferinkweg. De twee projecten kunnen niet gelijktijdig worden uitgevoerd, vanwege de doorstroming van het verkeer.
In de decembermaand willen we geen werkzaamheden uitvoeren in een winkelstraat, omdat dit in deze periodes de winkels druk bezocht worden.
Hoe ziet de planning eruit?
We werken samen met buurtbewoners, ondernemers, belangenorganisaties en marktpartijen aan een definitief ontwerp voor de straat. We kijken dan naar de behoeftes van de gebruikers van de straat en de mogelijkheden die er zijn. Zodra het ontwerp definitief is vastgesteld door het college en de raad starten de voorbereidingen voor de uitvoering. De uitvoering start naar verwachting in het najaar van 2025
Wanneer is het klaar?
We verwachten de herinrichting in het tweede kwartaal van 2026 afgerond te hebben.
Hoe kan ik meedenken en mijn ideeën delen?
We organiseren verschillende informatie- en inloopmomenten waar u uw ideeën kunt delen. Voor het ontwerpproces is er in het voorjaar van 2024 een startbijeenkomst geweest waar mensen hun wensen en ideeën voor het ontwerp konden delen. Tijdens die bijeenkomst hebben we ook gevraagd om deel te nemen aan de klankbordgroep. Ook kon men zich hiervoor online aanmelden. Uiteindelijk hebben 27 buurtbewoners en ondernemers zich hiervoor aangemeld. Met hen hebben we het verdere ontwerpproces doorlopen. Op 27 november was de laatste grote inloopavond waar het ontwerp tot dan toe is getoond en waar alle aanwezigen op konden reageren. Voordat we met de uitvoering starten organiseren we ook nog bijeenkomsten om samen na te denken over de fases waarin we de werkzaamheden gaan uitvoeren.
Wat wordt er gedaan met mijn input en hoe zie ik dat terug?
We nemen alle opgehaalde input op in het zogeheten Participatiejournaal die wij later via een link aanbieden op de website. Hierin onderbouwen we ook waarom we bepaalde input wel/niet meenemen en hoe wij dit toepassen in het ontwerp.
Hoe blijf ik op de hoogte van de ontwikkelingen?
Meld je aan voor de Stadshartnieuwsbrief, houd de website in de gaten, houd de socials van gemeente Zwolle in de gaten en kom langs op de bewonersavonden.
Kan ik nog bezwaar maken?
Je kunt jouw opmerkingen, suggesties, bedenkingen, zorgen altijd indienen bij de gemeente. Na het vaststellen van het ontwerp door de raad, kun je hier geen bezwaar meer over indienen.
Bij het verlenen van de bouwvergunning kun je nog wel bezwaar maken. Daarbij wordt wel gekeken of je eerder de gelegenheid hebt gehad om te reageren en wat met jouw reactie is gedaan.
Hoeveel terrassen komen er?
Dit is nog niet besloten en is afhankelijk van de beschikbare ruimte, het soort onderneming en de behoefte hiervoor bij de ondernemers
Ik ben ondernemer en wil een terras, hoe kan ik die aanvragen?
Het is geen gegeven dat elke ondernemer een terras krijgt. Dit hangt o.a. af van de locatie en de beschikbare ruimte in het gebied, Heb je interesse in een terras mail dan naar stadshart@zwolle.nl vermeld hierbij jouw adres, soort onderneming en uitvraag voor het terras óf meld het bij de ontwerper/projectleider tijdens een bijeenkomst. Dan worden de mogelijkheden hiervoor bekeken en besproken. Ook als het niet mogelijk is krijg je hierover een bericht.
Hoe wordt er bepaald of iemand een terras krijgt of niet?
Dit wordt bepaald op basis van het nieuwe Terrassenbeleid van Zwolle.
Wat zijn flexibele stroken?
Dit zijn plekken in het gebied die op een flexibele manier ingericht kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan parkeerplaatsen die in de winter veel gebruikt worden maar in de zomer juist niet en dus gebruikt kunnen worden voor bijvoorbeeld een terrasje of ruimte voor fietsparkeren
Hoe flexibel zijn die stroken? Hoe vaak wisselt de indeling?
Het is niet mogelijk om de indeling hiervan per dag aan te passen, dat zou rommelig zijn maar ook voor verwarring zorgen. Wel kun je per seizoen kijken naar het gebruik van de straat en de behoeften hierbij.
Is de auto straks niet meer welkom?
De auto is in de straat zeker nog welkom. In de omgevingsvisie die de gemeenteraad heeft vastgesteld, is wel het streven om meer ruimte te reserveren voor voetgangers en fietsers. Vandaar dat de trottoirs breder worden en er meer plekken komen om je fiets goed te stallen. Ook zien we dat de weg te breed is voor een éénrichtingsweg, wat hand in hand gaat met te hard rijden. Dit zorgt voor grote snelheidsverschillen tussen auto's en fietsers, die we willen terugdringen door de straat smaller te maken en remmende maatregelen toe te passen.
Is er bewijs dat het veiliger wordt op deze manier?
We richten onze straten in met op basis van de richtlijnen van het CROW. Het CROW is een landelijk kennisinstituut voor infrastructuur en mobiliteit. Hierin staan ook adviezen over de breedte van de weg en de manier van de straat inrichten. We zien dat de situatie zoals die nu is, niet aansluit bij de (modernere) richtlijnen. Wanneer de weg gelijkwaardig en volgens deze richtlijnen is ingericht, wordt het ook veiliger.
Hoe wordt er rekening gehouden met mindervaliden en slechtzienden?
Met een stoep zonder obstakels, geleidentegels en een zebrapad.
Kunen grotere voertuigen nog wel door de straat, als de straat smaller wordt?
Er wordt rekening gehouden met het in- en uitrijden van grotere voertuigen.
Komen er ook zebrapaden?
Er wordt weer een zebrapad gemaakt in de buurt van het plein bij de Jumbo.
Verdwijnen alle parkeerplaatsen?
Nee, er blijft ruimte voor parkeren en ook zijn er 2 parkeerplaatsen voor mindervaliden. Maar we willen wel flexibele stroken maken, waarbij we de parkeerplaatsen (tijdelijk) inrichten met andere voorzieningen, zoals terrassen. Hoe dit er precies uit gaat ziet hangt af van of de buurtbewoners en ondernemers parkeerplaatsen hiervoor willen opofferen en zo, ja hoeveel dan. Momenteel loopt er een onderzoek naar de parkeerdruk in de straat. Daarnaast is er ook veel behoefte aan fietsparkeren. Hier wordt in dit plan rekening mee gehouden.
Verdwijnt betaald parkeren?
Nee, het blijft zoals het nu is.
Wat gaan jullie doen aan te hard rijden?
We passen snelheidsremmende maatregelen toe zoals plateau's (verhogingen), versmallen de straat ener komt een andere wegverharding (klinkers in plaats van asfalt).
Hoe komen de kruispunten eruit te zien?
Het CROW (landelijk kennisinstituut voor infrastructuur) adviseert om op wegen zoals de Assendorperstraat de kruispunten gelijk te maken. Dat betekent dat rechts voorrang heeft. Dat is ook het basisuitgangspunt voor dit ontwerp. Het kruispunt bij de Action is nu ook zo ingericht. Op een aantal kruispunten doen we dit niet en blijft de weg zoals dat nu is, maar daar zorgen we wel voor overzichtelijkere uitritten.
Komt er meer groen terug in de straat?
Ja, er komen ongeveer 20 extra bomen bij en groenvlakken met grassen, struiken en planten. Dit wordt verdeeld over het gebied. Waar de nadruk ligt op het hart van de straat (bij het plein van de Jumbo)
Worden er bomen gekapt?
Nee, de bestaande bomen blijven staan.
Welke bomen en planten komen er?
Dat moet nog worden bepaald.
Wie doet het onderhoud aan het groen?
Plantsoenen en bomen worden door ROVA onderhouden. Het onderhoud van de geveltuinen, ligt bij de bewoners/ondernemers bij wie een geveltuin is aangelegd. Het aanleggen van een geveltuin is altijd in overleg met de bewoners/eigenaren van het pand.
Wordt de binnentuin van het Dominicanenkooster ook aangepakt?
Het Dominicanenklooster hoort niet bij het project en is ook niet van de gemeente. De gemeente heeft wel contact met de ontwikkelaar van het Dominicanenklooster om te kijken of we kunnen samenwerken én om de ontwikkelaar te informeren over de plannen en uitvoering voor de Assendorperstraat. In de huidige plannen van de ontwikkelaar is er wel een wens om de kloostertuin te vernieuwen en toegankelijker te maken.