Luttenbergstraat
De gemeente Zwolle gaat de Luttenbergstraat opknappen. Hierdoor wordt het gebied makkelijker toegankelijk, veiliger en overzichtelijker. Dit is de tweede fase van het project de Kop van Assendorp. In deze fase wordt de Luttenbergstraat vanaf de Assendorperdijk tot aan het kruispunt Wethouder Alfrinkweg opnieuw ingericht en veiliger gemaakt. De gemeente heeft hiervoor een rijksbijdrage ontvangen in het kader van de Versnellingsafspraken Woningbouw en Mobiliteit.
Het ontwerp
Het ontwerp volgt het STOMP-principe (Stappen, Trappen, OV, deelMobiliteit, Privéauto), waarbij voetgangers en fietsers meer ruimte krijgen. Daarna volgen het openbaar vervoer, deelmobiliteit en privéauto's. Er is met het ontwerp rekening gehouden met de toekomstige mobiliteitshub Weezenlanden-Noord.
Het gebied wordt ingericht als een 30 km-zone, met een nieuwe rotonde en zebrapad voor een verbeterde verkeersveiligheid. Daarnaast komt er extra groen, wat het gebied niet alleen mooier maakt, maar ook beter bestand maakt tegen extreme weersomstandigheden door klimaatverandering. Dit sluit aan bij de ambitie om het Stadshart van Zwolle duurzamer en beter toegankelijk te maken en versterkt de verbinding met de historische binnenstad. Daarnaast sluit de nieuwe uitstraling van het gebied straks beter aan op de Singel van Zwolle.
We houden de inrichting van fase 1 van Kop van Assendorp aan, bestaande uit het straatontwerp en de keuze in materialen zoals het soort stenen.
Doelen
- Zorgen voor veiligheid
- Weerbestendig tegen hitte en regen
- Voldoende ruimte voor verkeer
- Genoeg plek voor de bus
Bestaande weg
Twee wegen die soms naast elkaar lopen. Ze zijn ongeveer 7 meter breed en hebben een fietspad en een stukje gras of planten in het midden.
Nieuw ontwerp
Een weg van 6 meter breed met klinkers, waar auto's en fietsers rijden. Aan de zijkanten zijn stoepen, planten en bomen.
Rotonde
- De bocht is breed genoeg voor bussen en er is ruimte om langs het middeneiland te rijden.
- Er is plek voor wateropvang op het middeneiland.
- Het fietspad is 2,5 meter breed en ligt 5 meter van de autoweg. Zo kunnen automobilisten de fietsers goed zien als ze afslaan.
Aanpassingen Luttenbergstraat
- Profiel Luttenbergstraat inrichten zoals het eerste deel van de Kop van Assendorp
- Weg van 6 meter met klinkers
- Meer ruimte voor de fietser bij de rotonde
Aanpassingen Wethouder Alferinkweg
- Afstand fietspad zo groot mogelijk
- De middengeleider van 2,5 meter breed.
- De weg van 4 tot 4,5 meter breed.
- Een zebrapad bij de Luttenbergstraat om veilig over te steken
Dit project is de tweede fase van Kop van Assendorp. Bekijk hieronder de video over de eerste fase.
Blijf op de hoogte
Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in het Stadshart? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.