Bereikbaarheidsagenda Binnenstad
Zwolle is een bruisende en gastvrije stad waar iedereen welkom is. Het is een fijne, compacte stad; er is veel te doen en alles is dichtbij. Het is een plek waar jong en oud plezierig kunnen wonen, waar steeds meer bezoekers het prachtige centrum weten te vinden en een plek waar ondernemers oneindige kansen zien. Kortom: in Zwolle is er voor ieder wat wils, nu én in de toekomst. Want, de stad is in beweging en wij bewegen mee. Om de stad leefbaar, toegankelijk en gastvrij te houden, is een goede balans nodig tussen wonen, ondernemen, werken en vrije tijd. Dit vraagt om een nieuwe blik op de openbare ruimte, en daarmee ook op parkeren. In de afgelopen zestig jaar is het aantal inwoners van Zwolle namelijk verdubbeld, terwijl het aantal auto’s twintig keer zoveel is geworden. En de groei gaat door, ook in het Stadshart. Dat betekent dat we ruimte slimmer moeten benutten, zodat de stad niet dichtslibt maar prettig blijft om te wonen, werken en bezoeken.
Bereikbaarheidsagenda Binnenstad
Om mee te denken over deze vraagstukken is vorig jaar het Platform Bereikbaarheidsagenda Binnenstad opgericht. Dit platform, waarin veel belangenbehartigers zijn vertegenwoordigd, heeft zich gebogen over onderwerpen zoals parkeren, fietsen, duidelijke bewegwijzering, logistiek, voorzieningen voor mensen met een beperking en de wensen van culturele instellingen. Het gezamenlijke doel: de binnenstad van Zwolle sterker maken en daarbij rekening houden met elkaars belangen.
Wat is de uitdaging?
Om goed te blijven meebewegen met de ontwikkelingen van deze tijd én de komende twintig jaar is een goede balans nodig tussen de verschillende functies van de binnenstad zoals wonen, ondernemen, werken en vrije tijd. Daarbij zijn de wensen en belangen van inwoners, bezoekers, ondernemers en andere betrokkenen erg belangrijk. We hebben oog voor iedereen, maar willen ook bepaalde keuzes maken. Want, de openbare ruimte is beperkt, daarom moeten we anders omgaan met de invulling ervan. Een deel van die keuzes maken we op het gebied van mobiliteit. Want, hoe wij straks leven en ondernemen, heeft invloed op hoe we ons bewegen.
In de Bereikbaarheidsagenda Binnenstad komt dit alles samen.
Niet alles stond ter discussie
Goed om te weten dat uitgangspunten en maatregelen in de door de gemeenteraad goedgekeurde visies niet meer ter discussie staan. En dat, daar waar het kan, gebieds- en straatontwikkelingen niet stilstaan. Wél gebruiken we de input van het Platform Bereikbaarheidsagenda Binnenstad om het zo zorgvuldig mogelijk te doen. Of het nou gaat om de planning en de wensen vanuit de stad om ontwikkelingen voor een ieder op de best mogelijke manier in te vullen. Waar gaat het in de Bereikbaarheidsagenda dan wel om? Dat lees je hieronder, bij ‘Wat is de Bereikbaarheidsagenda?’.
Informatie over de Bereikbaarheidsagenda Binnenstad, collegereactie en uitwerkingen
Wat is de Bereikbaarheidsagenda Binnenstad?
In verschillende beleidsstukken als de Omgevingsvisie, het Ontwikkelprogramma Ons Stadshart van Morgen en de Parkeerstrategie 2040 zijn ambities en uitspraken omtrent mobiliteit in de binnenstad vastgelegd. Met de Bereikbaarheidsagenda Binnenstad willen we inzicht en invulling geven over de samenhang tussen de mobiliteitsstappen die gezet worden en wanneer ze gezet worden. Het gaat onder andere over; fiets- en autoparkeren (bewoners en bezoekers), verkeersveiligheid, selectieve toegang, mobiliteitshubs, zero-emissie stadslogistiek, doorfietsroutes, deelmobiliteit en openbaar vervoer. De vraag is daarbij: kunnen we de ene stap zetten voordat een andere stap klaar is? En hoe zorgen we dat ook tijdens de veranderingen de binnenstad bereikbaar, leefbaar en gastvrij blijft?
In deze agenda wordt in samenhang beschreven welke mobiliteitsstappen er gezet worden en wanneer ze gezet worden. We doen dit samen met het Platform waarin alle belangengroepen vertegenwoordigd zijn. Het platform brengt de wensen vanuit de achterban in, samen kijken we naar de best mogelijke oplossing en planning. De Bereikbaarheidsagenda Binnenstad blijft binnen de vastgestelde visies en uitgangspunten die daarin zijn opgenomen. We verkennen daarnaast met elkaar over welke onderwerpen nog wel uitspraken nodig of gewenst zijn. Het platform heeft op 9 december de Bereikbaarheidsagenda aangeboden aan wethouder Roelfs en Rots. Op 29 januari 2024 is de collegereactie en andere documenten overgedragen aan de raad en daarmee openbaar.
Wie heeft de Bereikbaarheidsagenda Binnenstad gemaakt?
Deelnemers aan het platform waren: C7 (cultuur), bbZ (bewonersvereniging), ZwolleFonds, Fietsersbond, CCR (City Centrum Retail), KHN (Koninklijke Horeca), Rover, Toegankelijk Zwolle, Veiligheidsregio, Vrienden van de Stadskern, MKB Nederland en EBS (busmaatschappij).
Welke voorstellen en adviezen heeft het Platform opgenomen in Bereikbaarheidsagenda?
Het afgelopen jaar heeft het Platform, waar veel belangenbehartigers aan tafel zaten, flink wat complexe vraagstukken op tafel gehad. Denk aan onderwerpen zoals parkeren, fietsen, bewegwijzering, logistiek, voorzieningen voor minder validen en de positie van culturele instellingen.
Het resultaat? Een agenda, met daarin 63 adviezen, die breed gedragen wordt en waarmee het Platform, samen met de gemeente, de stad sterker wil maken.
Voor welke adviezen is er nog onderzoek nodig om er mee aan de slag te gaan?
Een aantal adviezen over routes, bewegwijzering, fietsverboden en taxi’s vallen niet binnen bestaande of geplande projecten. Op dit moment zijn er niet genoeg middelen en financiële garanties om hiermee aan de slag te gaan. Tegelijkertijd begrijpen we de oproep van het Platform om hier aandacht aan te besteden. Daarom willen we samen met het Platform deze vraagstukken verder onderzoeken en uitwerken. Zo krijgen we beter inzicht in welke maatregelen nodig zijn en hoe deze financieel onderbouwd kunnen worden voordat we ze uitvoeren.
Per 1 mei 2025 geen parkeervergunning voor nieuwe bewoners binnenstad
Een van de adviezen die het Platform aan het college heeft gegeven is om per 1 mei 2025 te stoppen met de uitgifte van parkeervergunningen voor nieuwe bewoners in de binnenstad. Bewoners met het recht op een parkeervergunning kunnen tegen hetzelfde tarief een abonnement in één van de parkeeraccommodaties aanvragen. Bewoners van de binnenstad komen eveneens niet meer in aanmerking voor het aanvragen van een bezoekersvergunning. Zij kunnen een parkeerabonnement nemen in een van de parkeeraccommodaties. Zo houden we voldoende parkeerruimte voor vergunninghouders beschikbaar en kunnen we kort parkeren beter faciliteren. Het college heeft dit advies overgenomen. Dat betekent dat deze maatregel per 1 mei 2025 ingevoerd wordt.
Waar vind ik alle adviezen als het gaat om autoparkeren in de binnenstad?
Parkeren is van belang voor bewoners, voor bezoekers aan de binnenstad maar bijvoorbeeld ook voor minder validen. De adviezen en de reactie van het college zijn te vinden in de openbare stukken (Bereikbaarheidsagenda). De adviezen met de nrs. 37 t/m 48 gaan vooral over autoparkeren.
Hoe weten belanghebbenden in de binnenstad wat er wanneer gaat veranderen?
Op korte termijn start de gemeente de communicatie op over de mogelijkheden van het omzetten van een parkeervergunning naar een parkeerabonnement.
Welke status heeft de Bereikbaarheidsagenda?
Het college van B en W onderschrijft alle doelstellingen die het Platform in de agenda heeft uitgewerkt en neemt de meeste adviezen over (januari 2025). Dit betekent dat ze uitgevoerd kunnen worden binnen lopende projecten in de binnenstad. Een aantal adviezen kan worden opgenomen in toekomstige projecten. Vijf adviezen wil het college eerst verder onderzoeken alvorens daar geld en capaciteit voor vrij te maken, zoals de adviezen over de bewegwijzering voor bezoekers in de binnenstad en over de taxistandplaatsen.
Het debat in de raad vindt plaats op dinsdag 4 maart. De besluitvorming c.q. afhandeling op 31 maart 2025.
Hoe worden de veranderingen in mobiliteit en openbare ruimte aangepakt?
In de verschillende visies staat dat de maatregelen op het gebied van mobiliteit niet van de ene op de andere dag ingevoerd worden, maar we blijven stappen zetten. Ze zijn een verlengde van de weg die we al eerder zijn ingeslagen om anders om te gaan met de openbare ruimte. Denk aan het verplaatsen van betaald parkeerplaatsen en parkeerplaatsen voor vergunninghouders. We nemen de tijd om de maatregelen stapsgewijs in te voeren. De komende tien tot vijftien jaar gaan we hiermee aan de slag vanuit de volgende uitgangspunten:
- We benutten de vraagstukken die er in binnenstad liggen
- We benutten de ontwikkelingen zoals nieuwbouw of toenemende parkeerdruk. Bijvoorbeeld gebiedsontwikkelingen als het Noorderkwartier.
Dat betekent dat als het kan of als het nodig is, we starten met gebieds- en/of straatontwikkeling. Voor de uitvoering van alle projecten nemen we tien tot vijftien jaar.
Stopt het Platform?
Nee het Platform evalueert in maart 2025. En bespreekt dan ook hoe en in welke vorm zijn doorgaan.
Blijf op de hoogte
Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in het Stadshart? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.