Digitaal vaardig dankzij Informatiepunt Digitale Overheid

Kunnen lezen, schrijven, rekenen en op de computer werken zijn belangrijk om zo zelfstandig mogelijk mee te doen in de samenleving. Gemeente Zwolle wil daarom deze basisvaardigheden van inwoners vergroten en versterken. Dat draagt bij aan een inclusievere samenleving en maakt het leven van inwoners kansrijker. Zo voelen mensen zich vaak gezonder, zelfstandiger en zelfverzekerder als hun basisvaardigheden vergroot zijn. Een voorbeeld van zo'n basisvaardigheid is digitaal zakendoen met de overheid.

Wie digitaal niet mee kan komen, kan gefrustreerd raken of buitenspel komen te staan. Door moeite met de digitale wereld kunnen inwoners belangrijke voorzieningen mislopen, zoals huurtoeslag of bijstand. Met het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) is dat verleden tijd. We spraken met Marianne Elsjan of Wipper, coördinator van de IDO’s in Zwolle. 

Vier informatiepunten in Zwolle 

Toen de overheid besloot om balies te sluiten en het contact met inwoners te digitaliseren, ontdekte ze dat dit voor veel inwoners een groot probleem oplevert. Overheidsorganisaties verenigden zich en stelden een loket voor in bibliotheken waar inwoners terecht kunnen met hun vragen over de digitale overheid. Dat loket kennen sommigen van jullie misschien als het IDO. Deze informatiepunten zijn in Zwolle over vier locaties verspreid: Stadkamer Centrum, Aa-landen, Stadshagen en Zwolle-Zuid.  

Digi-D 

Marianne vertelt: “Wij zien de bibliotheek als wegwijzer voor inwoners. Er is behoorlijk wat aanloop bij de informatiepunten. Begin juli 2023 stond de teller op 425 inwoners (dit aantal is gerekend vanaf de IDO-opening halverwege 2021, red.) De meeste vragen gaan over het werken met Digi-D. Want dat heb je bijna overal voor nodig tegenwoordig. Sommigen hebben hulp nodig bij het aanvragen en activeren van een account Anderen zijn hun wachtwoord vergeten en vragen ons om hulp bij het regelen van een nieuw wachtwoord.” 

Twee mensen bij het Informatiepunt Digitale Overheid

Cursussen om digitaal vaardig te worden

Bij de IDO’s werken medewerkers van Stadkamer. “Daar hebben we bewust voor gekozen, omdat we vinden dat deze taak hoort bij het werk van een bibliotheekmedewerker”, aldus Marianne.

Bij de IDO’s werken medewerkers van Stadkamer. “Daar hebben we bewust voor gekozen, omdat we vinden dat deze taak hoort bij het werk van een bibliotheekmedewerker”, aldus Marianne. Bij cursussen werken de IDO’s samen met vrijwilligers. In de cursus ‘Klik en Tik’ leren inwoners onder andere hoe ze kunnen e-mailen en hoe ze veilig kunnen internetten. Voor andere cursussen, bijvoorbeeld over hoe je boodschappen kunt doen op het internet of kunt videobellen, werkt Stadkamer samen met ‘Welkom Online’ van het Nationaal Ouderenfonds. 

Hulp bij eerste stappen 

Doordat de informatiepunten in Stadkamer inwoners helpen met de eerste stappen, houden medewerkers van Op Orde meer tijd over voor de stappen erna. “Als je huurtoeslag of een uitkering moet aanvragen, heb je Digi-D nodig. Wij helpen inwoners bij de aanvraag en activering, daarna neemt Op Orde het stokje van ons over”, vertelt Marianne. Er komen vooral mensen van 65 jaar en ouder langs met vragen over de digitale overheid.  

Dáár zijn waar de mensen zijn  

Ondanks dat veel inwoners de IDO’s weten te vinden, ziet Marianne dat er ook een groep is die niet zo makkelijk naar de bibliotheek gaat. “We denken altijd dat de bibliotheek heel vanzelfsprekend en laagdrempelig is. Grotendeels is dat ook zo. Maar we willen ook dáár zijn waar de mensen zijn. Daarom openen we dit najaar ook een informatiepunt in wijkcentrum de Pol in Zwolle-Zuid. Het wijkcentrum is slechts één deur verder dan Stadkamer Zuid, toch lopen sommigen daar wel naar binnen en niet bij de bieb. Verder sluiten we dit najaar aan bij het Digiservicepunt in Holtenbroek. Het IDO doet ook aan pop-up spreekuren. Tijdens de Belastingdagen in maart hadden we een pop-up locatie, waar mensen terechtkonden met vragen over Digi-D. Die vragen moesten ze eerst beantwoord hebben, voordat ze verder konden met hun belastingaangifte”.

Digitaal vaardig worden voor laaggeletterden 

Naast extra spreekuren op nieuwe locaties, zijn er nog meer ontwikkelingen bij de IDO’s. Zo is er een nieuwe versie van de computercursus ‘Klik en Tik’: ‘Taalklik’. “Deze versie is voor laaggeletterde mensen heel geschikt. Wist je dat zo’n 9% van de Zwollenaren laaggeletterd is? Daarom willen we Taalklik ook beschikbaar stellen bij onze Stadkamers”.  

Meer informatie 

Kijk voor de openingstijden van de IDO’s op de website van Stadkamerexterne-link-icoon. Heb je een vraag over het Informatiepunt Digitale Overheid in Stadkamer Zwolle? Neem dan contact op met Marianne.ElsjanofWipper@stadkamer.nl

Afspraak maken

In het Stadskantoor kunt u alleen op afspraak terecht.

Maak een afspraakexterne-link-icoon

Stadskantoor, Lübeckplein 2, 8017 JZ Zwolle
Stadhuis, Grote Kerkplein 15, 8011 PK Zwolle

Neem contact met ons op

Postbus 10007, 8000 GA Zwolle

Stuur een berichtexterne-link-icoon

Telefoon: 14 038 (5 cijfers,
tussen 08.30 en 17.00 uur)
Vanuit het buitenland: +31 38 498 31 38

Whatsappexterne-link-icoon: 06 83 29 66 88
(bellen naar dit nummer is niet mogelijk)

BTW/KvK-nummer

BTW: NL001900249B01
KvK: 08218173

© 2024 /sociaaldomein