Logo van Gemeente Zwolle dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Zwolle
Logo van Gemeente Zwolle dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Zwolle
Zwolse collega's afgebeeld als superhelden.

Sociaal Rechercheur

Wij zoeken twee sociaal rechercheurs! Je houdt je bezig met handhaving van wet- en regelgeving op het gebied van sociale zekerheidsfraude. De sociale recherche werkt voor een samenwerkingsverband voor meerdere gemeenten, waarvan Zwolle centrumgemeente is. De kerntaak van de sociaal rechercheur bestaat uit het in opdracht van de deelnemende gemeenten instellen van bestuursrechtelijke en strafrechtelijke onderzoeken naar bijstandsfraude en het adviseren en ondersteunen van deze gemeenten.

Vacature kenmerken
Dienstverband / uren per weekTijdelijk voor een jaar, met uitzicht op vast / 36 uur per week
Werk- en denkniveauHBO
SalarisMaximaal €4752,- (functieschaal 9) 
AfdelingInkomensondersteuning, team handhaving
VacaturehouderAndré Roossien

Je team / afdeling

Wij willen dat zoveel mogelijk mensen bijdragen aan de samenleving en zo min mogelijk mensen afhankelijk zijn van het sociale vangnet. Daarbij gaan we uit van eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van mensen. De afdeling Inkomensondersteuning zorgt dat er geen financiële belemmering is om te werken, te re-integreren of te participeren. De afdeling bestaat uit Team Inkomen (team Intake en team Beheer), Team Uitkeringsadministratie, Team Vordering en Verhaal, Team Regionaal Bureau Zelfstandigen, Team Handhaving, Team Schulddienstverlening en Team Inburgering Participatie en Arbeid.

Dit doe jij

Je houdt je bezig met handhaving van wet- en regelgeving op het gebied van sociale zekerheidsfraude. De sociale recherche werkt voor een samenwerkingsverband voor meerdere gemeenten, waarvan Zwolle centrumgemeente is. De kerntaak van de sociaal rechercheur bestaat uit het in opdracht van de deelnemende gemeenten instellen van bestuursrechtelijke en strafrechtelijke onderzoeken naar bijstandsfraude en het adviseren en ondersteunen van deze gemeenten.
- Je verricht, zelfstandig en in teamverband, bestuursrechtelijke en strafrechtelijke onderzoeken naar uitkeringsfraude;
- Dit kan ook zijn in de vorm van themacontroles of projecten;
- Je voert actief consult uit bij de regiogemeenten waarbij je waar nodig, adviseert, ondersteunt en in overleg, zelfstandig onderzoek opstart;
- Je vordert ten onrechte ontvangen uitkering terug.
- Ter verificatie van de woon- en leefsituatie en in het kader van re-integratie leg je huisbezoeken af.
- Je beoordeelt in hoeverre risicosignalen aanleiding geven tot fraudeonderzoek maar werkt ook aan het voorkomen van fraude;
- Je adviseert en ondersteunt de consulenten bij de beoordeling van de rechtmatigheid van uitkeringen en bij naleving en handhaving aangaande re-integratie.
- Je adviseert bijvoorbeeld niet alleen over terugvordering of het beoordelen van een bestuursrechtelijke boete dan wel verbaliseert, maar je hebt ook oog voor persoonlijke omstandigheden;

Waarom Zwolle?

Het is uitdagend om voor een gemeente te werken waar veel gebeurt en op een afdeling die continu in ontwikkeling is. We passen de omgekeerde toets en menselijke maat toe en hebben een integrale manier van werken

Dit ben jij

Je hebt een Hbo werk- en denkniveau, op sociaal en juridisch gebied, sociaal zekerheidsrecht en met name ( de uitvoering van) de Participatiewet en Algemene wet bestuursrecht. Je hebt bij voorkeur een geldige opsporingsbevoegdheid. Je hebt ervaring en/of affiniteit met controle onderzoeken en/of handhaving van regelgeving en kennis van de Participatiewet en aanverwante regelingen. Ook ben je digitaal vaardig en bekend met SvhSD, E-suite/Medewerkersportaal, Civision Makelaar Suite en Suwinet. Je vindt snel de weg op de sociale kaart van Zwolle. Je bent sociaal en een benaderbare, zelfverzekerde persoonlijkheid die door passende communicatie weet te overtuigen en vertrouwen te winnen. Je hebt een sterk rechtvaardigheidsgevoel maar ook oog voor de belangen van alle betrokken partijen. De werkdruk, we hebben een flinke caseload, kun je aan. Je voelt je niet zo snel gestrest, gaat rustig door met ademhalen, schakelt makkelijk tussen de verschillende systemen en overziet goed de gevolgen. Je beschikt ook over een goede schriftelijke vaardigheid, analytisch vermogen en kunt zakelijk en objectief rapporteren. Je bent collegiaal en kunt goed in teamverband werken.
Dit bieden wij
Een salaris van maximaal €4752,- (functieschaal 9) bruto per maand bij een volledige werkweek van gemiddeld 36 uur per week. Het salaris is afhankelijk van opleiding en ervaring. Daarnaast ontvang je 17,05% van je salaris in de vorm van een individueel keuzebudget (IKB), waarmee je een deel van je arbeidsvoorwaarden naar eigen wens kunt inrichten. Je hebt de mogelijkheid om dit bedrag maandelijks of jaarlijks te laten uitkeren. Het vakantiegeld en een dertiende maand is in dit bedrag opgenomen. Het pensioen dat voor je wordt opgebouwd, staat los van deze regeling.
Wij investeren in je (persoonlijke) ontwikkeling en horen graag hoe jij dit ziet. In Zwolle werken we hybride. We hebben een budget voor je beschikbaar om je werkplek thuis in te richten. Ook krijg je een laptop en telefoon van de 'zaak'.

Zwolle, #hartstad en organisatie

In Zwolle geloven we dat het leven beter wordt als we samenwerken met inwoners, ondernemers en partners in de stad. En dat blijkt te werken, want Zwolle scoort hoog op 'kwaliteit van leven'. Inwoners hebben een groot hart voor de stad, houden van het groen, werken, ondernemen met plezier en voelen zich veilig.
We kijken uit naar een toekomst met meer dan 160.000 inwoners. Het is onze missie om onze brede welvaart te behouden en te versterken. Dit doen we door unieke talenten samen te brengen en onze passie voor de stad en haar inwoners te delen. In Zwolle kun je jezelf ontwikkelen, je interesses en vaardigheden verkennen en de vrijheid ervaren om te doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent.
We zijn een organisatie, waar we elkaar waarderen, accepteren en respecteren om wie we zijn. Diversiteit verrijkt onze organisatie en zorgt voor een kleurrijk Zwolle, waar iedereen zich thuis voelt.

Meer weten?

Laat weten wie je bent en wat je wilt weten. Neem contact op met André Roossien, teammanager Handhaving Sociaal Domein, (038) 498 3065 of Geralt Hulshof, Teamcoördinator team Handhaving, (038) 498 2094.

Solliciteren

Solliciteren kan tot en met 4 februari 2024, alleen door middel van de sollicitatieknop. De gesprekken zijn gepland op dinsdag 13 februari 2024. Misschien kun je hier al rekening mee houden in je agenda.