Regisseur openbare orde en veiligheid & casuïstiek
Je staat het bestuur van Zwolle met raad en daad bij over openbare orde en veiligheid. Hoe kunnen we anticiperen op maatschappelijke onrust? Wat te doen bij een crisis of ernstig incident? En hoe kunnen we de sociale veiligheid versterken?
Dienstverband / uren per week | Tijdelijk voor een jaar, met intentie tot vast / 32 – 36 uur per week |
Werk- en denkniveau | HBO |
Salaris | Maximaal € 5.621,- (Schaal 10A) |
Afdeling | Fysieke Leefomgeving |
Vacaturehouder | Mathilde van der Veen |
Team Veiligheid en Leefbaarheid
Het team Veiligheid werkt aan een veilig Zwolle. We voeren de regie op de (beleids)aanpak van openbare orde en veiligheid. Als logische en professionele partner zijn we betrouwbaar, benaderbaar en verbindend. We kijken vooruit, denken mee en werken integraal en proactief. Samen met collega's en ketenpartners anticiperen we op crises, schakelen snel bij onveilige situaties en laten ook onze uitvoeringskracht zien.
Dit doe jij
Je staat het bestuur van Zwolle met raad en daad bij over openbare orde en veiligheid. Hoe kunnen we anticiperen op maatschappelijke onrust? Wat te doen bij een crisis of ernstig incident? En hoe kunnen we de sociale veiligheid versterken?
Regie op voorbereiding en uitvoering
Gebeurtenissen, zoals demonstraties en grote events, kunnen maatschappelijke onrust veroorzaken. Jij anticipeert hierop en voert de regie op de voorbereiding en (samen met collega's) op de uitvoering. Wat zijn de veiligheidssignalen, mogelijke scenario's en de daarbij behorende plannen van aanpak? Je geeft een goed onderbouwd advies aan het bestuur en in het bijzonder aan onze burgemeester die verantwoordelijk is voor de openbare orde. Daarnaast zorg je met collega's dat de gebeurtenissen operationeel kunnen plaatsvinden. Denk daarbij aan verkeersveiligheid en crowd management.
Snel schakelen bij crises en incidenten
Soms worden we geconfronteerd met plotselinge, ingrijpende gebeurtenissen. Zoals een ernstig misdrijf of een explosie. Dan is het belangrijk om snel te schakelen.
In korte tijd maak je een analyse van de maatschappelijke impact, schat je bestuurlijke risico's in en geef je een advies. Daarbij vind je de juiste balans tussen 'onderschatten' en 'te groot maken', voer je regie op de bestuurlijke advisering, adequate maatregelen en een zorgvuldig communicatietraject. Uiteraard betrek je collega's en ketenpartners, werk je intensief met ze samen.
Casuïstiek sociale veiligheid
We willen dat mensen zich veilig voelen in Zwolle. Daarvoor is het nodig om criminaliteit en overlast terug te dringen. Samen met collega's en partners in het veiligheidsdomein bespreek je complexe casuïstiek. Denk aan radicalisering, ondermijning, mensenhandel of notoire overlastgevers in de openbare ruimte. Je denkt mee over beleid en aanpak of maakt een plan van aanpak.
Op basis van je analyse en duiding van signalen adviseer je de burgemeester en/of collega's, denk je mee over een plan of maak je een plan van aanpak.
Samenwerken
Je haalt veel informatie uit het 'veld' op en werkt samen met interne en externe partners, waaronder wijkmanagers, politie, woningcoöperaties, het Sociaal Wijkteam, Zorg- en Veiligheidshuis en het Openbaar Ministerie. Ook sluit je aan bij diverse overleggen, zoals het politieoverleg Zwolle (overleg burgemeester en teamleiding politie – operationeel/tactisch). Dit overleg bereid je voor en tijdens het overleg adviseer je de burgemeester.
Piket
Eén keer in de acht werken heb je gedurende één week 24/7 piketdienst. Zijn er incidenten gerelateerd aan de openbare orde of fysieke en sociale veiligheidscrises? Dan adviseer je onze burgemeester, de regionale crisisorganisatie en/of regisseer je het incidentenmanagement.
Waarom Zwolle?
Je krijgt energie van het werken voor een stad, waarin veel gebeurt. Elke week is anders en soms lopen de incidenten in elkaar over. Je werk kan door de dynamiek in de maatschappij in de loop van de tijd veranderen. Dit spreekt je aan, want je houdt van nieuwe uitdagingen.
Dit ben jij
Je hebt een Hbo werk- en denkniveau en bent een denkende doener. Je houdt van actie en steekt graag je handen uit je mouwen. Ervaring binnen het veiligheidsdomein en met veiligheidscasuïstiek heeft de voorkeur gezien onze complexe dossiers.
Je analyseert een casus razendsnel, vindt oplossingen, adviseert vanuit de inhoud, hebt oog voor het proces, houdt rekening met alle belangen, stuurt op resultaat en pakt door als het nodig is. Je bent je bewust van je verantwoordelijkheid. Het gaat over de veiligheid van inwoners en het bestuur vertrouwt op je adviezen.
Organisatorisch ben je scherp. Je maakt heldere werkafspraken en bewaakt de voortgang.
In de relatie stel je je stevig op en maak je controversiële onderwerpen bespreekbaar. Dat kun jij doen door je prettige manier van communiceren, waarbij je je van nature snel verbindt en laveert tussen verschillende beïnvloedingsstijlen. Door die verbinding creëer je vertrouwen en draagvlak en smeed je 'teams' die samenwerken in de vraagstukken.
Voor de piketdienst (een keer in de acht weken) is het nodig dat je binnen een uur in Zwolle bent. Je bent sowieso flexibel in je werktijden. Als er iets gebeurt in de stad, wil je er gewoon graag bij zijn!
Dit bieden wij
Een salaris van minimaal € 3.558,-- (minimum aanloopschaal 10) tot maximaal € 5.621,-- (maximaal functieschaal 10A) bruto per maand bij een volledige werkweek van gemiddeld 36 uur per week. Het salaris is afhankelijk van opleiding, kennisniveau en ervaring. Daarnaast ontvang je 17,05% van je salaris in de vorm van een individueel keuzebudget (IKB) waarmee je een deel van je arbeidsvoorwaarden naar eigen wens kunt inrichten. Je hebt de mogelijkheid om dit bedrag maandelijks of jaarlijks te laten uitkeren. Het vakantiegeld en een dertiende maand is in dit bedrag opgenomen. Het pensioen dat voor je wordt opgebouwd, staat los van deze regeling.
Wij investeren in je (persoonlijke) ontwikkeling, dus we horen graag hoe jij dit ziet. In Zwolle werken we hybride, meestal twee á drie dagen op kantoor en rest van de werkweek thuis. Daarin zijn we flexibel en dat ben jij dus ook. We hebben een budget voor je beschikbaar om je werkplek thuis in te richten. Ook krijg je een laptop en telefoon van de 'zaak'. Ons Stadskantoor is trouwens makkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer.
Je werkt minimaal 32 tot 36 uur. Je start met een jaarcontract, uiteraard met de bedoeling om je daarna een vast dienstverband te geven. In samenspraak ontdekken we waarom jij en de gemeente Zwolle blijvend bij elkaar passen.
Zwolle, #hartstad en organisatie
In Zwolle geloven we dat het leven beter wordt als we samenwerken met inwoners, ondernemers en partners in de stad. En dat blijkt te werken, want Zwolle scoort hoog op 'kwaliteit van leven'. Inwoners hebben een groot hart voor de stad, houden van het groen, werken, ondernemen met plezier en voelen zich veilig.
We kijken uit naar een toekomst met meer dan 160.000 inwoners. Het is onze missie om onze brede welvaart te behouden en te versterken. Dit doen we door unieke talenten samen te brengen en onze passie voor de stad en haar inwoners te delen. In Zwolle kun je jezelf ontwikkelen, je interesses en vaardigheden verkennen en de vrijheid ervaren om te doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent.
We zijn een organisatie, waar we elkaar waarderen, accepteren en respecteren om wie we zijn. Diversiteit verrijkt onze organisatie en zorgt voor een kleurrijk Zwolle, waar iedereen zich thuis voelt.
Meer weten?
Laat weten wie je bent en wat je wilt weten. Neem contact op met Mathilde van der Veen, teamleider Veiligheid en Leefbaarheid, m.van.der.veen@zwolle.nl , 06 – 17 43 93 71. Zij is van 21 t/m 23 februari niet bereikbaar. Mail dan je vraag naar het secretariaat van de afdeling, secretariaat.flo@zwolle.nl , dan word je teruggebeld door een van de collega's uit het team.
Solliciteren
Solliciteren kan tot en met de sluitingsdatum van 25 februari 2024, alleen door middel van de sollicitatieknop. De gesprekken zijn gepland in week 10.