Logo van Gemeente Zwolle dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Zwolle
Logo van Gemeente Zwolle dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Zwolle
Collega's ontwijken papier dat naar hen toe wordt gegooid.

Leden voor de Rekenkamer Zwolle

Wij zoeken enthousiaste leden met maatschappelijke betrokkenheid die graag bijdragen aan de kwaliteit van het bestuur van de gemeente Zwolle.

Drie leden voor de Rekenkamer Zwolle (in oprichting)

Wat doet de Rekenkamer?

De Rekenkamer beoordeelt met een onafhankelijke bril of het gemeentebestuur doelmatig, doeltreffend en rechtmatig werkt en wat er eventueel beter kan. Dit doet de Rekenkamer door onderzoek te doen naar allerlei onderwerpen waarover de gemeente beleid maakt of uitvoert. De Rekenkamer kijkt daarbij of het beleid voor de inwoners oplevert wat bedoeld is, of middelen op de juiste manier worden ingezet en of voldaan wordt aan wet- en regelgeving.

De Rekenkamer ondersteunt daarmee de gemeenteraad van Zwolle in zijn kaderstellende en controlerende rol. De Rekenkamer voert op eigen initiatief of op verzoek van de raad ongeveer drie onderzoeken per jaar uit. Over de bevindingen, conclusies en aanbevelingen rapporteert de Rekenkamer aan de gemeenteraad. Met inspiratiebrieven, Rekenkamerbrieven en expertsessies draagt de Rekenkamer verder bij aan de kwaliteit van het bestuur van de gemeente Zwolle.

Hoe werkt de Rekenkamer?

Tot op heden beschikt de gemeente Zwolle over een Rekenkamercommissie die bestaat uit twee externe leden en vier raadsleden. In lijn met de Wet versterking decentrale rekenkamers wordt deze Rekenkamercommissie in de komende maanden doorontwikkeld tot een Rekenkamer zonder raadsleden, bestaande uit vijf externe leden. De huidige twee externe leden blijven aan als respectievelijk voorzitter en lid van de Rekenkamer. Dat betekent dat er drie vacatures zijn voor de Rekenkamer in oprichting.


De Rekenkamer vergadert gemiddeld eens per maand en wordt ondersteund door een ambtelijk secretaris / onderzoeker. Deze ambtelijk secretaris houdt zich o.a. bezig met het inbrengen van mogelijke onderzoeksonderwerpen vanuit de raad, het schrijven van onderzoeksopzetten, het schrijven van inspiratiebrieven, verslaglegging en de dagelijkse organisatie van de Rekenkamer en van de lopende onderzoeken. De onderzoeken worden in de regel uitgevoerd door externe onderzoeksbureaus.

Wat ga je doen?

Als lid vorm je samen met je vier mede-leden en de ambtelijke ondersteuning de nieuwe Rekenkamer Zwolle. In korte tijd verdiept je je in, en denk je mee over een breed scala aan onderwerpen in het gemeentelijke domein. Als lid van de Rekenkamer ben je samen met de andere leden verantwoordelijk voor:

  • het op hoofdlijnen volgen van de (bestuurlijke) actualiteiten in de gemeente;
  • het aandragen en selecteren van onderzoeksonderwerpen;
  • het bedenken en mede-opstellen van onderzoeksvoorstellen;
  • het beoordelen en selecteren van onderzoeksbureaus;
  • het aansturen en begeleiden van bureaus bij uitvoering van onderzoek;
  • het kritisch volgen en beoordelen van de resultaten van de lopende onderzoeken;
  • het formuleren van (c.q. meedenken over de formulering van) de conclusies en aanbevelingen;
  • het mede-presenteren en/of toelichten van de onderzoeksresultaten aan de gemeenteraad.

Wie zoeken wij?

Wij zoeken enthousiaste leden met maatschappelijke betrokkenheid die graag bijdragen aan de kwaliteit van het bestuur van de gemeente Zwolle. Als lid van de Rekenkamer beschik je over de volgende eigenschappen en competenties:

  • inzicht in maatschappelijke ontwikkelingen en in staat bestuurlijk en politiek relevante thema’s te onderkennen;
  • kennis van en ervaring met het (laten) doen van beleidsonderzoek en het vertalen van de onderzoeksuitkomsten naar conclusies en aanbevelingen;
  • onafhankelijk, sterk analytisch en generalistisch denkvermogen en een positief-kritische instelling;
  • goede schriftelijke en communicatieve vaardigheden;
  • goed gevoel voor politiek-bestuurlijke verhoudingen en processen;
  • resultaatgericht en een op samenwerking gerichte houding.

De Rekenkamer streeft naar diversiteit in de samenstelling van het team. Ook is, gezien de huidige samenstelling van het team, bestuurlijk-juridische-financiële expertise en/of gemeentelijke werkervaring welkome aanvulling.

Uitsluitingsgronden

Conform artikel 81f van de Gemeentewet is een aantal functies, waaronder ambtenaar, raadslid of lid van het college van B&W in de betreffende gemeente, niet verenigbaar met het lidmaatschap van de Rekenkamer. Bij kandidaten met een functie bij een (commercieel) onderzoeks- en/of adviesbureau zal gelet worden op mogelijke belangenverstrengeling.  

Tijdsbeslag en vergoeding

De Rekenkamer vergadert gemiddeld eens per maand, in de regel op woensdagavond.

Samen met de voorbereiding en eventuele acties voortkomend uit de vergaderingen kan de gemiddelde tijdsbesteding worden ingeschat op circa 12 uur per maand. De maandelijkse vergoeding bedraagt € 473,65 en is gelijk aan 25% van de vergoeding van een lid van de gemeenteraad. Eventuele reiskosten worden tevens vergoed.

Meer weten?

Voor meer informatie verwijzen wij u graag naar de website van de huidige Rekenkamercommissieexterne-link-icoon. Daar vindt u onder meer ons Ambitiedocument, onderzoeksprotocol, jaarplan en diverse recente onderzoeken. Daarnaast kunt u contact opnemen met de huidige voorzitter van de Rekenkamercommissie de heer Dirk Jan Droogh, tel.nr. 06-250 220 60 of met de ambtelijk secretaris de heer Evert Jan Bagerman, tel.nr. 038-498 2216.

Iets voor u?

Heeft u belangstelling voor één van deze vacatures, solliciteer dan voor 4 juli 2023 via de sollicitatiebutton.

Procedure

Gesprekken met (een afvaardiging van) de huidige Rekenkamercommissie zijn gepland in week 28. Een eventueel tweede gesprek zal plaatsvinden in week 29. De procedure is gericht op benoeming door de raad in september 2023.