Leden voor de Rekenkamer Zwolle
Wij zoeken enthousiaste leden met maatschappelijke betrokkenheid die graag bijdragen aan de kwaliteit van het bestuur van de gemeente Zwolle.
Drie leden voor de Rekenkamer Zwolle (in oprichting)
Wat doet de Rekenkamer?De Rekenkamer beoordeelt met een onafhankelijke bril of het gemeentebestuur doelmatig, doeltreffend en rechtmatig werkt en wat er eventueel beter kan. Dit doet de Rekenkamer door onderzoek te doen naar allerlei onderwerpen waarover de gemeente beleid maakt of uitvoert. De Rekenkamer kijkt daarbij of het beleid voor de inwoners oplevert wat bedoeld is, of middelen op de juiste manier worden ingezet en of voldaan wordt aan wet- en regelgeving. De Rekenkamer ondersteunt daarmee de gemeenteraad van Zwolle in zijn kaderstellende en controlerende rol. De Rekenkamer voert op eigen initiatief of op verzoek van de raad ongeveer drie onderzoeken per jaar uit. Over de bevindingen, conclusies en aanbevelingen rapporteert de Rekenkamer aan de gemeenteraad. Met inspiratiebrieven, Rekenkamerbrieven en expertsessies draagt de Rekenkamer verder bij aan de kwaliteit van het bestuur van de gemeente Zwolle. Hoe werkt de Rekenkamer?Tot op heden beschikt de gemeente Zwolle over een Rekenkamercommissie die bestaat uit twee externe leden en vier raadsleden. In lijn met de Wet versterking decentrale rekenkamers wordt deze Rekenkamercommissie in de komende maanden doorontwikkeld tot een Rekenkamer zonder raadsleden, bestaande uit vijf externe leden. De huidige twee externe leden blijven aan als respectievelijk voorzitter en lid van de Rekenkamer. Dat betekent dat er drie vacatures zijn voor de Rekenkamer in oprichting.
Wat ga je doen?Als lid vorm je samen met je vier mede-leden en de ambtelijke ondersteuning de nieuwe Rekenkamer Zwolle. In korte tijd verdiept je je in, en denk je mee over een breed scala aan onderwerpen in het gemeentelijke domein. Als lid van de Rekenkamer ben je samen met de andere leden verantwoordelijk voor:
Wie zoeken wij?Wij zoeken enthousiaste leden met maatschappelijke betrokkenheid die graag bijdragen aan de kwaliteit van het bestuur van de gemeente Zwolle. Als lid van de Rekenkamer beschik je over de volgende eigenschappen en competenties:
De Rekenkamer streeft naar diversiteit in de samenstelling van het team. Ook is, gezien de huidige samenstelling van het team, bestuurlijk-juridische-financiële expertise en/of gemeentelijke werkervaring welkome aanvulling. UitsluitingsgrondenConform artikel 81f van de Gemeentewet is een aantal functies, waaronder ambtenaar, raadslid of lid van het college van B&W in de betreffende gemeente, niet verenigbaar met het lidmaatschap van de Rekenkamer. Bij kandidaten met een functie bij een (commercieel) onderzoeks- en/of adviesbureau zal gelet worden op mogelijke belangenverstrengeling. Tijdsbeslag en vergoedingDe Rekenkamer vergadert gemiddeld eens per maand, in de regel op woensdagavond. Samen met de voorbereiding en eventuele acties voortkomend uit de vergaderingen kan de gemiddelde tijdsbesteding worden ingeschat op circa 12 uur per maand. De maandelijkse vergoeding bedraagt € 473,65 en is gelijk aan 25% van de vergoeding van een lid van de gemeenteraad. Eventuele reiskosten worden tevens vergoed. Meer weten?Voor meer informatie verwijzen wij u graag naar de website van de huidige Rekenkamercommissie. Daar vindt u onder meer ons Ambitiedocument, onderzoeksprotocol, jaarplan en diverse recente onderzoeken. Daarnaast kunt u contact opnemen met de huidige voorzitter van de Rekenkamercommissie de heer Dirk Jan Droogh, tel.nr. 06-250 220 60 of met de ambtelijk secretaris de heer Evert Jan Bagerman, tel.nr. 038-498 2216. Iets voor u?Heeft u belangstelling voor één van deze vacatures, solliciteer dan voor 4 juli 2023 via de sollicitatiebutton. ProcedureGesprekken met (een afvaardiging van) de huidige Rekenkamercommissie zijn gepland in week 28. Een eventueel tweede gesprek zal plaatsvinden in week 29. De procedure is gericht op benoeming door de raad in september 2023. |