Use DeepL to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation. In case of discrepancy between the original website in Dutch and the translated website, the original Dutch website shall prevail.
De oude IJsselbrug ook wel Katerveer genoemd, afgeleid van de veerdienst die eeuwenlang op deze plaats werd onderhouden. De oude IJsselbrug uit 1930 is een van de eerste bruggen uit het Rijkswegenplan uit 1927.
Emmer/ of Herfterzijl - in de eerste bocht van de weg Tussen de Verlaten. Oorspronkelijk het lozingspunt van de marke Emmen. Het zijltje ligt in de dijk van de Nieuwe Vecht vlakbij het Nieuwe Verlaat.
Het Haersterveer is het laatste handgetrokken kabelpontje van Nederland. Dit pontje over de Vecht is misschien wel het leukste pontje van Nederland.
De schutsluis Het Nieuwe Verlaat is in 1914 gebouwd in de monding van de Nieuwe Vecht. Dit kanaal is omstreeks 1497 gegraven als korte verbinding tussen de stad Zwolle en de Vecht.
Vroeger was het onderhoud van de dijken de verantwoordelijkheid van de hoeven, de gebruikers van de landerijen achter de dijk. Om de verantwoordelijkheid voor het onderhoud af te bakenen werden langs de Sallandse dijk hoefslagpalen gezet.
De Hoevenbrug, een moderne slanke betonnen boogbrug over de wetering werd gebouwd naar ontwerp van P.J. de Gruiter.
De Hoge Spoorbrug is gebouwd in 1883 naar ontwerp van het toenmalige Ministerie van Waterstaat, Handel en Nijverheid, in opdracht van de Staatsspoorwegen. De constructie van de ijzeren bovenbouw is door firma H. Dalhuisen te Kampen gemaakt.
Een sluiscomplex voor de scheepvaart naar Zwolle aangelegd binnen een 16de-eeuwse schans, bij de uitmonding van de Willemsvaart in de IJssel bij het vroegere Katerveer.
In 1864 werd de spoorlijn Utrecht-Hattem doorgetrokken naar Zwolle. Hierdoor kon Zwolle zich ontwikkelen tot het belangrijkste spoorwegknooppunt van Noord Nederland.
De Menistensluis ligt aan het eind van de Nieuwe Vecht waar deze uitmond in het Almelose kanaal. Het kanaal "De Nieuwe Vecht" was de verbinding tussen de stad Zwolle en de rivier de Vecht en vormde een belangrijke handelsroute.
Deze laatst overgebleven draaibrug werd in 1907 gebouwd. Stadsarchitect L. Krook ontwierp deze brug ter vervanging van de oude ophaalbrug over het Almelose kanaal.
De Spoolderbergbrug ligt over de Willemsvaart, waarvan de aanleg in 1819 is voltooid. In 1856 werd hier een eerste brug aangelegd ter hoogte van de nabijgelegen Ruiterlaan.
De Willemsvaart is in de periode 1809-1819 ter plaatse van een bestaande verdedigingslinie aangelegd als vaarverbinding tussen rivier de IJssel en de stad.