Consulent Inkomen Intake
Je houdt intakegesprekken met mensen die een uitkering aanvragen op basis van de IOAW en de Participatiewet. Elke situatie is anders en daarom lever je maatwerk. Als je alles zorgvuldig hebt afgewogen, bepaal je of iemand recht heeft op een bijstandsuitkering en eventueel op bijzondere bijstand.
Dienstverband / uren per week | Tijdelijk voor één jaar en mogelijkheid tot verlenging voor 32-36 uur per week |
Werk- en denkniveau | HBO |
Salaris | Maximaal 4.752,- (schaal 9) |
Afdeling | Inkomensondersteuning, team Inkomen/Beheer |
Vacaturehouder | Hendrika Caudron |
Je team / afdeling
Wij willen dat zoveel mogelijk mensen bijdragen aan de samenleving en zo min mogelijk mensen afhankelijk zijn van het sociale vangnet. Daarbij gaan we uit van eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van mensen. De afdeling Inkomensondersteuning zorgt dat er geen financiële belemmering is om te werken, te re-integreren of te participeren. De afdeling bestaat uit Team Inkomen (team Intake en team Beheer), Team Uitkeringsadministratie, Team Vordering en Verhaal, Team Regionaal Bureau Zelfstandigen, Team Handhaving, Team Schulddienstverlening en Team Inburgering Participatie en Arbeid.
Dit doe jij
Je houdt intakegesprekken met mensen die een uitkering aanvragen op basis van de IOAW en de Participatiewet. Elke situatie is anders en daarom lever je maatwerk. Als je alles zorgvuldig hebt afgewogen, bepaal je of iemand recht heeft op een bijstandsuitkering en eventueel op bijzondere bijstand. Uiteraard pas je de wet- en regelgeving correct toe, signaleer je fraude, leg je zo nodig een maatregel op en check je of andere regelingen kunnen vervallen. Als de situatie daarom vraagt, kijk je of je de omgekeerde toets kunt toepassen.
Breed kijken
Mensen hebben vaak financiële nood. Hoe fijn is het als je financiële zekerheid kunt geven en een uitkering kunt toekennen. Soms is dat niet mogelijk. Je laat je klant dan niet zomaar zitten. Samen met partners zoek je naar een andere oplossing.
Een uitkering is één, maar jij kijkt en denkt breder. Wat heeft iemand nog meer nodig en wat kunnen wij als Zwolle hierin betekenen? Daarbij werk je onder meer samen met Tiem, de Sociaal Wijkteams en partners in de stad die de gezinssituaties goed kennen. Het is leuk om zoveel contacten te hebben en elkaar te inspireren.
Voor jongeren (tot 27 jaar) hebben we een speciale aanpak. Zij krijgen vier weken intensieve begeleiding om werk te vinden of een (vervolg)studie te starten, voordat zij een uitkering kunnen aanvragen. Jij monitort dit traject dat door collega's wordt uitgevoerd. Daarnaast voer je intakegesprekken met statushouders, waarbij altijd een tolk aanwezig is. Ook voor hen bepaal je of ze recht hebben op een bijstandsuitkeringen en bijzondere bijstand.
Waarom Zwolle?
Je voelt je snel thuis binnen een leuk team met tien collega's. Jullie staan voor en achter elkaar en zetten samen de schouders eronder. Er zijn regels, maar we zien de mens achter elke aanvraag. Die menselijke maat is voor jou belangrijk.
Zwolle loopt voorop. Je werkt in een zaakgericht systeem, waarin je regie over je werk voert en de aanvraag van inwoners kunt volgen. We willen ons werk altijd beter organiseren en doen bijvoorbeeld pilots in ons Innovatielab. Denk aan het houden van een intakegesprek met een multidisciplinair team, waardoor een klant maar één keer zijn verhaal hoeft te doen. Jij kijkt met een frisse blik naar onze werkprocessen en dat wordt gewaardeerd door je collega's. Zeg vooral wat je vindt. Dat doen wij ook.
Dit ben jij
Je hebt een Hbo werk- en denkniveau, ervaring in een soortgelijke baan en kennis van de Participatiewet, IOAW en aanverwante regelingen. Ook ben je digitaal vaardig en kun je werken met SvhSD, E-suite/Medewerkersportaal, Grip op Pw, Civision Makelaar Suite en Suwinet.
Je bent een harde werker met hart voor de zaak. Daarom zet je graag een stapje meer voor je klanten. Zij voelen zich door jou gezien en op een positieve manier benaderd. Mensen vinden het vaak spannend om met de 'gemeente' te praten. Jij bent open, stelt mensen op hun gemak, luistert goed en stelt de juiste (waarderende) vragen om de kern helder te krijgen.
Je conclusie koppel je op een prettig manier terug. Je bent duidelijk over de termijn waarin een aanvraag wordt behandeld. En als een klant niet in aanmerking komt voor een uitkering of bijzondere bijstand, kun je dit duidelijk uitleggen, zodat je 'nee' wordt geaccepteerd. Het doet je goed als je klant de situatie begrijpt.
Je bent sociaal, werkt binnen de kaders van de wet, maar durft ook de randjes op te zoeken. De werkdruk kan best heftig zijn. Je kunt dat aan, want je laat je niet gek maken en gaat rustig door met ademhalen.
Dit bieden wij
Een salaris van maximaal €4752,- (functieschaal 9) bruto per maand bij een volledige werkweek van gemiddeld 36 uur per week. Het salaris is afhankelijk van opleiding en ervaring. Daarnaast ontvang je 17,05% van je salaris in de vorm van een individueel keuzebudget (IKB), waarmee je een deel van je arbeidsvoorwaarden naar eigen wens kunt inrichten. Je hebt de mogelijkheid om dit bedrag maandelijks of jaarlijks te laten uitkeren. Het vakantiegeld en een dertiende maand is in dit bedrag opgenomen. Het pensioen dat voor je wordt opgebouwd, staat los van deze regeling.
Wij investeren in je (persoonlijke) ontwikkeling en horen graag hoe jij dit ziet. In Zwolle werken we hybride. We hebben een budget voor je beschikbaar om je werkplek thuis in te richten. Ook krijg je een laptop en telefoon van de 'zaak'.
Zwolle, #hartstad en organisatie
In Zwolle geloven we dat het leven beter wordt als we samenwerken met inwoners, ondernemers en partners in de stad. En dat blijkt te werken, want Zwolle scoort hoog op 'kwaliteit van leven'. Inwoners hebben een groot hart voor de stad, houden van het groen, werken, ondernemen met plezier en voelen zich veilig.
We kijken uit naar een toekomst met meer dan 160.000 inwoners. Het is onze missie om onze brede welvaart te behouden en te versterken. Dit doen we door unieke talenten samen te brengen en onze passie voor de stad en haar inwoners te delen. In Zwolle kun je jezelf ontwikkelen, je interesses en vaardigheden verkennen en de vrijheid ervaren om te doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent.
We zijn een organisatie, waar we elkaar waarderen, accepteren en respecteren om wie we zijn. Diversiteit verrijkt onze organisatie en zorgt voor een kleurrijk Zwolle, waar iedereen zich thuis voelt.
Meer weten?
Laat weten wie je bent en wat je wilt weten. Neem contact op met Hendrika Caudron, teammanager team Inkomen, (038) 498 4045 of Elnaz Fakharinezad, Teamcoördinator team Inkomen, (038) 498 3003.
Solliciteren
Solliciteren kan tot en 30 januari 2024, alleen door middel van de sollicitatieknop. De gesprekken zijn gepland op 7 en 8 februari 2024. Misschien kun je hier al rekening mee houden.