Logo van Gemeente Zwolle dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Zwolle
Logo van Gemeente Zwolle dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Zwolle
Collega laat wilde dieren uit in de stad.

Consulent Inkomen Beheer

Mensen voelen zich gerespecteerd door jou en bespreken in vertrouwen hun problemen. Jij bent open, stelt mensen op hun gemak, luistert goed en stelt de juiste (waarderende) vragen om de kern helder te krijgen. Je conclusie koppel je op een prettig manier terug.

Vacature kenmerken
Dienstverband / uren per weekTijdelijk voor één jaar en mogelijkheid tot verlenging voor 32-36 uur per week
Werk- en denkniveauHBO
SalarisMaximaal 4.752,- (schaal 9)
AfdelingInkomensondersteuning, team Inkomen/Beheer
VacaturehouderHendrika Caudron

Je team / afdeling

Wij willen dat zoveel mogelijk mensen bijdragen aan de samenleving en zo min mogelijk mensen afhankelijk zijn van het sociale vangnet. Daarbij gaan we uit van eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van mensen. De afdeling Inkomensondersteuning zorgt dat er geen financiële belemmering is om te werken, te re-integreren of te participeren. De afdeling bestaat uit Team Inkomen (team Intake en team Beheer), Team Uitkeringsadministratie, Team Vordering en Verhaal, Team Regionaal Bureau Zelfstandigen, Team Handhaving, Team Schulddienstverlening en Team Inburgering Participatie en Arbeid.

Dit doe jij

Je beheert een eigen klantenbestand met mensen die een uitkering krijgen op basis van de IOAW en Participatiewet. Dat kunnen ook mensen zijn die verblijven in de mannen- of vrouwenopvang van Kadera. Met deze doelgroep houd je intakegesprekken en bepaal je of iemand recht heeft op een bijstandsuitkering. Voor je gehele klantenbestand verwerk je onder meer mutaties. Ook signaleer je fraude, rapporteer je over terugvorderingen en leg je zo nodig maatregelen op. Het werk verloopt vooral 'digitaal', maar als er wat speelt, heb je ook telefonisch contact met klanten. Het kan zijn dat je in piekperiodes wordt gevraagd bij te springen bij het Leerlingenvervoer.
Mensen met een inkomen op minimum niveau die te maken krijgen met bijzondere kosten kunnen in aanmerking komen voor bijzondere bijstand. Jij bepaalt of je klant hier recht op heeft. Daarbij kijk je niet alleen naar de regelgeving, maar ook naar creatieve oplossingen die je met je klant bespreekt.
Je neemt je besluiten zorgvuldig en hebt daarom vaak contact met bijvoorbeeld de sociale raadslieden of het Sociaal Wijkteam die gezinssituaties goed kennen.

Dit ben jij

Je hebt een Hbo werk- en denkniveau, ervaring in een soortgelijke baan en kennis van de Participatiewet en aanverwante regelingen. Ook ben je digitaal vaardig en bekend met SvhSD, DIS4all, E-suite/Medewerkersportaal, Grip op Pw, Civision Makelaar Suite en Suwinet. Je vindt snel de weg op de sociale kaart van Zwolle.
Mensen voelen zich gerespecteerd door jou en bespreken in vertrouwen hun problemen. Jij bent open, stelt mensen op hun gemak, luistert goed en stelt de juiste (waarderende) vragen om de kern helder te krijgen. Je conclusie koppel je op een prettig manier terug.
Je bent duidelijk over de termijn, waarin een aanvraag wordt behandeld, maar als de nood aan de man is, kom je snel in actie. En als een klant niet in aanmerking komt voor bijzondere bijstand, kun je dit duidelijk uitleggen, zodat je 'nee' wordt geaccepteerd. Het doet je goed als je klant de situatie begrijpt.
Je bent sociaal, werkt binnen de kaders van de wet, maar durft ook de randjes op te zoeken. De werkdruk, we hebben een flinke caseload, kun je aan. Je voelt je niet zo snel gestrest, gaat rustig door met ademhalen, schakelt makkelijk tussen de verschillende systemen en overziet goed de gevolgen van een mutatie.

Waarom Zwolle?

Het is uitdagend om voor een gemeente te werken waar veel gebeurt en op een afdeling die continu in ontwikkeling is. Zo willen we meer gaan inzetten op servicegesprekken om mensen bijvoorbeeld te wijzen op regelingen die nog niet bij hen bekend zijn. Trend is ook om de omgekeerde toets toe te passen en te bekijken of een toekenning van bijzondere bijstand betekent dat een andere regeling niet meer nodig is. Een integrale manier van werken, waarbij we zoveel mogelijk mensen kunnen helpen vanuit het beschikbare budget.

Dit bieden wij

Een salaris van maximaal €4752,- (functieschaal 9) bruto per maand bij een volledige werkweek van gemiddeld 36 uur per week. Het salaris is afhankelijk van opleiding en ervaring. Daarnaast ontvang je 17,05% van je salaris in de vorm van een individueel keuzebudget (IKB), waarmee je een deel van je arbeidsvoorwaarden naar eigen wens kunt inrichten. Je hebt de mogelijkheid om dit bedrag maandelijks of jaarlijks te laten uitkeren. Het vakantiegeld en een dertiende maand is in dit bedrag opgenomen. Het pensioen dat voor je wordt opgebouwd, staat los van deze regeling.
Wij investeren in je (persoonlijke) ontwikkeling en horen graag hoe jij dit ziet. In Zwolle werken we hybride. We hebben een budget voor je beschikbaar om je werkplek thuis in te richten. Ook krijg je een laptop en telefoon van de 'zaak'.

Zwolle, #hartstad en organisatie

In Zwolle geloven we dat het leven beter wordt als we samenwerken met inwoners, ondernemers en partners in de stad. En dat blijkt te werken, want Zwolle scoort hoog op 'kwaliteit van leven'. Inwoners hebben een groot hart voor de stad, houden van het groen, werken, ondernemen met plezier en voelen zich veilig.
We kijken uit naar een toekomst met meer dan 160.000 inwoners. Het is onze missie om onze brede welvaart te behouden en te versterken. Dit doen we door unieke talenten samen te brengen en onze passie voor de stad en haar inwoners te delen. In Zwolle kun je jezelf ontwikkelen, je interesses en vaardigheden verkennen en de vrijheid ervaren om te doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent.
We zijn een organisatie, waar we elkaar waarderen, accepteren en respecteren om wie we zijn. Diversiteit verrijkt onze organisatie en zorgt voor een kleurrijk Zwolle, waar iedereen zich thuis voelt.

Meer weten?

Laat weten wie je bent en wat je wilt weten. Neem contact op met Hendrika Caudron, teammanager team Inkomen, (038) 498 4045 of Gepke Verbaas, Teamcoördinator team Inkomen, (038) 498 4284.

Solliciteren

Solliciteren kan tot en 30 januari 2024, alleen door middel van de sollicitatieknop. De gesprekken zijn gepland op 7 en 8 februari 2024. Misschien kun je hier al rekening mee houden in je agenda.