Een klacht over de gemeente

Wij doen ons best om u zo goed mogelijk te helpen. Toch kan het zijn dat u niet tevreden bent. U kunt op 3 manieren een klacht indienen: digitaal, schriftelijk of telefonisch. Een klacht handelen wij meestal binnen 6 weken af.

Waarover kunt u een klacht doorgeven?

Is het een klacht of een melding? Gaat het over iets dat kapot is op straat, ziet u vervuiling of merkt u overlast? Geef dan geen klacht door maar doe een melding.

U kunt bijvoorbeeld een klacht doorgeven:

  • over het gedrag van een van onze medewerkers;
  • als onze informatie niet klopt, niet volledig of niet duidelijk is;
  • als wij onze afspraken niet nakomen;
  • als u geen antwoord van ons krijgt;
  • als wij niet bereikbaar zijn;
  • over de manier waarop de gemeente heeft gehandeld.

Hoe geeft u een klacht door?

U kunt op 3 manieren een klacht indienen: digitaal, schriftelijk of telefonisch.

Digitaal

U kunt uw klacht digitaal indienen met uw DigiDexterne-link-icoon. U hebt hiervoor een DigiD inlogcode nodig.

Ondernemers kunnen een klacht indienen met eHerkenningexterne-link-icoon. U hebt hiervoor een eHerkenning inlogcode nodig.

Schriftelijk

U kunt op twee manieren schriftelijk een klacht indienen:

  • via een brief
  • via een klachtenformulierexterne-link-icoon (PDF-bestand). Of u kunt het formulier opvragen door ons te bellen via telefoonnummer 14038 (5 cijfers). Wij sturen u het formulier dan toe.

Het is belangrijk dat u uw naam, adres en telefoonnummer opschrijft als u ons een brief stuurt. Zo kunnen wij contact met u opnemen. Uw brief of uw klachtenformulier stuurt u naar de gemeente Zwolle (Postbus 10007, 8000 GA Zwolle).

Telefonisch

U kunt uw klacht via de telefoon indienen door te bellen met 14 038 (5 cijfers). U wordt dan doorverbonden met de klachtencoördinator. Een klachtencoördinator is een medewerker die onafhankelijk klachten over de gemeente onderzoekt.

Geen klacht maar wel bezwaar maken?

Bent u het niet eens met een beslissing van de gemeente? Bijvoorbeeld als we een vergunning niet toekennen. Dan kunt u bezwaar maken.

Behandeling van uw klacht

Als u een klacht heeft doorgeven, neemt de klachtencoördinator contact met u op. Als wij uw klacht kunnen behandelen, gaat de klachtencoördinator uw klacht onderzoeken.

De klachtencoördinator zoekt samen met u naar een oplossing. U krijgt dan ook de kans om wat meer over uw klacht te vertellen. Wij vragen de persoon of afdeling waar uw klacht over gaat ook om een reactie.

U krijgt altijd bericht van ons over hoe wij uw klacht afhandelen.

Soms hoort een klacht bij een andere organisatie. Wij sturen uw klacht dan door. U krijgt dan een bericht van ons waarin wij deze beslissing uitleggen.

Hoe lang duurt het?

Wij behandelen een klacht meestal binnen 6 weken. Soms kan de behandeling van een klacht langer duren, tot maximaal 10 weken. Duurt het behandelen van uw klacht langer dan 6 weken? Dan krijgt u hierover een bericht van ons.

Niet tevreden over de manier waarop uw klacht is behandeld?

Als u niet tevreden bent over de manier waarop wij uw klacht hebben behandeld, neem dan contact op met de Nationale Ombudsman. Kijk op hun website Nationale ombudsmanexterne-link-icoon of bel naar 08000 33 55 555.

Klachten over andere organisaties

Een klacht over de politie:

Bent u niet tevreden over de politie, neem dan contact op met de politieexterne-link-icoon. Of bel naar 0900 88 44.

Een klacht over een bedrijf:

Bent u niet tevreden over een product dat u hebt gekocht of over de dienstverlening, kijk dan op de website van de Rijksoverheidexterne-link-icoon.

Een klacht over een ministerie, een provincie, een waterschap of een andere overheidsinstantie:

Als u niet tevreden bent over andere overheidsinstanties, zoals een ministerie, een provincie of waterschap, dan kunt u contact opnemen met de Nationale Ombudsmanexterne-link-icoon. Of bel naar 0800 33 55 555.